2. ročník • Zvuková rovina jazyka • Rozlišovanie tvrdých a mäkkých spoluhlások
2. ročník • Zvuková rovina jazyka • Rozlišovanie tvrdých a mäkkých spoluhlások
Cieľ:
- Rozvoj sluchového rozlišovania mäkkého a tvrdého vyslovovania slabík.
- Osvojovanie gramatických pravidiel písania i, y v slovách.
Obsahový štandard
- Mäkké spoluhlásky.
- Výslovnosť a písanie i/í po mäkkých spoluhláskach v koreni domácich slov.
- Tvrdé spoluhlásky.
- Počítanie spamäti v obore do 20 bez prechodu cez základ 10.
Výkonový štandard
- Žiak správne vyslovuje mäkké spoluhlásky a vníma výslovnosť mäkkých spoluhlások.
- Žiak prostredníctvom pravopisných cvičení verbalizuje a rozoznáva mäkké spoluhlásky.
- Žiak správne vyslovuje tvrdé spoluhlásky.
- Žiak v sluchovo-artikulačných cvičeniach rozoznáva mäkké a tvrdé spoluhlásky.
- Žiak získava zručnosť pri písaní i/ í a y/ý v slovách, ktoré obsahujú tvrdé a mäkké spoluhlásky.
Metodické pokyny
- Pri nácviku spájať zrakové a sluchové vnímanie s hmatom (využitie tvrdých a mäkkých kociek). Žiak pri opakovaní slova stláča príslušnú kocku.
- Úlohy sú tvorené formou jednoduchých doplňovačiek. Ťažšie úlohy sú zamerané aj na porozumenie prečítaného, rozvoj slovnej zásoby.
- Žiak pri pravopisných cvičeniach môže využívať tvrdé a mäkké karty so slabikami: di — dy, ti — ty, ni — ny, li — ly.