Pedagogické diagnostikovanie detských výtvorov

25.08.2010
Vzdelávanie a výchova

Detské výtvory vznikajú v tvorivých hrách detí spontánne alebo na podnet
učiteľa. Pedagogické diagnostikovanie produktov detských činností
zahŕňa obsahovú aj formálnu stránku hodnotenia.

Ide o hodnotenie priebehu a výsledku činností dieťaťa, ktorých výsledkom je niektorý z produktov:
• kresba, maľba,
• výtvor z modelovacej hmoty,
• konštruktívny výtvor z kociek, skladačiek, papiera a pod.

Učiteľ súčasne pozoruje priebeh konštruktívnej činnosti a pedagogicky diagnostikuje produkty detských činností. Z pedagogického hľadiska analyzuje všetky produkty detských výtvorov (kresby, maľby, výtvory z modelovacej hmoty, práce z papiera, z prírodnín a iné).

Každý produkt sa hodnotí:
- individuálne s každým dieťaťom — formou rozhovoru,
- verejne prezentáciou detského produktu každého dieťaťa (výzdoba triedy, výstavka pre rodičov).

Odporúčania:
• učiteľ si vytvára vlastný systém zaznamenávania, sám rozhoduje, čo zaznamená a v akom rozsahu,
• záznamy neodovzdáva inému kolegovi pri prechode dieťaťa z jednej triedy do druhej,
• záznamy slúžia pre potreby učiteľa, ktorý vedie zaznamenávanie,
• odporúča sa viesť záznamový denník, do ktorého si učiteľ zaznamenáva poznámky,
• záznamy sa analyzujú v čo najkratšom čase po zaznamenaní,
• záznamy sa posudzujú z viacerých hľadísk,
• každý zaznamenaný prejav o dieťati sa opakovane overuje v činnostiach dieťaťa,
• nerobia sa unáhlené, jednoduché závery, odporúčania,
• zaznamenávajú sa úspešné pedagogické postupy, ktoré učiteľ môže odporučiť iným kolegom ako overené metódy pri riešení daného problému,
• písomný záznam sa môže realizovať pri spontánnom aj plánovanom pozorovaní.

Diagnostikovanie sa zameriava nielen na zisťovanie nedostatkov, zaostávania, chýb, ale naopak, i na identifi kovanie kladných vlastností, ďalej na zistenie rezerv, potencialít a možností rozvoja.

Diagnostikujú sa jednotlivé zložky osobnosti dieťaťa:
• kognitívne vlastnosti — pozornosť, úroveň pamäti a myslenia, rozsah vedomostí, úroveň zručností, doterajšie životné skúsenosti dieťaťa, tvorivosť, úroveň komunikácie,
• afektívne vlastnosti — citová stabilita, záujmy, postoje, hodnoty, predstavy, úroveň motivácie,
• socio-morálne vlastnosti — presvedčenie dieťaťa, prosociálne správanie, disciplína, pracovitosť, usilovnosť, zodpovednosť, dodržiavanie pravidiel,
• estetické vlastnosti — umelecký cit, vkus, umelecké výkony,
• psychomotorické vlastnosti — jemná motorika, šikovnosť, fyzická zdatnosť,
• vzťahy medzi deťmi — sociálna klíma v triede (spokojnosť, súdržnosť, izolované deti),
• poruchy učenia — poruchy sústredenia, pravoľavej a priestorovej orientácie, zrakového vnímania, poruchy reči, motoriky a pod. — identifi kácia týchto porúch často presahuje diagnostické kompetencie učiteľa a vyžaduje si pomoc špeciálneho pedagóga a psychológa, prípadne aj lekára,
• poruchy správania — hyperaktivita, agresivita, nedisciplinovanosť a i. — diagnostikovanie týchto porúch si vyžaduje pomoc špeciálneho pedagóga, psychológa i lekára.

Najčastejšie využitie pedagogickej diagnostiky v materskej škole sa spája s posudzovaním školskej pripravenosti (možno nielen z dôvodu jej posúdenia, ale aj z dôvodu dostupnosti diagnostických nástrojov určených práve pre vek 5 — 6 rokov). Školská úspešnosť závisí od mnohých kompetencií dieťaťa a je úlohou učiteliek materských škôl posúdiť nielen školskú pripravenosť, ale aj podať rodičovi vo forme poradenstva reliabilné (spoľahlivé) informácie o úrovni schopností dieťaťa.
 
Pedagogická diagnostika v praxi materských škôl často absentuje a jej prínos nie je doceňovaný. Mnohým učiteľkám materských škôl chýbajú informácie o procese diagnostikovania, chýba im diagnostická kompetencia, používajú obmedzený počet a druh diagnostických metód počas celej svojej praxe a majú problém stanoviť jasnú pedagogickú diagnózu.

Pedagogická diagnostika je poznávanie dieťaťa. Skúsme ho spoznať v čo najväčšej možnej miere.

Z publikácie Dieťa a jeho svet.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte