Ako zistím, že mám dieťa s poruchou vnímania?

29.06.2021
Vzdelávanie a výchova

Vnímanie - orientujeme sa vďaka nemu v prostredí, vykonávame koordinované pohyby a dávame veciam istý význam. Subjektívne vnímanie ovplyvňujú skúsenosti, pamäť, myslenie, city, psychické stavy a vlastnosti človeka. Významnú úlohu zohráva pri vnímaní aj prostredie – rodina a škola – v ktorom sa vaše dieťa učí odhaľovať a analyzovať vlastnosti a znaky predmetov. 

 

Čo ak je vnímanie porušené?

Pri poruchách vnímania vznikajú ťažkosti pri spracúvaní zmyslových vnemov a ich následnej zmysluplnej integrácii. Ide o odchýlky od normy v uvedomovaní si skutočnosti, ktorá je sprostredkovávaná zmyslovými orgánmi. Poruchy vnímania môžete u svojho dieťaťa spozorovať napr. pri pohybe, v reči, počas hry a v emocionálnych prejavoch.

Ako sa prejavujú poruchy vnímania?

Poruchy sa môžu týkať sluchového vnímania, zrakového vnímania, vnímania časového sledu, priestoru a telesnej schémy. S tým súvisia aj rôzne prejavy poruchy.

Pri poruchách sluchového vnímania môže ísť o:

  • zámenu znelých a neznelých spoluhlások,
  • neschopnosť analyzovať vetu na jednotlivé slová,
  • nedostatočnú diferenciáciu dlhých a krátkych samohlások, mäkkých a tvrdých spoluhlások, 
  • neschopnosť rozloženia a skladu slova z hlások, 
  • problémy pri rozlišovaní vysokých a nízkych tónov a i.

K prejavom porúch zrakového vnímania patrí:

  • zámena číslic – napríklad 3, 6 a 9,
  • zámena písmen, napr. d – b, b – p, m – n, k – h, S – Z, L – J,
  • ťažkosti pri skladaní puzzle,
  • problémy s čítaním, 
  • obťažné rozlišovanie podobných vzorov,
  • problémy s rozoznávaním detailov na obrázku a ich vzájomného vzťahu a i.

Vnímanie časového sledu znamená vnímanie následnosti javov a prejavuje sa tak, že dieťa:

  • vynecháva písmená a nedodržuje poriadok písmen,
  • má ťažkosti s menami mesiacov a ich poradím v roku,
  • obťažne sa učí akýkoľvek rad informácií (abecedu, násobilku, a pod.),
  • problematicky menuje rad čísel a i. pospiatky.

Vnímanie priestoru súvisí so zrakom, sluchom a hmatom. Pohyby dieťaťa s poruchou vnímania priestoru sú nekoordinované, má problém s bicyklovaním, jedením lyžicou, porucha sa prejavuje aj pri maľovaní, písaní a strihaní nožnicami.

Poruchy vnímania tela spôsobuje nemotorné, nekoordinované a neobratné správanie, kedy dieťa:

  • má problémy urobiť kotúľ letmo, 
  • nedokáže ísť pospiatky, 
  • pri obliekaní zamieňa strany,
  • zaobchádza nešikovne s náradím, 
  • nedokáže napodobniť držanie ceruzky a i.

Ako komunikovať s dieťaťom, ktoré má poruchy vnímania?

Dieťa s poruchou vnímania sa často hanbí, ak iní spozorujú jeho nešikovnosť. Využíva často jednoduché a odskúšané praktiky a pri neúspechu môžu reagovať ustráchane, ale aj agresívne. Preto si treba dávať pozor na komunikáciu. Riadiť sa môžete aj nasledujúcimi zásadami:

  • Chváľte dieťa nielen za dobrý výkon, ale aj za snahu – avšak, nepreháňajte to.
  • Aktívne načúvajte dieťaťu.
  • Vyjadrujte dieťaťu pochopenie.
  • Klaďte reálne ciele.
  • Nároky zvyšujte veľmi pomaly.
  • Buďte trpezliví. 
  • Pokyny dávajte jednoznačne, pokojne a stručne.
  • Pri práci odstráňte všetky rušivé vplyvy z prostredia, aby sa dieťa mohlo plne koncentrovať.
  • Navoďte príjemnú a pokojnú atmosféru na prácu.
  • Netrestajte dieťa za stratu sebakontroly, aby ste nenavodili pocit viny. Pôsobte na dieťa upokojujúco a stanovte jasné hranice.
  • Nenúťte dieťa pracovať násilne, plačlivé správania môže byť znakom nadmerného zaťaženia.
  • Zabráňte alebo neutralizujte prejavy ako vysmievanie, kritizovanie, urážanie a vynechávanie dieťaťa z aktivít. 
  • Pomáhajte dieťaťu nájsť cesty, ako prekonávať ťažkosti. 
  • Vytvorte dieťaťu dôverné prostredie – konštantné priestorové usporiadanie a denný režim. Na zmeny dieťa pripravte.

Ako riešiť poruchy vnímania? 

Je nevyhnutné, aby ste boli dieťaťu stále nablízku, dôsledne ho kontrolovali, chválili a podporovali za úspechy a snahu. Cieľom je prinavrátenie chute napr. k čítaniu. U dieťaťa sa musíte snažiť o vytvorenie radosti z úspešnej práce. Ako to docieliť? Pracujte s ním formou hier. Dosiahnete tak viac, ako keď mu prikážete: „Poď čítať!“

Kde je možné nájsť cvičenia a aktivity vhodné pre dieťa s poruchami vnímania?

Na reedukácii porúch vnímania a učenia sa v súčasnosti dá efektívne pracovať aj pomocou špecifických učebných pomôcok.

Existujú pracovné zošity, ktoré umožňujú žiakom na prvom stupni základnej školy rozvíjať ich zrakové a sluchové vnímanie, pozornosť a orientáciu, čím pomáhajú pri reedukácii špecifických porúch učenia. 

 

Rôznorodé aktivity, ktoré zošity obsahujú, je možné využiť na vyučovacích hodinách alebo pri domácej príprave. Sami rodičia tak môžu pracovať so svojimi deťmi a sledovať ich pokroky. Príkladom sú pracovné zošity KuliFerdo – špecifické poruchy učenia, ktoré vytvorili odborníci na špecifické poruchy učenia. Súbor siedmich zošitov sa zameriava na pozornosť, sluchové a zrakové vnímanie, orientáciu.

 

 

 

 

 

A takisto série pracovných zošitov Kuliferdo - číselká a Kuliferdo - písmenká, ktoré sa zameriavajú práve na elimináciu problémov s rozlišovaním čísel aj písmen a napomáhajú v osvojovaní si základov ku zvládnutiu písania a čítania aj počítania.

 

AKTUÁLNA INFORMÁCIA PRE ŠKOLY:

Jednotlivé časti pracovných zošitov Kuliferdo číselka a Kuliferdo písmenká nájdete teraz aj na ministerskom zozname učebníc a pracovných zošitov, na kúpu ktorých je možné pre školský rok 2021/2022 využiť tzv. ministerský príspevok.

VŠETKY MINISTERSKÉ TITULY NÁJDETE TU

VŠETKY PRACOVNÉ ZOŠITY KULIFERDO NÁJDETE TU

 

 

 

 

Zdroj: Raabe Slovensko

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte