Učitelia potrebujú vo vzdelávaní slobodu, tvrdia riaditelia škôl

18.06.2018
Vzdelávanie a výchova

Učitelia v školách potrebujú vo výchovno-vzdelávacom procese slobodu, pretože najlepšie vedia, aké potreby majú ich žiaci.

Žiak v triede

Ako ďalej povedala v piatok na stretnutí s novinármi riaditeľka základnej školy v Novákoch Anna Chlupíková, ide o prispôsobenie školského vzdelávacieho programu požiadavkám detí. „Práve učiteľ pozná najlepšie svojich žiakov, nie nejaký ministerský úradník alebo samotný minister,“ poznamenala. 

Pred rokom vznikla iniciatíva s názvom Deň slobody v školách. Podporuje ju viacero škôl, aj verejných, ako aj mimovládne organizácie. Podľa Petra Haláka z občianskeho združenia Indícia existujú na Slovensku inovatívne školy, ktoré využívajú vo svojich vzdelávacích systémoch inovatívne metódy, no málo sa o nich vie, hovorí a učitelia sa možno boja slobodu využívať. „Sloboda súvisí s tým, že máme na Slovensku 900.000 detí a prístup k nim je stanovený centrálne pre normálne deti. Ťažko sa však riešia deti, ktoré sú mimo rámca so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,“ povedal novinárom s tým, že školy by mali byť o tom, aby sa každé dieťa malo možnosť vzdelávať metódou, ktorá mu vyhovuje. 

Deň slobody v školách je teda podľa neho možnosťou výberu vyučovacích metód, „pretože si myslíme, že to je to, v čom majú školy možnosť ovplyvniť výchovu a vzdelávanie detí“. Dodal, že tieto metódy by mali byť slobodné a voliteľné školami. Pozitívom je podľa neho to, že v slovenskej legislatíve existujú časti o tom, že školy majú možnosť stanoviť si metódy, ktorým sa venujú. V školskom zákone z roku 2008 je napísané, že štát vydáva štátne programy a školy si môžu stanoviť svoje vzdelávacie programy, poznamenal Halák. 

Podľa riaditeľa základnej školy Narnia v Bratislave Romana Baranoviča je však jedným z problémom to, že fungujeme reaktívne. „Upozorňujeme na to, že sloboda v školách je veľmi krehká vec. Teraz sa z nej môžeme tešiť, no stále sa vyskytujú pokusy, ako ju okresať,“ povedal s tým, že naposledy to bola snaha meniť experimentálne overovanie škôl. 

Baranovič si vie predstaviť, že by slobody na školách mohlo byť aj viac, no štát často aj tak povie, čo má ako byť. „Existuje tvorivé napätie. Slobodu si treba pripomínať, pretože je dôležitá,“ dodal. Často je podľa jeho slov na učiteľoch na slovenských školách vidieť, že sú znudení či vyhoretí. „Jeden zo spôsobov, ako pomáhať, aby ich práca bavila, je práve sloboda. Je to pre nich motivácia, aby mali svoju prácu radi a mali z nej radosť,“ povedal. 

 

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte