Systém dištančného vzdelávania treba zmeniť, hovorí odborník

30.11.2020
Vzdelávanie a výchova

Podľa pracovníka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie by učitelia mali klásť na deti pri dištančnej výučbe menšie nároky.

Učitelia si musia uvedomiť, že dištančné vzdelávanie sa nerovná prezenčné vzdelávanie. Nároky na množstvo prebraného učiva pri dištančnej forme vzdelávania sa musia znížiť. Pre TASR to uviedol stredoškolský učiteľ a pracovník Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Ján Kvak.
„Nároky na množstvo prebraného učiva sa musia znížiť. Je nutné zvoliť aj iný typ hodnotenia, keďže do vypracovania úloh sa môžu zapojiť aj súrodenci a rodičia,“ uviedol Kvak. Podľa neho je nutné sa zamerať na hodnotenie iných, ako len kognitívnych zručností. Zadania úloh nemôžu byť výlučne faktografické. „ V prípade, že sa výučba realizuje výkladovo – receptívnou metódu bez použitia aktivizujúcich metód, je dosť možné, že žiaci učivo nepochopia. Budú z toho frustrovaní a budú prejavovať menšiu ochotu sa pripájať na hodiny, počúvať monológy. Toto všetko sa potom odrazí na nedostatočných výsledkoch žiakov a prehĺbi ich frustráciu voči vzdelávaniu a škole samotnej,“ povedal Kvak.
Stredoškolský učiteľ tvrdí, že bez obrovskej podpory (personálnej, finančnej, psychologickej) zo strany štátu bude pre učiteľov a aj ich žiakov náročné vrátiť sa späť a dohnať zameškané. „ Otázkou je, či je nutné trvať na dobehnutí zameškaného osvojenia si vedomostí za každú cenu v rámci jednotlivých stupňov vzdelávania. Avšak bez asistentov učiteľov, odborných tímov na školách školy nebudú schopné vyrovnávať rozdiely medzi žiakmi po návrate do škôl,“ poznamenal.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte