Medzinárodná konferencia v Senci prilákala takmer 500 učiteľov

29.06.2016
Prevádzka školy
Personalistika

Takmer 500 pedagógov z celého Slovenska prišlo na dvojdňové podujatie do Senca. Konala sa tu totiž medzinárodná odborná konferencia s názvom Učiteľ nie je Google3 … a stále sa môže učiť.

SENEC - Učitelia mali možnosť 9. – 10. júna vypočuť si množstvo odborných prednášok, seminárov a referátov, ktoré uvádzali odborníci a lektori z daných oblastí. Išlo už v poradí o 5. ročník spomínanej konferencie

Aká téma dominovala?

Hlavnou témou diskusií bol multikulturalizmus, učitelia sa rozprávali najmä o sociálnych rozdieloch v triedach a taktiež o kvalite školy. Diskusie tiež poukázali na narastajúci počet zmiešaných tried na Slovensku a vzdelávanie týchto detí z rôznych kultúr, ako tieto deti môžu dostať šancu vzdelávať sa.

Tento rok bola konferencia postavená na troch základných pilieroch:

● Rovnosť a nerovnosť šancí vo vzdelávaní

● Rozmanitosť vzdelávacích procesov

● Kvalita školy

Program zahŕňal spolu 39 vzdelávacích aktivít – 7 hlavných referátov, 13 seminárov, 10 workshopov, 5 okrúhlych stolov, 2 tréningy, koučovaciu zónu, moderovanú diskusiu. Lektori, ktorí na konferencii vystúpili, pochádzali z rôznych kútov sveta a to konkrétne z Nového Zé- landu, Indie, Nemecka, Švajčiarska, Česka a samozrejme aj zo Slovenska. Podujatie pre učiteľov a riaditeľov škôl organizovalo odborné nakladateľstvo Dr. Josef RAABE Slovensko – člen vydavateľskej skupiny Klett, ktorá je lídrom v oblasti vzdelávania v Európe. Spoluorganizátorom bolo Veľvyslanectvo Indickej republiky a odborným garantom podujatia bola Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnava.

„Hlavným cieľom podujatia je podporiť pedagógov ich snažení a priniesť im na Slovensko nové a in- špiratívne myšlienky, otvárať priestor na diskusie,“ povedala Mira Schrimpelová, konateľka odborného nakladateľstva Dr. Josef RAABE Slovensko. Tréningy a koučing Súčasťou programu bol zároveň tréning a koučing. Tréning viedol uznávaný švajčiarsky lektor Christoph Eichhorn a po jeho absolvovaní dostal každý účastník tréningu aj certifikát o jeho absolvovaní. Cieľom tréningu bolo spoznať filozofiu a triedny manažment tak, aby jeho účastníci boli schopní adaptovať triedny manažment počas vyučovania.

 Martina Baumann

 V praktickom výcviku sa pedagógovia dozvedeli:

● Ako byť predvídavý vo vyučovaní a predchádzať konfliktom?

● Ako udržať disciplínu v triede?

● Ako efektívne riešiť konflikty počas vyučovania?

● Čo všetko môže učiteľ urobiť pre to, aby zvýšil svoju prítomnosť v triede?

● Ako reagovať na vyrušovanie tak, aby to neohrozilo vzťah učiteľa k žiakovi?

Kto je Christoph Eichhorn?

Christoph Eichhorn je školským psychológom vo Švajčiarku. Vyštudoval psychológiu, v súčasnosti pôsobí ako supervízor a psychologický psychoterapeut. Pracuje ako tréner so zameraním na zdravotnú psychológiu a sebamanažment. Je tiež autorom brožúry Manažment triedy, ktorá má pedagógov podporiť pri udržiavaní disciplíny v triede a kooperatívnych vzťahov medzi učiteľmi, žiakmi a rodičmi.

V koučovacej zóne sa učitelia zoznámili so samotným koučingom a vyskúšali si ho na vlastnej koži. Koučing s profesionálom bol zameraný na rozvoj zručností a schopností, jeho témou bolo aj to, ako napríklad prijať to, čo nám prišlo do cesty, čo robiť, keď práca, ktorá ma napĺňa, ma len ťažko uživí alebo kedy je ten správny čas na naštartovanie zmeny?

Otvorenie konferencie a príhovory

Slávnostné otvorenie začal príhovorom konateľky odborného nakladateľstva Miry Schrimpelovej, dekanom Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave prof. PaedDr. Reném Bílikom, CSc. Príhovory ukončil veľvyslanec Indickej republiky Param Jit Mann, ktorý poukázal aj na problematiku toho, čo sa učia naše deti.

„Musíme spojiť naše sily a o tom musíme rozprávať našim deťom. Nielen na Slovensku, je to celosvetový problém. Nemôžeme ignorovať, čo sa učia deti napríklad v Nemecku alebo v iných častiach sveta,“ vyzval Param Jit Mann pedagógov počas svojho príhovoru. Poukázal na rozdielnosť v ideológií. „Prišiel som medzi vás, som tu len rok a pol a táto príležitosť je pre mňa najdôležitejšia,“vyjadril svoje pocity veľvyslanec Indickej republiky.

Hlavné referáty, semináre, workshopy a okrúhle stoly

Po príhovoroch už nasledoval hlavný program, ktorý boli rozdelený do jednotlivých častí konferencie na hlavné referáty, worshopy, tréningy, semináre, okrúhle stoly.

Práve okrúhle stoly dali možnosti všetkým účastníkov na diskusiu v malých skupinách na konkrétnu tému alebo problematiku.

Učiteľ v Indii

Chetan Sinha porozprával učiteľom o tom, aké funguje školstvo v Indii. Spomenul najmú kastový systém a nerovnosť, ktorá je v indických triedach, porozprával o skúsenostiach s prácou v indickej triede a o tom, ako sú vnímaní učitelia v jeho krajine. „Učiteľov tu vnímajú ako lídrov vzdelávania,“povedal v rámci svojho vystúpenia. V Indii funguje silný kastový systém a preto aj deti z najchudobnejších rodín musia sedieť v posledných laviciach v triede, pociťujú výrazné rozdiely aj počas vyučovania v škole.

India so svojím kastovým systémom sa už dlhodobo vyrovnáva so sociálnymi rozdielmi. Otázkou je – máme alebo môžeme niečo z indických skúseností preniesť do slovenských škôl? „Pre vás Európanov bude zrejme len ťažko predstaviteľné, že u nás v Indii je celkom bežný jav, že študenti pochádzajúci z nižších kást sedia v zadných radoch, nemajú dovolené miešať sa medzi študentov z vyšších kást a majú zakázané deliť sa o jedlo. Kvôli stereotypom a predsudkom zo strany privilegovaných kást a sociálnych tried mnoho študentov v škole trpí kvôli snobizmu, predčasne končí školskú dochádzku, dosahuje slabý prospech a je predmetom ponižovania,“ približuje indickú realitu v školách Chetan Sinha.

Kto je Chetan Sinha?

Chetan Sinha, PhD. pôsobí na Katedre psychológie Christ University v Indii. Postgraduálne štúdium úspešne absolvoval na Jawaharlal Nehru University v Indii. V rámci neho s venoval výskumu sociálnych triednych identít a tiež pedagogickému leadershipu. Voliteľné semináre počas konferencie postavil Chetan Sinha na svojich skúsenostiach s prácou v indickej triede na tému Aký vplyv na úspech a neúspech vo vzdelávaní má sociálny status žiaka?

Aké máme skúsenosti so vzdelávaním cudzincov na Slovensku?

K téme vzdelávanie detí cudzincov sa vyjadrila aj Mira Schrimpelová, ktorá vyjadrila svoj názor. Zdôraznila, aké je dôležité, aby všetky deti dostali rovnaké šance na vzdelanie. V škole by sa mali deti cítiť bezpečne, motivovane a docenene, a to aj napriek rozličným kultúram, z ktorých pochádzajú, či rôznym možnostiam, ktoré im vytvára ich rodinné zázemie. „Vzdelávaniu sa venujeme už viac ako 17 rokov a za ten čas pozorujeme, že sociálne rozdiely sa už aj u nás na Slovensku prehlbujú. Z nášho pohľadu je dôležité, aby deti, ktoré pochádzajú z rôznych sociálnych vrstiev, dostali rovnaké šance a príležitosti na to, aby boli múdre a vzdelané, pričom v tomto procese popri rodine zohráva dôležitú rolu práve škola. Škola má byť priestorom, kde by deti nemali pociťovať rozdiely,“ povedala Schrimpelová.

Počas konferencie sa pedagógovia mohli dozvedieť, ako pristupovať k deťom cudzincov, či treba k nim pristupovať inak. O potrebe riešiť túto problematiku totiž svedčí niekoľko problémov, s ktorými sa musia školy vyrovnať: deti cudzincov napríklad nie je možné zaradiť medzi deti so špeciálno-vzdelá- vacími potrebami, školy nemôžu žiadať o vyšší normatív na vzdelá- vanie detí cudzincov, tieto deti nemajú nárok ani na asistenta učiteľa, absentuje ďalšie vzdelávanie učiteľov, chýbajú metodické materiály, ktoré by mohli učitelia využívať a rôzne iné problémy.

Multikulturalizmus a interkulturalizmus

Tieto dva pojmy sú vnímané ako dve základné podmienky našej súčasnej spoločnosti. Referát na túto tému sa zaoberal tým, čo sa môžeme dozvedieť o týchto pojmoch od detí, z ich skúseností a z ich pohľadov, ktoré často neberieme vážne. Faktom je, že svet je oveľa viac multikultúrny ako sme zvyknutí my na Slovensku. Dobrým príkladom je Nový Zéland. Na konferencii ho tento rok zastupoval Marek Tesar.

Slovenskí učitelia sú skvelí, veľmi sa chcú učiť a pracovať s rôznymi deťmi, len im možno chýbajú skúsenosti, pobyty v zahraničí či literatúra, ktoré by im pomohli s heterogenitou pracovať. A keď hovorím o heterogenite, nemám na mysli len iné kultúry a etnicity. Hovorím aj o iných názoroch, myšlienkach, postojoch, o rôznych deťoch, ktoré treba učiť rôznym spôsobom. A často práve vytvorenie komunity, čo sme sa v zahraničí naučili, pomáha tomu, aby sa školy stávali otvorenejšie smerom k deťom aj k ich rodičom. Na Novom Zélande vždy hovoríme, že funkcia školy je v tom, aby sme všetci spolu žili dobre. Toto vnímam ako jeden z princípov, ktoré by ste si mohli na Slovensku osvojiť. Nemyslieť len na to, ako môžem ja ako individualita žiť dobre, ale uvažovať o tom, ako môžeme všetci spolu žiť dobre,“ vyjadril sa Tesar.

Kto je Marek Tesar?

Dr. Marek Tesar, PhD:, MA, TTC prednáša na University of Auckland na Novom Zélande. Publikuje vo svetových časopisoch a editovaných knihách, vedie viacro medzinárodných projektov a jeho práca získala početné medzinárodné ocenenia na Novom Zelánde, v Austráli aj v USA.

Čo sa dialo na druhý deň?

Počas druhého dňa konferencie nechýbali semináre na tému Zamestnanci a problematické situá- cie v škole, pod taktovkou Jarmily Belešovej, ktorá je odborníčka v oblasti personalistiky pre školy. Ďalej vystúpila aj poslankyňa Európskeho parlamentu Jana Žitňanská, ktorá porozprávala o hlavných výzvach vo vzdelávaní detí so zdravotným postihnutím. Učitelia sa mohli napríklad dozvedieť o inováciách vo vyučovaní predmetu Technika v základne škole a edukačná prax. Seminár na túto tému viedol PaedDr. Roman Stadtrucker zo Základnej školy s MŠ Mateja Bela Funtika v Očovej. Druhý deň konferencie spríjemnila počas prestávky aj autogramiáda manželov Ireny a Václava Trojanovcov a taktiež svoje podpisy rozdali i manželia Zuzana Berová a Peter Bero. Záver druhého dňa konferencie v Senci ukončil slávnostný obed.

Cigánski diabli hrali učiteľom

Záver prvého dňa patril jednoznačne zábave a dobrému jedlu. Všetci zúčastnení sa stretli na „garden party“, ktorá začala o 20.00 hodine večer v príjemnom prostredí Slnečných jazier. Celý večerný program sprevádzala hudobná skupina Cigánski diabli, okrem nich vystúpila aj indická tanečnica Rashee a nechýbala aj ohňová šou. Pre všetkých bolo pripravené občerstvenie, slávnostná večera a množstvo sladkých dobrôt.

Krst kníh

Počas večerného programu v rámci prvého dňa konferencie sa krstili aj tri knižné tituly Umenie byť učiteľom od autorov Zuzana Berová a Peter Bero, Příběh změny z pera manželskej dvojice Ireny a Václava Trojanovcov a napokon aj Matematikov žalospev od amerického vedca a matematika Paula Lockharta. Táto trojica noviniek začiatkom tohto leta vychádza na slovenskom knižnom trhu.

Učiteľské noviny na konferencii

Aj redakcia Učiteľských novín mala možnosť pozrieť si jubilejný ročník konferencie, vypočuť si jednotlivé prednášky a semináre, pozrieť si pútavý program a stretnúť takmer 500 učiteľov na jednom mieste. Počas týchto dvoch dní bola v Senci príjemná atmosféra, stretli sme množstvo nadšených pedagógov, ktorí viedli živé rozhovory, vymieňali si na seba kontakty a zároveň si vymieňali aj svoje skúsenosti. Marketingová manažérka odborného nakladateľstva RAABE Nataša Navrátilová nám po konferencii odpovedala na pár otázok.

Ako vnímate tohtoročný ročník konferencie? Očakávali ste takú účasť?

Jubilejný 5. ročník medzinárodnej odbornej konferencie bol v mnohom NAJ. Zúčastnilo sa ho NAJviac účastníkov, vystúpilo NAJviac lektorov zo zahraničia, v rámci programu sa uskutočnilo NAJviac vzdelávacích aktivít. Nesmierne si vážime a teší nás, že z roka na rok stúpa počet priaznivcov kvalitného vzdelávania, že učitelia na Slovensku sa radi ďalej vzdelávajú, zaujímajú sa o nové trendy, hľadajú odpovede na aktuálne otázky. Sme radi, že nové priestory v Hoteli SENEC nám dokonale umožnili zrealizovať pre učiteľov všetko, čo sme si naplánovali. Ďalší ročník bude v tomto zmysle veľkou výzvou, latka bola tento rok nastavená naozaj vysoko.

S akou otázkou ste sa najčastejšie počas tých dvoch dní stretli? Čo podľa Vás najviac trápi učiteľov?

Dvojdňový program RAABE konferencie bol vyskladaný z rozmanitých tém so zámerom, aby si každý z účastníkov mal z čoho vyberať. V tomto zmysle je ťažké povedať, ktorá z tém bola tou TOP. Účastníci konferencie sa – tak ako každý rok - zaujímali najmä o legislatívne otázky, zmeny týkajúce sa inovovaného ŠVP pre materské školy, veľmi kladne boli v našich rozhovoroch hodnotení nemeckí lektori so svojimi prezentáciami, a vysokú návštevnosť mali aj aktivity venované pedagogickému leadershipu. Indický a novozélandský pohľad na školstvo takisto zaujal tohtoročných účastníkov konferencie.

Je niečo, čo by ste radi odkázali všetkým zúčastneným?

Všetkým účastníkom konferencie veľmi pekne ďakujeme za priazeň. Vážime si, že aj keď ich určite veľa vecí v slovenskom školstve trápi, nevzdávajú to, a aj naďalej zostávajú verní svojmu poslaniu – vychovávať a vzdelávať deti. Veríme, že stretnutia ako to naše im dodá ďalšiu energiu v tomto behu na dlhé trate. Tento rok prišlo veľa skalných, ktorí RAABE konferencie už poznajú z minulosti, rovnako nás však teší, že sme tento rok v Senci privítali mnohých učiteľov prvýkrát. Budeme sa snažiť nesklamať ich a veríme, že o rok sa opäť v Senci so všetkými stretneme znova.

Zdroj: Učiteľské noviny

→ všetky správy

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte