Zmena školských osnov sa odkladá. O rok

09.04.2014
Vzdelávanie a výchova

Bude na základných školách povinná výučba len jedného cudzieho jazyka, a to nemusí byť len angličtina? Budú mať školy opäť stanovené rozdelenie predmetov po ročníkoch a menej voľnosti pri výbere voliteľných hodín? Odpovede na otázky, ktoré mala priniesť zmena štátnych vzdelávacích programov na základných školách, učitelia stále nepoznajú. Ministerstvo školstva ich zatiaľ upokojuje, že na úpravy školských osnov sa školy stihnú pripraviť – zavádzať sa nebudú od budúceho školského roka, ale o rok neskôr.

Návrh zmien v učebných plánoch ešte vlani predložil Štátny pedagogický ústav. Učitelia ich mohli pripomienkovať do konca októbra, platiť mali už od septembra tohto roka. Vyhodnotenie pripomienok a nová verzia však doteraz neboli zverejnené. Podľa hovorcu rezortu školstva rokovanie k štátnemu vzdelávaciemu programu sa malo uskutočniť „v najbližšej dobe“. „Minister Dušan Čaplovič ale v súvislosti so schválením dokumentu odsúhlasil, že školy získajú priestor na prípravu, a teda účinnosť bude až od 1. septembra 2015,“ uviedol vedúci tlačového odboru Michal Kaliňák.
  
Časť učiteľov je z odkladu zmien sklamaná, časť to berie ako možnosť, aby sa pre školy pripravil lepší dokument. „Už v roku 2012 sme žiadali, aby sa štátne vzdelávacie programy upravili a rozpísali na ročníky. Odvtedy sa to vyrába, prerába, pripomienkuje a odkladá, pričom doteraz nie je jasné, čo by sa malo zmeniť a ako,“ hovorí Alena Petáková, predsedníčka Združenia samosprávnych škôl Slovenska. Združenie žiadalo, aby v prípade, že zmeny majú platiť od nového školského roka, bola ich konečná verzia zverejnená najneskôr tento mesiac. „Ak to nebude do apríla, tak potom naozaj až o rok. Je dobré, že školy získajú priestor na prípravu, ale na čo sa máme pripraviť, nevieme,“ dodáva Petáková.
  
Na to, čo bude napokon prijaté, sú zvedaví aj v Slovenskej komore učiteľov. „Postoj ministerstva je viac–menej logický. Myslím si, že sa len potvrdilo to, že vytvoriť štandardizované štátne vzdelávacie programy nie je jednoduchý proces a nedá sa to urobiť jednoduchou inováciou,“ hovorí Miroslav Sopko, viceprezident komory. Aj komora návrh Štátneho pedagogického ústavu pripomienkovala, nemá však informácie, či nejaké jej pripomienky prešli.
  
Pri diskusiách o zmenách sa podľa Sopka dával až príliš veľký dôraz na to, ako budú hodiny rozdelené po ročníkoch. „Sústredenie sa na učebný plán úplne odsunulo do úzadia to, že potrebujeme skôr zadefinovať ciele výučby. Potrebujeme prepracovať obsah vzdelávania na súčasnú modernú dobu tak, aby učivo zodpovedalo tomu, čo chceme, aby naši žiaci vedeli,“ zdôrazňuje Sopko.
  
Odklad zavedenia zmien v učebných plánoch by sa aj preto podľa neho mohol využiť na to, aby sa ujasnilo, čo „chceme vo vzdelávaní dosiahnuť“. „Stále sa tu snažíme o reformy, ale je to v podstate len lepenie záplat,“ uzatvára.

Zdroj: PRAVDA

ŠP odporúča:
Indikátory kvality vzdelávania na školách - možnosti a ciele
Ako urobiť z učiteľskej profesie cenené povolanie?
Aj učiteľ potrebuje kouča
 

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte