Príprava ročného plánu vnútornej kontroly materskej školy

30.08.2013
Prevádzka školy

Oblasť stratégie a taktiky vnútornej školskej kontroly ako funkčného kontrolného systému je spojená s riešením základných problémových okruhov, ktoré sú východiskom pre voľbu činnosti, nástrojov, metód, foriem a prostriedkov.

Jedným zo základných východísk pri príprave stratégie by pre riaditeľa školy mohli byť napr. odpovede na otázky:
- Čo chceme kontrolovať, ktoré procesy a javy treba v škole kontrolovať a hodnotiť?
- Kto to bude kontrolovať? (osoba vykonávajúca vnútornú kontrolu školy v zmysle organizačného a pracovného poriadku)
- Ako sa budú získavať dôležité informácie a poznatky?
- Akým spôsobom sa bude kontrolovať? (formy, metódy, prostriedky, nástroje kontroly)
- Ako sa výsledky kontroly spracujú? (spôsob zaznamenania zistení z kontroly)
- Ako sa výsledky kontroly využijú? (využitie zistení z kontroly pre ďalší rozvoj materskej školy)

Predmetom kontrolnej činnosti je predovšetkým zisťovanie úrovne kvality prebiehajúcich procesov a javov vo vzájomných súvislostiach a vo vzťahu ku škole ako celku.

Kľúčovými oblasťami kontroly sú:
a) výchovno-vzdelávacia činnosť a jej výsledky,
b) činnosti učiteľov, deti a ostatných zamestnancov školy
c) odborný profesijný rast učiteľov,
d) racionálne využívanie zdrojov,
e) riešenie problémov.

Predpokladom dobre naplánovanej kontroly je:
• jasne vymedzenie rozhodujúcich indikátorov významných pre dobre fungovanie školy,
• stanovenie cieľov, ktoré sú merateľne,
• stanovenie pracovného postupu pri realizácii kontroly,
• prehľadne rozpracovanie pracovného postupu s využitím primeraných zásad a pravidiel,
• oboznámenie kontrolovaného subjektu s cieľom, pred metom a zásadami kontroly.

Vnútornú kontrolu školy realizuje a vykonáva v zmysle organizačného a pracovného poriadku školy:
- v oblasti výchovno-vzdelávacej činnosti: riaditeľ školy, zástupca riaditeľa školy, triedny učiteľ;
- v pracovno-právnej a hospodárskej oblasti: riaditeľ školy, zástupca riaditeľa školy, ekonóm školy, vedúca školskej jedálne. 

Žiadny všeobecne záväzný právny predpis neupravuje spôsob tvorby, formu spracovania, obsah ročného planú vnútornej kontroly ani časovú frekvenciu kontroly (mesačne, štvrťročne). Spôsob, obsah, rozsah aj frekvencia vnútornej kontroly školy je závislá od rozhodnutia riaditeľa školy a ostatných zodpovedných vedúcich zamestnancov.

Podceňovanie vykonávania vnútornej kontroly školy určite nie je namieste, už minimálne z toho dôvodu, že v súlade s § 5 ods. 2 písm. e) zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“) riaditeľ zodpovedá za každoročne hodnotenie pedagogických a odborných zamestnancov a v súlade s § 5 ods. 2 písm. f) zákona č. 596/2003 Z. z. riaditeľ zodpovedá za úroveň výchovno-vzdelávacej prace školy.

Viac sa dozviete z publikácie Materská škola a jej riadenie.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte