Asistenti učiteľov v materských školách sa osvedčili

07.05.2015
Prevádzka školy
Prevádzka školy
Personalistika

Škôlky majú oproti základným školám nevýhodu,na asistentov nedostanú peniaze z ministerstva.

Dcéra Dany Oravcovej nastúpila do materskej školy ako trojročná a potom plynule prestúpila do základnej školy. Nebolo by na tom nič zvláštne, ak by nemala Downov syndróm. Chodila však do triedy so zdravými deťmi a držala s nimi krok.

„Po vlastnej skúsenosti by som vrelo odporúčala všetkým rodičom s deťmi rôzneho postihnutia, aby sa ich nebáli integrovať,“ hovorí matka, ktorá žije a pracuje v obci Čierne v okrese Čadca.

Bežné materské školy dnes navštevuje 602 detí so zdravotným znevýhodnením. Pri práci s nimi môže pomáhať asistent učiteľa, ktorých je 77. Najmä pre nedostatok peňazí je niekedy problém ho získať.

Na rozdiel od základných škôl obce, ktoré materské školy zriaďujú, nemôžu žiadať ministerstvo školstva o viac peňazí na asistentov. Záleží teda na ich rozhodnutí, či miesto zaplatia, povedala jeho hovorkyňa Beáta Dupaľová Ksenzsighová.

Asistent pomáha deťom so zdravotným znevýhodnením zapadnúť do bežných materských škôl, hoci nie každé ich potrebuje.

Mať asistenta je plus

Pre nedostatok peňazí nedostal asistenta syn Lucie Kroneislovej z Bratislavy, ktorý má Aspergerov syndróm. Ešte nemá oficiálne potvrdenú diagnózu, no učiteľky k nemu majú individuálny prístup. „Zatiaľ napodobňuje iné deti, ale nemá nejaké také zvláštne pomôcky,“ hovorí Kroneislová. Ak však deti idú na vychádzku alebo majú špeciálny program, jej syn musí zostať doma.

V niektorých materských školách problém riešia inak. Napríklad v Kútoch si robili asistentky absolventskú prax, hovorí Dáša Krátka, ktorej syn má tiež Downov syndróm. Materskú školu navštevoval tri roky a každého pol roka sa pri ňom vystriedala iná asistentka.

„Učiteľ nemá šancu si vyhradiť hodinku-dve na dieťa, aby s ním prebral napríklad farby,“ hovorí. Preto bola rada, že pri jej synovi bol niekto, kto sa mu venoval a dával na neho pozor.

Výhody práce s asistentom potvrdzuje aj Dagmar Kopčanová z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie. Deťom pomáha plne sa uplatniť a osobnostne rásť.

Oravcová, ktorá po narodení dcérky doštudovala špeciálnu pedagogiku, dopĺňa, že asistent je pravou rukou učiteľa“. Dieťaťu vysvetlí, čo od neho učiteľka chce, a dáva pozor na ostatných, kým ona pracuje s týmto dieťaťom.

Asistentmi podľa Legislatíva z roku 2009 môžu byť aj ľudia so stredoškolským vzdelaním, no mali by mať aspoň nejakú formu doplnkového pedagogického štúdia.

Niektoré to zvládnu samy

Syn Kristýny Boórovej Peštovej z Brezovej pod Bradlom, ktorému diagnostikovali Aspergerov syndróm, navštevuje materskú školu už niekoľko rokov, no asistenta nemá. „Dosť rýchlo si zvykol na pani učiteľky,“ hovorí matka.

Triedna učiteľka Helena Konkušová povedala, že učiteľky si už našli spôsob, ako ho upokojiť, takže im v triede nerobí žiadne veľké problémy a rád sa zapája do rôznych aktivít. Nie za každú cenu

Viaceré oslovené mamičky sa zhodujú, že pri integrácii ich detí ide najmä o ochotu a ústretovosť samotných škôlok. Oravcová zdôrazňuje, že treba pripraviť aj dieťa. Okrem svojej dcéry pomáhala aj iným rodinám, keďže za 12 rokov sa v Čiernom narodilo asi deväť detí s Downovým syndrómom.

Hoci sa oslovené mamičky zhodujú, že pobyt v bežnej triede ich deťom prospieva, Oravcová hovorí, že by to nemalo byť za každú cenu.

Mária Jurgová, zástupkyňa v Materskej škole v Čiernom, tiež tvrdí, že dôležitý je stupeň a druh postihnutia. Niekedy je lepšie, ak dieťa chodí do špeciálnej školy.

Zdroj: SME

→ všetky správy

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte