Škola a rodina
Ako komunikovať s rodičmi - udržanie dôvery a spolupráce rodiča

Je veľmi potrebné, až nevyhnutné vytvoriť medzi rodičom a učiteľom atmosféru dôvery.
- Presvedčme rodiča, že informácie, ktoré si bude s učiteľom vymieňať, nebudú zneužité, budeme ich považovať za dôverné, respektíve ich použijeme len v prospech dieťaťa.
- Informujme rodiča o tom, ako s dieťaťom postupujeme na vyučovaní, venujme mu pozornosť a zdôrazňujme aj malé úspechy dieťaťa.
- Pri rozhovore s rodičom aktívne počúvajme, prejavujme záujem o jeho informácie a problémy, zbytočne ho neprerušujme, vypočujme si aj problémy, s ktorými sa stretáva pri domácej príprave dieťaťa.
- Prejavme rodičovi uznanie za prácu, ktorú doma s dieťaťom vykonáva, a dávajme mu najavo, že je to pre dieťa veľmi dôležité.
- Ponúknime rodičovi rôzne návrhy riešení, povzbudzujme a usmerňujme ho, ako s dieťaťom pracovať doma. Poskytneme mu tým podporu a nádej, že situácia nie je beznádejná, aj keď niekedy tak vyzerá.
- Dohodnime si s rodičmi formu pravidelného vzájomného informovania, napr. prostredníctvom komunikačných zošitov.
Uznanie a povzbudzovanie sú hlavné spôsoby, ako si získame spoluprácu rodiča, pretože každý človek chce byť dôležitý, významný, a to dvojnásobne vo vzťahu k svojim deťom.
Snažme sa v rodičovi vzbudiť pocit, že je naším rovnocenným partnerom, ktorého potrebujeme na spoluprácu, aby sme dosiahli spoločný cieľ, ktorým je pomoc dieťaťu.
Rodičia prostredníctvom svojich detí prežívajú istý spôsob sebarealizácie, potvrdzujú si svoje rodičovské kvality. Preto veľmi citlivo prežívajú zlyhávanie a neúspechy dieťaťa. Útoky na dieťa chápu ako útoky na seba, a tým sa dostávajú aj do konfliktu s tým, kto dieťa kritizuje.
Otázka je vybraná z publikácie Vzdelávanie detí s poruchami učenia a pozornosti.