Najšikovnejší deviataci sú v Prešovskom kraji

28.04.2010
Vzdelávanie a výchova

Najviac deviatakov, ktorí v tohtoročnom Testovaní 9 dosiahli viac ako 90-percentnú úspešnosť, pochádza z Prešovského kraja, a to 11,4 percenta. Vyplýva to z výsledkov celoslovenského certifikačného testovania žiakov 9. ročníkov základných škôl (ZŠ), ktoré v Bratislave prezentoval minister školstva SR Ján Mikolaj.

V matematike dosiahli štatisticky najlepšie výsledky žiaci z Prešovského a Žilinského kraja, najhoršie obstál Banskobystrický kraj. V priemere dosiahli deviataci približne 60-percentú úspešnosť. Najväčšie problémy žiakom robila geometria. "Žiaci zlyhávajú v aplikácii vedomostí, najmä v učive o vnútorných uhloch trojuholníka, ťažniciach a premene jednotiek obsahu," konštatoval minister.
      
Úlohy zo slovenského jazyka a literatúry zvládli žiaci vo všetkých krajov porovnateľne, v priemere na 67,6 percenta. Z výsledkov vyplýva že polovica neovláda pravopis podstatných a prídavných mien a rovnako zhruba polovica nedokáže aplikovať znalosti zo zvukovej stránky jazyka a učiva o slovných druhoch v úlohách. "V literatúre približne polovica žiakov nedokáže aplikovať teoretické poznatky o krátkych literárnych žánroch a nechápe súvislosti medzi slovami, napr. nesprávne určenie literárneho žánru na základe ukážky," uviedol Mikolaj.
      
Na školách s vyučovacím jazykom maďarským dosiahli najlepšie výsledky tak zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry, ako aj z maďarského jazyka a literatúry žiaci z Bratislavského kraja. "Výsledky žiakov z Nitrianskeho kraja boli štatisticky významne horšie ako priemer SR," konštatoval minister školstva.
      
Podľa jeho slov vo výsledkoch podľa jednotlivých zriaďovateľov škôl dosiahli cirkevné, štátne i súkromné školy porovnateľné výsledky. Štatisticky lepšie v testoch obstáli dievčatá.
      
Výsledky tohtoročného testovania vzhľadom na minulé roky naznačujú podľa Mikolaja progres. "Ukazuje sa nám, že aj po prvom roku (reformy pozn. red.) sú výsledky na vzostupe, z čoho nám vychádza, že školy naozaj pochopili, že toto testovanie je dôležité," povedal Mikolaj a dodal, že sa v tomto smere bude musieť pozmeniť metodika výučby. "Aby žiaci boli z hľadiska samotného vyučovania tlačení k tomu, aby boli viac tvoriví, viac kreatívni. Myslím, že toto už páni pedagógovia pochopili," zakončil minister.

Zdroj: TASR

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte