Testovanie čaká piatakov, deviatakov aj maturantov

17.02.2022
Vzdelávanie a výchova

Počas  druhého polroka tohto školského roka čakajú na študentov rôzne typy testovania, zamerané budú predovšetkým na piatakov a deviatakov základných škôl a maturantov. 

Testovanie žiakov piateho ročníka je naplánované na stredu 18. mája, vyplýva to zo sprievodcu školským rokom 2021/2022, ktorého zverejnilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR na svojom webe. Uskutoční sa vo všetkých základných školách SR z predmetov matematikaslovenský jazyk a literatúra a maďarský jazyk a literatúra.
Celoslovenské testovanie deviatakov bude 6. a 7. apríla. Deviataci budú písať testy 6. apríla z predmetov matematika, slovenský jazyk a literatúra, maďarský jazyk a literatúra a 7. apríla z predmetov ukrajinský jazyk a literatúra, slovenský jazyk a slovenská literatúra. Na testovaní sa zúčastnia žiaci deviateho ročníka základných škôl a štvrtého ročníka osemročného gymnázia vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, okrem žiakov učiacich sa podľa vzdelávacích programov pre žiakov s mentálnym postihnutím.
Vedomosti získané počas stredoškolského štúdia si maturanti overia od 15. do 18. marca v rámci externej maturitnej skúšky. Stredoškolské štúdium ukončia ústnou maturitnou skúškou v niektorom týždni od 23. mája do 10. júna. Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) už viackrát avizoval, že tento rok sa maturitná skúška uskutoční. A nebude sa tak opakovať situácia z posledných dvoch rokov, keď stredoškoláci klasickú skúšku dospelosti neabsolvovali z dôvodu pandémie ochorenia COVID-19.
Najbližšie si žiaci oddýchnu počas týždňových jarných prázdnin. Tie tento rok ako prví absolvujú žiaci Košického a Prešovského kraja v termíne od 21. do 25. februára. Nasledovať bude voľno pre deti z Bratislavského, Nitrianskeho a Trnavského kraja od 28. februára do 4. marca. Ako poslední si užijú voľno počas jarných prázdnin žiaci z Banskobystrického, Žilinského a Trenčianskeho kraja, a to v termíne od 7. do 11. marca.
Predposledným voľnom pre školákov pred letnými prázdninami budú veľkonočné prázdniny. Školáci budú od školy oddychovať od 14. do 19. apríla, do školských lavíc sa vrátia opäť v stredu 20. apríla.
Odmenou za celoročné úsilie budú pre školákov dva mesiace voľna v lete. Od školských povinností si oddýchnu od 1. júla do 2. septembra. Školský rok 2022/2023 sa začne v pondelok 5. septembra.

Hovorí sa, že bojíme sa len toho, čo nepoznáme. Vychádzajúc z tohto konceptu sa ako najjednoduchšie javí pripraviť žiakov na to, čo ich čaká. Ukázať im, ako takéto testy vyzerajú, dať im priestor zažiť túto skúšku aj „nanečisto", ponúknuť im príklady podobné tým, ako v skutočnom Testovaní. Presne na tomto koncepte je postavená edícia TESTOVANIE, ktorá vychádza v odbornom nakladateľstve RAABE. Ponúka pracovné zošity z matematiky a slovenského jazyka a literatúry pre piatakov, ôsmakov, aj deviatakov.

 

Desatoro ako úspešne zvládnuť Testovanie:
1. Najlepšou prípravou na Testovanie 9 je čítanie textov.
2. Čítanie nesmie byť mechanické.
3. S prípravou na Testovanie 9 je dobré začať čo najskôr.
4. Vhodné je čítať s dieťaťom už od 3. či 4. ročníka a pýtať sa otázky, ktoré vyplývajú z textu.
5. Od piateho ročníka je pre žiakov vhodné precvičovať si svoje vedomosti na testoch s výberom odpovede, ktoré sú zamerané na čítanie s porozumením a na rôzne jazykové javy.
6. Podoba testu s výberom odpovede by pre žiakov nemala byť niečím novým, mali by sa s ňou pravidelne stretávať od 5. ročníka ZŠ.
7. Pri otázkach, ktoré sa týkajú priamo ukážky, je potrebné poriadne si ukážku prečítať.
8. Pri príprave pomáha, ak majú žiaci skúsenosti s hľadaním informácii a vyvodzovaním tvrdení z rôznych druhoch textov, nie len literárnych (vecné texty – napr.: dopravný poriadok, návod a pod.)
9. Pri vedomostných úlohách je nevyhnutné, aby si žiaci prečítali všetky možnosti, ktoré majú na výber, aby ich zhodnotili, a až potom vybrali tú správnu.
10. Neponáhľať sa: nie je dôležité ako prvý odovzdať text – dôležité je správne odpovedať.

Najčastejšie chyby:
1. Žiaci sa s testami a testovými úlohami, ktoré sa objavujú na Testovaní 9 stretávajú až v poslednom ročníku tesne pred Testovaním 9.
2. Žiaci si dobre neprečítajú zadanie otázky, a preto vyberú nesprávnu odpoveď.
3. Žiaci zvyknú reagovať na informácie, ktoré z textu priamo nevyplývajú, ale ktoré si „domyslia".
4. Žiaci sa pri testoch s výberom odpovede veľmi ponáhľajú a neprečítajú si poriadne ani text ukážky, ani zadanie otázok.
5. Žiaci, ktorí ukončili test skôr, mali veľa chybných odpovedí.

 

Zdroj: raabe.sk

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte