Škola a rodina

Ako správne viesť rozhovor s rodičom

Ako správne viesť rozhovor s rodičom
Ponúkame niekoľko praktických rád, ako postupovať pri rozhovore s rodičom, aby bol jeho výsledok pre obe strany priaznivý a, hlavne, aby sa učiteľ i rodič pri rozhovore cítili dobre.
  • Rozhovor začnite vždy pozitívnou informáciou o dieťati, jeho – i keď minimálnych – školských úspechoch.
     
  • Oceňte skutočnosť, že si rodič našiel čas a do školy sa dostavil.
     
  • Posilňujte jeho rodičovskú rolu, vyzdvihnite, že napriek pracovnému zaťaženiu si našiel čas na svoje dieťa.
     
  • Vyhnite sa prikazovaniu, vyhrážaniu, kázaniu, mentorovaniu.
     
  • Vyhnite sa urážaniu tak dieťaťa, ako aj školy a, samozrejme, rodiny.
     
  • Demonštrujte svoje pochopenie rodiča a jeho problémov aj neverbálnym vyjadrením:

        - tónom hlasu,
        - výrazom tváre,
        - gestami,
        - očným kontaktom,
        - postavením tela.
     

  • Neprerušujte rodiča, neskáčte mu do reči.
     
  • Prejavujte záujem o jeho problémy doma s dieťaťom.
     
  • Ukážte, že rodičovi rozumiete a chápete jeho problémy.
     
  • Pozitívne zhodnoťte jeho snahu o nápravu, ako aj pokroky práce s dieťaťom.
     
  • Dajte najavo, že rodičovi veríte a dôverujete.
     
  • Používajte JA-výroky, hovorte za seba, nie v pluráli: „My to tu nezvládame..., tu sa nedá nič zmeniť..., treba s tým niečo urobiť...“
     
  • Rozprávajte o probléme žiaka, nie o jeho osobe.
     
  • Rozprávajte iba o veciach, na ktoré má rodič vplyv, neriešte problémy celého sveta.
     
  • Nehodnoťte rodiča, jeho doterajšiu pasivitu alebo aktivitu voči škole.
     
  • Nazývajte dieťa menom, nikdy nehovorte „on“ a o sebe nehovorte „my".

 

Je dôležité si uvedomiť, že spolupráca rodiny a školy nie je len predvolanie rodiča do školy kvôli problémom so žiakom, ale spolupráca má množstvo podôb.

Snahou pedagógov by mala byť systematická spolupráca, aby si mohli s rodičmi navzájom pomáhať pri výchove, učení a zvládaní problémov dieťaťa. Každá škola má svoje špecifiká, má svoje vlastné problémy, má typickú atmosféru a školskú klímu.

Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.