Môže byť školstvo volebný víťaz?

09.03.2020
Vzdelávanie a výchova

AUTOR: Branislav Pupala

Je pár dní po voľbách a mne sa stále neuľavilo. To napätie pretrváva, lebo veľa nie jasné a nevieme presne čo nás čaká. V školstve tiež nie. Áno, poslali sme do zabudnutia kreatúry ako Lubyová a snáď už nikdy nehrozí ani také čosi ako Plavčan či predtým Mikolaj. To je ale príliš málo na to, aby sme to považovali za výhru.

Odsunuli sme však bokom aj tých, ktorí na víziách školstva veľa pracovali a mali chuť ho meniť: Školský líder Juraj Hipš je za bránou, ľudia postavili bokom aj „ordinary and independent personality“ Miroslava Sopka. Z tých, ktorí dôveryhodne a zodpovedne riešili vzdelávaciu politiku zostali v hre SaS, Za ľudí, k téme sa však nateraz nevyjadrujú. Takže o tom, kam sa bude uberať povolebné školstvo sa v týchto dňoch naozaj uvažuje dosť ťažko.

Prvé dni po voľbách téma vzdelávania z politickej scény vymizla. Akoby sa zľahla pod zem. Počúvame o zahraničnopolitickom ukotvení Slovenska, o pomoci regiónom, o zlepšeniach podnikateľského prostredia, o sociálnom zabezpečení. O školstve zatiaľ ani slovo. Tabu alebo zase - ako vždy doteraz - druhoradá téma? Nechcem veriť, že by to tak mohlo byť. Nepochybne sa čaká na obrusovanie hrán straníckych politík budúcich vládnych partnerov, čaká sa na rozdelenie straníckych zodpovedností, na rozloženie príslušnosti rezortov. Zrejeme až keď toto bude jasné, povie sa, čo sa bude diať so školstvom.

Ešte kým sa toto stane, chcem povedať vlastne iba jednu vec. Vzdelávanie a školstvo má teraz veľkú šancu a aj nádej. Nesmie však byť vnímané ako vec straníckej politiky a ako pridelené stranícke vlastníctvo. Musí byť súčasťou vládnej politiky a vecou všetkých, ktorí sa na vláde budú podieľať a ktorí majú jasné a prepracované predstavy čo a ako sa má diať. Namiesto straníckej politiky sa v školstve konečne musí začať robiť vládna vzdelávacia politika.

Nádej a podmienky, že by to tak mohlo byť, sú viac ako dobré, ba priam skvelé. Programy potenciálnych partnerov vládnej koalície (tých, ktorí od začiatku vzdelávaniu prikladali seriózny význam) sú v oblasti vzdelávania nielen veľmi dobre spracované, no stoja aj na rovnakých princípoch a presadzujú rovnaké vízie. Najmä programy SaS a Za ľudí sa zhodujú v návrhoch opatrení pre všetky segmenty vzdelávania - od ranej starostlivosti a predškolského vzdelávania, cez základné a stredné školstvo, kurikulárnu politiku, správu vysokých škôl i vedy, až po starostlivosť o učiteľov a pod. Program OĽANO tiež nie je s nimi v rozpore a na malých rozdieloch medzi všetkými teraz vôbec nezáleží, na tých sa dá veľmi ľahko dohodnúť. A dohodnúť sa je práve to, čo je teraz celkom kľúčové a na čom bude stáť celá možnosť konečne pohnúť so školstvom a vzdelávaním na Slovensku.

Novú vzdelávaciu politiku teda je naozaj o čo oprieť a je aj o čom hovoriť. Neuzavrime ju do straníckych koridorov a neurobme z nej podružný nástroj politických hier. Sú tu vízie, myšlienky, nadšenie, ľudský i profesionálny potenciál, ktorý treba využiť tu a teraz a ktorý sa rozprestiera cez všetkých koaličných partnerov.

Nech je teda nové ministerstvo školstva platformou, ktorá celý tento potenciál spája a ktorá ho dokáže využiť. Nech je jeho vedenie spolupracujúcou jednotkou sledujúcou jasné spoločné ciele. Nech má rezort ministra a štátnych tajomníkov, ktorí pracujú na spoločnom projekte. Nech teda neuvažujeme nad ministrom ako „vlastníkom“ rezortu a o štátnych tajomníkoch ako o tých, ktorí ho „krížovo kontrolujú“, lebo to nie je o dôvere a spolupráci, ale o trieštení dôvery a odvádzaní pozornosti od toho, čo od rozumného vedenia rezortu možno očakávať. Je to aj mrhanie síl.

Koaličné strany vedia veľmi dobre, ktoré z nich sú dobre pripravené zmeniť slovenské školstvo. Každá z nich má svojich lídrov. Títo lídri nesmú ísť od seba. Naopak, musia ísť k sebe a musia sa spolu dostať viesť rezort školstva, musia sa stať jedným tímovým vládnym lídrom dobrej vzdelávacej politiky. Predvolebná súťaž skončila. Je čas na spoluprácu, prázdne stoličky čakajú.

Ak by rezort mal takéto vedenie, školstvo naozaj môže byť volebným víťazom, inak to bude ťažké. Neverím, že to nepôjde, ak to chlapci myslia vážne. Igor Matovič, Boris Kollár, Richard Sulík, Andrej Kiska, využite túto šancu, školstvo ju zatiaľ ešte nedostalo a škaredo na to doplácame všetci.

A chcete aj konkrétnu radu? Odvážim sa ju dať. Spolu s ministrom Braňom Grӧhlingom nech tento tím tvoria ešte dvaja ľudia, štátni tajomníci Michal Kovács a Miroslav Sopko. Je to úplne to najlepšie, čo sa pre terajšiu situáciu a perspektívu dá urobiť.

 

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte