Personalistika
Akčný pedagogický výskum ako nástroj vzdelávania učiteľov

Jeho hlavným cieľom je poznanie, vysvetlenie a rozvíjanie javov a procesov výchovy a vzdelávania ľudí tak, aby sa dosiahli čo najlepšie výsledky. Vzhľadom k tomu, že edukačná realita je rozmanitá, sú vymedzené rôzne druhy pedagogického výskumu. Napríklad podľa vzťahu k realite rozoznávame teoretický a empirický výskum.
Teoretický výskum používa iba teoretické vysvetlenia a úvahy. Pedagogickú prax sleduje z teoretického hľadiska, o učiteľoch a žiakoch uvažuje iba vo všeobecnej rovine a jeho závery sú len teoretického charakteru.
Empirický výskum je zameraný na riešenie konkrétnych problémov pedagogickej praxe. Jeho výsledkom sú konkrétne zistenia, konkrétne poznatky, konkrétne a realizovateľné odporúčania na zlepšenie zisteného stavu. Empirický výskum sa delí na kvantitatívny (experimentálny a ex post facto), kvalitatívny, akčný, porovnávací a historický.
Akčný výskum je jedným z druhov vedeckého výskumu, v ktorom praktici systematicky skúmajú svoju prax s jediným cieľom – skvalitniť ju. Zvyčajne ho vykonávajú učitelia (niekedy v spolupráci s výskumníkmi) priamo v rámci svojej učiteľskej praxe, kde je súčasťou vyučovacieho procesu. Reaguje na aktuálne potreby pedagogickej praxe (niekedy iba drobné, ktorými sa profesionálni výskumní pracovníci nezaoberajú, pretože ich považujú za nepodstatné), navrhuje ich riešenie, overuje ho priamo vo vyučovacom procese a v prípade pozitívneho výsledku sa riešenie stáva okamžite súčasťou vyučovacieho procesu.
Projekt akčného výskumu by mal obsahovať tieto prvky:
- Vymedzenie skúmanej problematiky, zdôvodnenie potreby výskumu, doterajšie výskumy danej problematiky
- Ciele výskumu
- Hypotézy výskumu
- Predmet výskumu, výberová vzorka výskumu (najmä spôsob jej výberu)
- Metodika výskumu (použité výskumné metódy a ich priradenie k príslušným hypotézam výskumu)
- Časový harmonogram a organizácia výskumu
- Základná literatúra z danej problematiky
- Využitie výsledkov výskumu
- Finančný rozpočet výskumu
Podľa dôležitosti, druhu a rozsahu výskumu niektoré časti projektu výskumu je možné modifikovať a prípadne aj vynechať.
Vybrané z publikácie Profesijný rozvoj zamestnancov školy.