Animácia vo voľnom čase

16.08.2010
Vzdelávanie a výchova

Úlohou učiteľa je nielen vzdelávať a vychovávať, ale tiež pripraviť pre deti pútavé voľnočasové aktivity. Iste to nie je jednoduché, veď prirodzeným animátorom je málokto z nás. Inšpirujte sa scenárom animačnej hry a nazrite do tajov samotných príprav.

Voľný čas existoval v dejinách dlhý čas bez toho, aby sme ho pociťovali ako problém. 20. a 21. storočie svojím rozvojom techniky, narastajúcimi príjmami, rozvojom miest, mobilitou a rastom vzdelanosti priniesli nárast voľného času. Oproti ľuďom zo začiatku 19. storočia máme dnes viac ako dvojnásobné množstvo voľného času, a preto si čoraz častejšie kladieme otázky:
– Čo budeme robiť vo voľnom čase?
– Čím zamestnáme naše deti?
– Čo im ponúkneme?
– Kam pôjdeme?

Uvedené otázky si kladú nielen rodičia, ale aj školy, záujmové organizácie, dovolenkové strediská.

Pod animáciu môžeme zahrnúť rozmanité činnosti, ktoré sa vytvárajú s cieľom obohatiť, spestriť voľný čas, vedú k zábave, k hrám, k veselosti, k nenútenému poznávaniu a rozširovaniu rozhľadu, k telesnému pohybu, k zdravému životnému štýlu. Úlohou animácie je zorganizovať voľný čas, povzbudiť k činnosti, zintenzívniť zážitok človeka z vlastnej aktivity a kontaktov medzi ľuďmi.

Animácia je podnet, výzva. Ten, koho výzvou oslovujeme, má na výber dve možnosti. Buď našu ponuku prijme, alebo nie. Našu ponuku prijme vtedy, keď sa dotkneme jeho potrieb, niečoho, čo ho zaujíma.
Etapy plánovania animačných hier

Plánovanie animačných aktivít vo voľnom čase prebieha v troch etapách.
•  V prvej etape, ktorá má názov Mapovanie a zvažovanie možností, animátor posudzuje východiskovú situáciu, hodnotí tieto činitele – miesto, čas, spolupracovníkov, materiál, financie, hostí.
•  Po tejto reflexii má potrebné informácie a môže sformulovať hlavné myšlienky, ciele aktivít, ktoré chce realizovať v druhej etape. Tá má názov Definovanie cieľov. Súčasťou druhej etapy je aj zostavenie plánu podujatí, t. j. rozvrhnutie činností na zvolené časové obdobie.
•  Tretia etapa, Stanovenie prostriedkov a postupov, završuje proces plánovania vypracovaním podrobných scenárov jednotlivých podujatí. Scenár je podrobný opis a rozpis jedného konkrétneho podujatia.

Scenár je tvorený podľa schémy:
1.  názov programu,
2.  charakteristika – cieľ programu, očakávané účinky, zaradenie do animačnej oblasti,
3.  adresát – predpokladaný počet účastníkov, vek,
4.  zaujímavosti – vyšpecifikovať zvláštnosť, atrakciu programu,
5.  čas – potrebný na prípravu a predpokladaný čas trvania celého podujatia,
6.  miesto – určiť miesto konania podujatia, dôvody výberu, požiadavky na úpravu miesta,
7.  informácie – kedy, koho a ako informovať,
8.  technické zabezpečenie – potrebný materiál, personál, financie,
9.  alternatívy – náhradný program v prípade napr. nepriaznivého počasia,
10. zoradenie bodov programu – časová postupnosť činností a programu.

Dobre naplánovaný a pripravený animačný program vyžaduje od realizátora – animátora, pedagóga, znalosť trendov voľnočasových motivácií, psychologickú charakteristiku cieľových skupín a záujmy zúčastnených.

Vybrané z pubklikácie Sociálne vzťahy a problémy na školách. Inšpirujte sa scenárom animačnej hry.
 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte