Rebríčky základných a stredných škôl. Ktoré školy sú najlepšie?

07.09.2016
Vzdelávanie a výchova

Po aktualizácii rebríčkov sa na celoslovenskej úrovni medzi ZŠ opäť najlepšie umiestnila Základná škola na Krosnianskej 4 v Košiciach. Nasleduje Základná škola T. J. Moussona 4, Michalovce a najlepšiu trojicu dopĺňa ZŠ na Karloveskej ul. v Bratislave, ktorá je organizačnou zložkou Spojenej školy sv. Františka z Assisi.

Medzi SOŠ obhájili prvé miesta Obchodná akadémia v Trnave (Kukučínova 2), SPŠ elektrotechnická na Plzenskej ul. v Prešove a napokon Obchodná akadémia Milana Hodžu v Trenčíne.

 

Pri gymnáziách obhájilo vedúcu pozíciu Gymnázium sídliace na Poštovej 9 v Košiciach. Nasledujú Gymnázium Jura Hronca (Novohradská) v Bratislave a Škola pre mimoriadne nadané deti Teplická 7, Bratislava.

Nové rebríčky súvisia s doplnením viacerých aktuálnych údajov na portál skoly.ineko.sk, na ktorom zbierajú dostupné údaje o ZŠ a SŠ v SR (prevažne sa jedná o výsledky žiakov). Portál umožňuje tiež sledovanie vývoja jednotlivých ukazovateľov v čase, či porovnávanie výsledkov medzi ľubovoľne zvolenou skupinou škôl.

Okrem aktualizácie údajov rozšírili okruh zverejňovaných údajov, vďaka čomu mohli aj mierne vylepšiť hodnotenie výsledkov žiakov na jednotlivých školách.

Nové ukazovatele: Testovanie 5 a pridaná hodnota

V prípade ZŠ doplnili výsledky žiakov v Testovaní 5 za všetky predmety, v ktorých toto testovanie prebieha (slovenský jazyk, maďarský jazyk a matematika). Tieto výsledky zároveň po novom vstupujú aj do celkového hodnotenia výsledkov žiakov ZŠ.

Pri SŠ doplnili dlho očakávané údaje o pridanej hodnote (zatiaľ sú k dispozícii údaje iba za predmet slovenský jazyk). Pridaná hodnota vypovedá o tom, ako sa za 4 roky (počas štúdia na SŠ) v priemere zlepšili výsledky absolventov školy v predmete slovenský jazyk oproti očakávaniu.
Údaje o pridanej hodnote majú potenciál byť dosial najlepšími dátami, ktoré sú dostupné o slovenských školách, keďže nemerajú iba výsledky žiakov, ale to, ako sa dokázali žiaci na jednotlivých školách posunúť oproti ich počiatočnej úrovni. Pridaná hodnota dokáže oceniť školy, ktoré mali na štarte slabších žiakov, no dokázali ich počas štúdia významne posunúť, na rozdiel napr. od škôl, ktoré pracovali s už na vstupe veľmi šikovnými žiakmi, ktorých výsledky v maturite však boli napokon iba priemerné – v takom prípade pridaná hodnota školy môže byť záporná.

Pridaná hodnota je u nás zatiaľ iba novinkou, vyhodnocuje ju Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). Veríme, že ministerstvo školstva bude vytvárať také podmienky, aby mohol NÚCEM v budúcnosti vyhodnocovať pridanú hodnotu nielen v predmete slovenský jazyk, ale napr. aj v predmetoch maďarský jazyk, matematika či anglický jazyk. A to nielen pri SŠ, ale aj pri ZŠ, kde by bolo možné merať pridanú hodnotu nielen medzi 5. a 9. ročníkom štúdia, ale napr. aj medzi 1. a 5. ročníkom.

Dôležité upozornenie: Hodnotenie výsledkov žiakov nezohľadňuje rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces (napríklad rozdiely v sociálnom zázemí) a nemeria ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola v danom období odovzdala svojim žiakom, a preto komplexne nevypovedá o kvalite školy. Viac o metodike a podmienkach prideľovania hodnotenia jednotlivým školám možno nájsť v sekcii Metodika na portáli skoly.ineko.sk.

Údaje za školy s najlepším hodnotením v jednotlivých krajoch a informáciu o školách s najlepším medziročným posunom vo výsledkoch žiakov si môžete stiahnuť tu: www.ineko.sk/file_download/1027. Pre kompletné výsledky vrátane výsledkov ostatných škôl navštívte náš portál skoly.ineko.sk.

Zdroj: skolskyservis.sk

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte