Zachovanie výnimiek zo vzdelania

24.09.2010
Personalistika

Ktorému pedagogickému zamestnancovi a aká výnimka zo vzdelania môže byť zachovaná? V nasledujúcom príspevku vám ponúkame lepšie priblíženie problematiky.

Podľa § 61 ods. 2 zákona č. 317/2009 Z.z. pedagogickému zamestnancovi, ktorému zamestnávateľ podľa doterajších predpisov zachoval výnimku z plnenia kvalifikačného predpokladu vzdelania, zostáva táto výnimka zachovaná po celý čas vykonávania pracovnej činnosti s rovnakým alebo obdobným charakterom, ako má činnosť, na ktorej vykonávanie bola výnimka udelená.

Zachovaná „výnimka zo vzdelania“ môže byť iba tomu zamestnancovi, ktorému vznikol pracovný pomer u zamestnávateľa pred 1. aprílom 2002 a podľa predpisov platných do 31. marca 2002 mu bola udelená výnimka z plnenia kvalifikačného predpokladu vzdelania na výkon činnosti, na ktorú výnimku potreboval, aby ju mohol vykonávať.

Na výkon činnosti učiteľa základnej školy a strednej školy bolo aj podľa predchádzajúcich predpisov požadované vysokoškolské vzdelanie. Ak bol prijatý do pracovného pomeru učiteľ s úplným stredným vzdelaním, podľa katalógu pracovných činností bola táto činnosť zaradená do 8. platovej triedy a v 8. platovej triede bolo vyžadované na výkon tejto činnosti vysokoškolské vzdelanie.

Bývalé nariadenie vlády SR (249/1992 Zb.) umožňovalo zamestnávateľovi, aby zamestnanca, ktorý nespĺňal kvalifikačné predpoklady na výkon činnosti, výnimočne zaradil do 8. platovej triedy v prípade, ak vykonával činnosť, na ktorú bol potrebný vyšší stupeň vzdelania a rozdiel v dosiahnutom a požadovanom vzdelaní bol maximálne jeden stupeň, to znamená, že dosiahol iba úplné stredné vzdelanie. Takéto zaradenie zamestnanca do platovej triedy, pre ktorú nespĺňal určené kvalifikačné predpoklady, bolo považované za výnimočné riešenie. Zamestnávateľ tým udelil zamestnancovi výnimku z plnenia kvalifikačného predpokladu vzdelania, zaradil ho do 8. platovej triedy (bez ohľadu na vek) a ako sankcia za neplnenie vzdelania bolo zamestnancovi odpočítaných 5 rokov zo započítanej praxe. Od 1. apríla 2002 podľa zákona o verejnej službe bola výnimka pre týchto zamestnancov prenesená a keďže činnosť učiteľa bola v novom katalógu zaradená do 9. platovej triedy opäť s požiadavkou vysokoškolského vzdelania, mohli túto činnosť zamestnanci s udelenou „výnimkou zo vzdelania“ naďalej vykonávať a byť do 9. platovej triedy zaradení.

Je potrebné uvedomiť si, že výnimka z plnenia kvalifikačného predpokladu vzdelania bola zamestnancovi udelená preto, aby mu bol umožnený výkon tejto činnosti. Zaradenie do platovej triedy bolo až následné, na základe vykonávanej činnosti. Zachovanie výnimky podľa § 61 ods. 2 znamená, že zamestnanec, ktorému bola zachovaná výnimka z plnenia kvalifikačného predpokladu vzdelania, môže naďalej vykonávať činnosť, na ktorú mu bola výnimka udelená, ak na výkon tejto činnosti výnimku potrebuje (je vyžadovaný vyšší stupeň vzdelania, ako získal). Pri zaradení do platovej triedy sa bude na neho hľadieť, ako keby požadovaný stupeň vzdelania mal, ale nebude považovaný za zamestnanca, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady (zaradenie „nekvalifikovaných“ učiteľov ZŠ, SŠ a JŠ s výnimkou zo vzdelania do 9. platovej triedy).

Pedagogickí zamestnanci, ktorí spĺňajú kvalifikačný predpoklad na výkon svojej činnosti aj získaním úplného stredného odborného vzdelania, výnimku zo vzdelania už nepotrebujú z dôvodu, že podľa novely katalógu pracovných činností sa do platových tried všetky kategórie pedagogických zamestnancov zaraďujú výlučne podľa kariérových stupňov (už nie podľa najnáročnejšej činnosti, ktorú vykonávajú, a podľa splnenia kvalifikačných predpokladov, ktoré sú na jej vykonávanie potrebné).

Týka sa to najmä učiteliek materských škôl, vychovávateľov a majstrov odbornej výchovy. Všetci títo zamestnanci spĺňajú kvalifikačné predpoklady potrebné na výkon ich pedagogickej činnosti v príslušnej kategórii aj získaním požadovaného úplného stredného odborného vzdelania, zaraďujú sa do kariérových stupňov a je im umožnený kariérový rast vykonaním I. atestácie (prípadne získaním vyššieho stupňa požadovaného vzdelania).

Učitelia základných škôl, stredných škôl a jazykových škôl na výkon svojej činnosti naďalej
potrebujú stupeň vzdelania vysokoškolské druhého stupňa. Ak ho nezískali a bola im podľa predpisov platných do 31. 3. 2002 udelená výnimka z plnenia kvalifikačného predpokladu vzdelania, zostáva táto výnimka zachovaná, aby mohli svoju činnosť vykonávať a mohol im zostať zachovaný pracovný pomer. V kariérovom systéme sú títo zamestnanci považovaní za „nekvalifikovaných“, nezaraďujú sa do kariérových stupňov a nie je im umožnený kariérový rast dovtedy, kým nezískajú potrebný stupeň a odbor vzdelania.

Aj o týchto otázkach budeme diskutovť na odbornej konferencii ŠKOLA 2010/2011.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte