Priemerný učiteľ hovorí a vynikajúci inšpiruje

26.06.2013
Vzdelávanie a výchova

Po minuloročnej úspešnej konferencii Učiteľ, žiak a motivácia vo vzdelávaní včera, dnes a zajtra sa 21. júna 2013 konala konferencia zameraná na popularizáciu prírodných vied.

Medzinárodnú vedeckú konferenciu Čaro vedy sa začína v škole organizovalo odborné vydavateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko v  spolupráci s Univerzitou Komenského v Bratislave. Záštitu nad podujatím prevzali minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky Dušan Čaplovič a rektor Univerzity Komenského v Bratislave Karol Mičieta.

Konferenciu Čaro vedy sa začína v škole slávnostne otvoril minister školstva, vedy, výskumu a športu. Vyzdvihol význam organizovaného podujatia a avizoval zvýšenú podporu prírodovedných predmetov zo strany ministerstva v najbližších rokoch. Podľa jeho slov treba obnoviť dialóg na získavanie podnetov zdola, aby bolo možné spoločne vytvoriť lepšie prostredie v školách.

Zástupcovia organizácií priamo riadených Ministerstvom školstva predstavili aktuálny stav prírodovedného vzdelávania na Slovensku. Romana Kanovská, riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania, predstavila spôsob hodnotenia vedomostí a zručností detí v medzinárodných meraniach. Očakáva sa v testovaní od detí naozaj to, čo sa učia v našich školách? Jozef Javorek zhodnotil stav prírodovedného vzdelávania u nás z pohľadu školskej inšpekcie. Načrtol možnosti plánovanej transformácie úloh školských inšpektorov. Spoločne sme si kládli otázku: „Akú inšpekciu naše školstvo vlastne potrebuje?“

Pozvaní odborníci sa zamysleli nad problémom neobľúbenosti prírodovedných predmetov u žiakov a riešením tohto neutešeného stavu. Miroslav Randa zo Západočeskej univerzity v Plzni, ktorý považuje za jednu z príčin nízkej popularity fyziky jej zmatematizovanie, uvádza: „... akoby sme v posledných rokoch učili fyziku bez fyziky.“ Pozoruje, že vzdelávanie sa postupne odkláňa od reality a nestíha reagovať na meniacu sa spoločnosť. Svojim príspevkom otvoril krátku diskusiu na tému fyzika bez praktických cviční z fyziky. Zaujímavý a prekvapivý pohľad na vzdelávanie poskytol Dušan Meško, prorektor Univerzity Komenského pre vedecko-výskumnú činnosť a doktorandské štúdium. Poukázal na rozdiely medzi nami – digitálnymi imigrantmi a generáciou súčasných detí – digitálnymi domorodcami. Vedeli ste, že sa pri práci na internete aktivujú v ich mozgoch iné oblasti ako v tých našich? Prednášku ukončil citátom amerického spisovateľa W. A. Warda: „Priemerný učiteľ hovorí. Dobrý učiteľ vysvetľuje. Schopný učiteľ predvádza. Vynikajúci učiteľ inšpiruje.“

Príchod ministra Dušana Čaploviča na konferenciu. Účastníci konferencie v aule PriF UK.
Príhovor ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR. Príhovor rektora UK Karola Mičietu.
Príhovor prodekana Prírodovedeckej fakulty UK Petra Fedora. Príhovor konateľky nakladateľstva Raabe Slovensko Miry Schrimpelovej.
Romana Kanovská
Minister si pozrel aj stánky vystavovateľov a prezentácie výsledkov práce študentov PriF UK. Romana Kanovská, Národný ústav certifikovaných meraní
Jozef Javorek, Štátna školská inšpekcia Viliam Kratochvíl, Štátny pedagogický ústav
Andrea Putalová, Centrum vedecko-technických informácií SR Cez prestávku sa účastníci mohli občerstviť a pozrieť si výstavu učebných pomôcok.
Miroslav Randa, PhD., Západočeská univerzita v Plzni Dušan Meško, Univerzita Komenského v Bratislave

 

Jozef Beňuška z Gymnázia Viliama Paulínyho Tótha z Martina vysvetlil, prečo k nim do školy chodia na exkurzie tisíce študentov so svojimi učiteľmi, a to nielen zo Slovenska. Predviedol, že od popularizácie fyziky k vyučovacej hodine je len malý krôčik: treba na to vytvoriť vhodné podmienky a nájsť šikovného učiteľa. Marián Kíreš a Jozef Švenda z Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach zdôraznili dôležitosť vedy v spoločnosti. Už niekoľko rokov ju popularizujú cez projekt Veda na scéne (Science on Stage). Riadia sa poslednými európskymi trendmi vo vzdelávaní a snažia sa do neho aplikovať aktívne bádanie, dopracovanie sa k poznatkom aktívnymi výskumnými aktivitami.

Súčasťou konferencie bol workshop Classroom management – aby vyučovanie klapalo, ktorý viedol Christoph Eichhorn, úspešný klinický psychológ a supervízor Spolku nemeckých psychológov a psychológ pre psychoterapiu Federácie švajčiarskych psychológov. Je výskumne dokázané, že učitelia až 18 % času, ktorý má byť venovaný vyučovaniu, venujú riešeniu problémov s disciplínou. Nedal by sa tento čas využiť efektívnejšie? Ako problémy so správaním minimalizovať? Ch. Eichhorn prestavil jednoduchý spôsob, ako predchádzať výchovným problémom v triede. Prináša do správania sa detí v školách rituály, ktoré potom učiteľ využíva vo svoj prospech. Tvrdí, že je lepšie problémom predchádzať, ako ich riešiť až po tom, ako vzniknú.

Plenárne prednášky domácich i zahraničných hostí priniesli zaujímavé a aktuálne informácie z oblasti fyzikálneho i chemického vzdelávania, o možnostiach využitia experimentov vo vzdelávaní a potrebe zmeny v spôsobe vzdelávania súčasných žiakov. Podujatie uzavreli Beáta Brestenská s kolegami. Analyzovali nízku popularitu prírodovedných predmetov, venovali sa možnostiam využitia moderných technológií vo vzdelávaní a predstavili projekt Inkubátor inovatívnych učiteľov, ktorého hlavným produktom má byť nová učebnica didaktiky inovatívneho vzdelávania v prírodovedných predmetoch.

Zo záverov konferencie vyplynula potreba vytvoriť podmienky a motivačné nástroje na získanie kvalitných študentov zo stredných škôl a tiež adekvátne finančné ohodnotenie pre inovatívnych učiteľov. Je nutné posilniť hodinovú dotáciu výučby prírodovedných predmetov s dôrazom na podporu experimentálnej zložky vyučovania, s čím priamo súvisí aj vybudovanie moderných experimentálnych laboratórií s podporou digitálnych technológií.

Silvia Tajbliková, BASF Slovensko, s. r. o. Cirkus Mirage - chemická performance PriF UK
Workshop s Christophom Eichhornom Jozef Beňuška, Gymnázium V. Paulinyho-Tótha, Martin
Katarína Teplanová, SCHOLA LUDUS Marián Kireš a Dušan Šveda, PF UPJŠ v Košiciach
Richard Trnený, IVEKO, s.r.o. Beáta Brestenská, Katarína Javorová, Martin Šponiar, UK

 

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte