Škola a rodina
Ako správne viesť rozhovor s rodičom

Ponúkame niekoľko praktických rád, ako postupovať pri rozhovore s rodičom, aby bol jeho výsledok pre obe strany priaznivý a, hlavne, aby sa učiteľ i rodič pri rozhovore cítili dobre.
- Rozhovor začnite vždy pozitívnou informáciou o dieťati, jeho – i keď minimálnych – školských úspechoch.
- Oceňte skutočnosť, že si rodič našiel čas a do školy sa dostavil.
- Posilňujte jeho rodičovskú rolu, vyzdvihnite, že napriek pracovnému zaťaženiu si našiel čas na svoje dieťa.
- Vyhnite sa prikazovaniu, vyhrážaniu, kázaniu, mentorovaniu.
- Vyhnite sa urážaniu tak dieťaťa, ako aj školy a, samozrejme, rodiny.
- Demonštrujte svoje pochopenie rodiča a jeho problémov aj neverbálnym vyjadrením:
- tónom hlasu,
- výrazom tváre,
- gestami,
- očným kontaktom,
- postavením tela.
- Neprerušujte rodiča, neskáčte mu do reči.
- Prejavujte záujem o jeho problémy doma s dieťaťom.
- Ukážte, že rodičovi rozumiete a chápete jeho problémy.
- Pozitívne zhodnoťte jeho snahu o nápravu, ako aj pokroky práce s dieťaťom.
- Dajte najavo, že rodičovi veríte a dôverujete.
- Používajte JA-výroky, hovorte za seba, nie v pluráli: „My to tu nezvládame..., tu sa nedá nič zmeniť..., treba s tým niečo urobiť...“
- Rozprávajte o probléme žiaka, nie o jeho osobe.
- Rozprávajte iba o veciach, na ktoré má rodič vplyv, neriešte problémy celého sveta.
- Nehodnoťte rodiča, jeho doterajšiu pasivitu alebo aktivitu voči škole.
- Nazývajte dieťa menom, nikdy nehovorte „on“ a o sebe nehovorte „my".
Je dôležité si uvedomiť, že spolupráca rodiny a školy nie je len predvolanie rodiča do školy kvôli problémom so žiakom, ale spolupráca má množstvo podôb.
Snahou pedagógov by mala byť systematická spolupráca, aby si mohli s rodičmi navzájom pomáhať pri výchove, učení a zvládaní problémov dieťaťa. Každá škola má svoje špecifiká, má svoje vlastné problémy, má typickú atmosféru a školskú klímu.
Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.