Legislatíva
Ako upravuje organizáciu výchovno-vzdelávacej činnosti školy novela Legislatíva o základnej škole?

Novela Legislatíva o základnej škole prináša do organizácie výchovno-vzdelávacej činnosti viaceré zmeny, ktorých zavedenie v školách umožní zvýšiť autonómiu škôl. Účinnosť nadobúda 1. septembra 2011.
Ponúkame Vám prehľad vybraných zmien vyplývajúcich z Legislatíva MŠVVaŠ SR č. 224/2011 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška MŠ SR č. 320/2008 Z. z. o základnej škole:
- Začiatok vyučovania si môže škola určiť v intervale od 7.00 hod. do 9.00 hod. Začiatok vyučovania sa prerokuje v pedagogickej rade a rade školy tak, aby sa zohľadnili miestne podmienky, potreby žiakov a ich zákonných zástupcov.
- Stredajšie popoludnie bolo pôvodne určené na mimoškolskú záujmovú činnosť a na oddych žiakov. Keďže škola si sama tvorí školský vzdelávací program a výchovný program a vie najlepšie zohľadniť potreby svojich žiakov, pôvodné ustanovenie sa zrušuje.
- Dĺžku malých prestávok si škola určí podľa svojho zamerania. Touto úpravou sa škole umožní využívať rôzne vyučovacie metódy a formy a prispôsobiť tomu aj prestávky. V prípade veľkej prestávky, najmä v lete, je neopodstatnené, aby ju žiaci netrávili na čerstvom vzduchu, napr. na školskom dvore, ak sú na to vytvorené podmienky. Z tohto dôvodu sa pôvodné obmedzenie žiakov zdržiavať sa počas veľkej prestávky v priestoroch školskej budovy zrušuje.
- Rozširuje sa možnosť vyučovať predmety na prvom stupni. Okrem triedneho učiteľa môžu predmety vyučovať aj iní pedagogickí zamestnanci, ktorí spĺňajú kvalifikačné predpoklady nielen na vyučovanie predmetov uvedených v pôvodnom znení, čo boli výchovné predmety a cudzí jazyk.
- Exkurzie, účelové cvičenia, didaktické hry, dopravná výchova sú súčasťou školských vzdelávacích programov. Do nadobudnutia účinnosti tejto novely mohli školy uskutočniť pre žiakov najviac tri exkurzie trvajúce viac ako štyri vyučovacie hodiny. Podľa novej úpravy si škola na naplnenie svojich cieľov sama určí, ktorej aktivite sa bude venovať a v akom rozsahu. Ak má vlastné dopravné ihrisko, dopravnej výchove môže venovať toľko hodín, koľko uzná za vhodné, nemusí využívať služby zriaďovateľa dopravného ihriska, ako je stanovené v pôvodnom znení Legislatíva.
- Plavecký výcvik a lyžiarsky výcvik si v zmysle novely škola tiež zabezpečí podľa svojich potrieb, požiadaviek žiakov a miestnych podmienok; zvolí si formu výcvikov aj obdobie, kedy sa uskutočnia. Určuje sa počet žiakov snoubordingového družstva najviac na počet 10 žiakov, v pôvodnom znení to bolo 15 žiakov.
Podrobný výklad celej Legislatíva uvádzame v publikácii Nové právo v školskej praxi.
Potrebujete si zorganizovať čas? Pedagogický diár 2011/2012. Teraz len za 1,50 €.