Žiaci používali staršie počítače v učebniach, učitelia si medzi sebou požičiavali zánovné notebooky. Ešte pred dvoma rokmi si školy vystačili so základným technickým vybavením. Pandémia však zanedbaný stav zvýraznila. Bez funkčných zariadení totiž nebolo možné zabezpečiť plnohodnotnú dištančnú výučbu.
Aj preto rezort školstva opakovane prerozdelil financie na nákup elektroniky. Ďalšie počítače boli sľubované od septembra, no keďže neprichádzajú, riaditelia začali nakupovať z vlastných zdrojov.
Zdroj: hnonline.sk
Audit ešte analyzujú
Pred prázdninami dostali riaditelia a učitelia zadanie od ministerstva školstva. Mali vyplniť dotazník s názvom audit digitálnych technológií a uviesť, koľko počítačov majú a aký by bol ideálny stav. Na základe toho mal rezort nakúpiť vybavenie v celkovej hodnote 40 miliónov eur. Prioritou mali byť deti, ktoré nemajú prístup k technológiám a sú zo sociálne znevýhodneného prostredia. Minister Branislav Gröhling avizoval digitálny skok a dodanie prvých notebookov a tabletov už v septembri. Riaditelia však doteraz o tom nedostali žiadne informácie.
Faktom je, že pandemická situácia sa zhoršuje a na dištančnom vzdelávaní je už takmer 30-tisíc žiakov. Aby sa školy pripravili aj na najhorší scenár, zabezpečujú si vybavenie z vlastného rozpočtu. „Ideme kupovať nejaké notebooky. Nemôžeme čakať na ponuku ministerstva. Budeme to aktívne riešiť vo vlastnej réžii,“ povedala pre HN riaditeľka Základnej školy Dudova v Bratislave Hana Závodná. Podľa jej slov je škola relatívne dobre vybavená a všetci učitelia majú pracovné notebooky. Tie však postupne starnú, čo im niekedy spomaľuje prácu.
Rezort školstva odkázal, že situáciu stále analyzuje, spracováva dáta z celoslovenského prieskumu a podniká kroky, aby boli vzdelávacie inštitúcie pripravené na tretiu vlnu. „Rozbiehajú sa dva Národné projekty edIT 1 a edIT 2, ktoré budú doplnené investíciou z plánu obnovy. Spolu pôjde o viac ako 210 miliónov eur,“ informoval odbor komunikácie.
Slovensko patrí podľa OECD medzi tretinu najzaostalejších krajín sveta vo využívaní online nástrojov vo vzdelávaní. Manažér pre komunikáciu IT Asociácie Slovenska Juraj Kadáš preto očakáva, že bude potrebná väčšia investícia. „Naše odhady pre potreby digitalizácie školstva a zlepšovanie digitálnych zručností začínajú niekde pri 500 miliónoch,“ vyčíslil pre HN.
Komentáre