Legislatíva
6 miliónov aj za sexuálnu výchovu. U nás je to možné

Potvrdili to nielen riaditelia základných škôl, ale aj samotné ministerstvo školstva. „V prípade, že sa rodič oboznámi s programom školy a nesúhlasí so spôsobom vyučovania, má aj v dnešnej dobe právo svoj názor konzultovať s vedením školy,“ reagovala hovorkyňa ministerstva školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová. Dodala, že rodičia môžu pre deti taktiež slobodne vyberať školu. A to aj podľa vierovyznania. Vopred si tiež môžu prezrieť výchovnovzdelávací program školy či dokonca priamo ovplyvňovať jeho zloženie cez školskú samosprávu. Štát pritom necháva školám pri vyučovaní sexuálnej výchovy pomerne voľnú ruku a určuje len jej základné osnovy. Nezaoberá sa ňou ani žiadny samostatný predmet. Pod názvom výchova k manželstvu a rodičovstvu sa učí ako prierezová téma v rámci viacerých predmetov i ročníkov.
Oslovení riaditelia vravia, že pri jej učení si dávajú pozor. Katolícka cirkev to však vidí inak. Hovorca Konferencie biskupov Slovenska Martin Kramara povedal, že sa cirkvi nepáči napríklad propagácia antikoncepcie. Tej sa však školy venujú najmä pri téme ochrany pred AIDS.
Témami sexuálnej výchovy nie sú len veci súvisiace so sexualitou, zdôraznila Magdaléna Benková, riaditeľka bratislavskej školy na Černyševského ulici v Petržalke. Pomenovanie problematiky ako sexuálna výchova preto považuje za nešťastné. Hovorí sa taktiež o životnom štýle, negatívach alkoholu či drog, ale aj o priateľstve. Spomínajú sa najmä na občianskej výchove či biológii. Pri citlivejších otázkach školy často siahajú po jednorazových prednáškach hosťujúcich odborníkov či premietaní náučných filmov. Vtedy si mnohí riaditelia radšej vopred pýtajú súhlas zákonného zástupcu žiaka.
„Ak s tým nesúhlasí, dieťa má iný program ako zvyšok triedy v úplne inej učebni. Zväčša o to však nie je záujem,“ povedala Natália Tobiašová, riaditeľka prešovskej základnej školy na Sibírskej ulici.
O experimentoch školy nevedia Zaujímavosťou je, že problém na nastavení sexuálnej výchovy na školách nevidí ani samotná Aliancia za rodinu, ktorá za referendom stojí. Jej hovorca Anton Chromík pre HN povedal, že súčasné osnovy sú na dobrej úrovni. „Máme problém jedine s experimentmi, ktoré prichádzajú zvonka,“ povedal. Narážal na informácie o prípadoch názorných ukážok sexuálnych praktík v niektorých západných krajinách.
Školy však reagujú, že na Slovensku sa nič také nedeje. Žiadny z oslovených riaditeľov nemá ani skúsenosti s negatívnymi reakciami rodičov, čo sa týka obsahu vyučovania. „Z týchto tém ani netreba robiť tabu. Tak ako pri iných, aj tu musíme vzdelávať,“ povedal Jaroslav Klus, ktorý riadi školu v Oravskom Veselom. A súhlasí s ním aj psychologička. Ak dieťa nemá pri informáciách, ktoré o sexualite prijíma z televízie či internetu kto usmerniť, neskôr môže mať v citovom živote rôzne traumy, upozornila psychologička Jana Gáletová. 10 minút za dverami?
Ako by fungovalo vyučovanie sexuálnej výchovy na školách v prípade úspešnosti referenda, jasné zatiaľ nie je. Pri súčasnom modeli vyučovania by sa mohlo stať, že by dieťa muselo odísť napríklad z biológie na pár minút, kým by sa preberali témy, s ktorými rodičia nesúhlasia. Aliancia však hovorí, že takýto postup nechce, hoci presnú predstavu nemá. Tá by v takom prípade zostala na ministerstve školstva, ktoré však tvrdí, že zatiaľ ide o predčasnú otázku.
Téma sexuálnej výchovy v školách je len jednou z troch, na ktoré sa bude referendum pýtať. Zvyšné dve sa týkajú práv neheterosexuálnych ľudí. Otázka ich práv sa pritom rieši v čase, keď zahraničné krajiny práva homosexuálom skôr pridávajú. Napríklad rakúsky súd včera rozhodol o tom, že homosexuáli majú ústavné právo na adopcie detí. Dosiaľ si mohli osvojiť len dieťa jedného z partnerov.
7. februára je dátum, keď sa bude na Slovensku konať referendum o ochrane rodiny. Ako vyzerá sexuálna výchova na školách?
- vyučuje sa ako prierezový predmet,
- je súčasťou viacerých predmetov, a to biológie a tiež etickej, náboženskej a občianskej výchovy,
- štát určuje všeobecné osnovy, konkrétnosti sú na školách,
- prvý stupeň základných škôl rieši témy ako výchova v rodine, zásady zdravého života, rovnoprávnosť pohlaví, vznik a vývoj ľudského jedinca či zmeny v organizme dieťaťa v období puberty,
- na druhom stupni je reč o témach kultivované dospievanie a vývinové úlohy, anatómia a fyziológia rozmnožovacích ústrojov, zodpovedný prístup k sexualite, sebaúcta i úcta k druhým, negatívny vplyv alkoholu a drog na sexuálne a reprodukčné zdravie človeka a taktiež zásady bezpečného správania
- pre stredné školy platia témy manželstvo a rodina, rodičovstvo, intímne vzťahy muža a ženy.
Zdroj: Hospodárske noviny