Povinná bude už len angličtina

26.05.2014
Vzdelávanie a výchova

Žiaci na základných školách sa už nebudú povinne učiť dva cudzie jazyky, ale iba jeden, a tým je angličtina. Druhý cudzí jazyk bude voliteľný a bude závisieť od škôl, či ho budú ponúkať. Zmeny prináša nový štátny vzdelávací program, ktorý školám určuje učebné osnovy.

V súčasnosti sa žiaci povinne učia dva cudzie jazyky. Prvá je angličtina a druhý jazyk vyberajú školy podľa záujmu rodičov a dostupnosti kvalifikovaných učiteľov. Pôvodný návrh štátneho vzdelávacieho programu vyradil angličtinu z povinných predmetov. Po pripomienkach škôl ju však vrátil späť.
  
„Museli sme akceptovať pripomienky, aby bol na základných školách druhý cudzí jazyk len voliteľný. V neoficiálne schválenom rámcovom učebnom pláne je ako povinná angličtina,“ povedal riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu Viliam Kratochvíl. Ústav má pripomienky profesijných združení vyhodnotiť do polovice júla, v septembri by mal konečnú verziu schváliť minister školstva. Štátny vzdelávací program bude platiť od septembra 2015 a školy majú mať rok čas, aby sa na zmeny pripravili. „Zachovanie angličtiny ako povinného jazyka nie je zlé. V časoch globalizácie je angličtina nielen využiteľná, ale potrebná,“ hovorí Gabriel Kalna, riaditeľ Základnej školy Pavla Marcelyho v Bratislave. Druhý cudzí jazyk budú zrejme ďalej ponúkať v rámci voliteľných hodín. „Ešte to zvážime. Ale chápem, že žiaci na niektorých školách majú s druhým cudzím jazykom problém,“ povedal riaditeľ.
  
Rodičia, ktorí považujú znalosť jazykov za dôležitú, ústup od dvoch povinných cudzích jazykov považujú za krok späť. „Nerozumiem tomu. Všade sa hovorí o tom, že treba vedieť cudzie jazyky a štát od toho ustupuje,“ reagovala na zmeny Zuzana z Nitry. Školu pre svoju dcéru vyberala aj podľa toho, koľko hodín výučby cudzích jazykov ponúkala. Od prvého ročníka sa učí angličtinu, v šiestom ročníku má tri hodiny angličtiny a dve hodiny nemčiny týždenne. „A sama hovorila, že by chcela ešte ruštinu,“ podotkla Zuzana.
  
Za zrušenie povinného druhého cudzieho jazyka boli najmä školy so žiakmi, pre ktorých je aj slovenčina cudzím jazykom. Na druhý cudzí jazyk majú školy dotovanú len hodinu týždenne, ak chcú učiť viac, pridávajú k nej z voliteľných hodín. „Niektorí učitelia sú zástancami toho, aby sa žiaci naučili aspoň jeden cudzí jazyk poriadne a v druhom jazyku pokračovali na strednej škole. Iní zas navrhujú vytvárať aspoň triedy, ktoré by boli viac zamerané na jazyky,“ hovorí nemenovaná riaditeľka školy na strednom Slovensku.
  
Podľa Kratochvíla druhý cudzí jazyk síce nebude pre všetkých povinný, ale školy by sa mali pýtať rodičov na záujem a podľa toho ho zaradiť do výučby. Ten by sa mal učiť od 7. ročníka, a to aspoň dve hodiny týždenne. „Alternatíva, že školy by boli povinné zisťovať záujem a podľa toho ponúkať druhý cudzí jazyk, sa mi pozdáva,“ uviedla Eva Šišková, riaditeľka základnej školy v bratislavskej Rači. Predpokladá pritom, že rodičia výučbu aj druhého cudzieho jazyka budú chcieť.Samotný rezort školstva diskusiu okolo angličtiny a cudzích jazykov nekomentuje. Potvrdil však ďalšie zmeny, a tými je zvýšenie počtu hodín matematiky a prírodovedných predmetov. „Môžeme potvrdiť, že inovovaný štátny vzdelávací program rešpektuje programové vyhlásenie vlády podporiť výučbu prírodovedných predmetov a matematiky,“ informoval tlačový odbor ministerstva. Okrem väčšieho počtu povinných hodín matematiky, fyziky, chémie a biológie vzdelávací program ráta aj s hodinou pracovného vyučovania a techniky. Niektoré školy, ktoré niekdajšie učebne technickej výchovy zrušili, to vidia ako problém. „Neviem, aká bude náplň toho predmetu, ale ak budú vyžadovať prácu s drevom či kovom, tak na to nemáme vybavenie. Pestovateľské práce si ešte viem predstaviť, ale ak by sa mala technická výchova učiť na papieri či pozeraním nejakého videa, tak sa to míňa účinkom,“ upozornil riaditeľ bratislavskej školy Kalna.
  
Na Základnej škole na Tbiliskej ulici v Bratislave mali kedysi kovodielňu aj drevodielňu. „Dnes máme len jednu dielňu, ale tá nebude stačiť. Navyše jej vybavenie je zastarané,“ hovorí riaditeľka Šišková. Dodala, že na tento predmet nemusí byť dostatok kvalifi kovaných učiteľov. Ak chce štát zaviesť pracovnú a technickú výchovu, mal by podľa nej viac myslieť aj na zabezpečenie škôl.

Zdroj: PRAVDA

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte