9. ročník • SKLADBA • VETY, VYJADRENIE ZÁPORU V SLOVENČINE
Voľný čas a študijné výsledky – hľadanie súvislostí
Ak sa pozrieme na dané voľnočasové aktivity podľa pohlavia (graf 3), najväčšie rozdiely
zistíme v kategórii športovanie a čítanie. Pravidelne športuje 66 % chlapcov, ale iba 44,4 % dievčat a pravidelne číta necelých 20 % chlapcov, ale až 34 % dievčat. V ostatných kategóriách sú rozdiely medzi pohlaviami nižšie.
Graf 3: Podiel žiakov, ktorí sa venujú vybraným voľnočasovým aktivitám obyčajne denne 1 hodinu a viac, podľa pohlavia
1. Z ukážky 1 vyplýva, že
A chlapci rovnako ako dievčatá najmenej počúvajú hudbu.
B chlapci trávia svoj voľný čas úplne rovnako ako dievčatá.
C obidve pohlavia sú najčastejšie v čase voľna so svojimi kamarátmi.
D najväčší rozdiel medzi chlapcami a dievčatami je v oblasti čítania.
2. Podľa ukážky 1 tretím najobľúbenejším spôsobom trávenia voľného času u chlapcov je
A pozeranie televízie.
B počúvanie hudby.
C práca na PC.
D športovanie.
3. Cieľom ukážky 1 je
A podať podrobný výklad o danej problematike.
B informovať o skutočnostiach čo najprehľadnejšie.
C porozprávať o danom probléme čo najlogickejšie.
D pouvažovať o riešení zistených problémov.
4. V ktorej možnosti sa nachádza rozvitá veta s viacnásobným vetným členom?
A V ostatných kategóriách sú rozdiely medzi pohlaviami nižšie.
B Podiel žiakov venujúcich sa vybraným voľnočasovým aktivitám je rozdielny.
C Pravidelne športuje oveľa viac chlapcov ako dievčat.
D Najväčšie rozdiely zistili v kategórii športovanie a čítanie.
5. V ktorej z uvedených viet sa uplatnil vetný zápor?
A Svojmu najlepšiemu kamarátovi často nerozumiem.
B Pracujte pomaly a sústredene, nie rýchlo a povrchne.
C Nie každý vie rozprávať zrozumiteľne a logicky.
D Do sladkých koláčov treba pridať soľ, ale nie veľa.