Vzdelávanie a výchova
Ako zistím, že mám dieťa s poruchou vnímania?

Vnímanie - orientujeme sa vďaka nemu v prostredí, vykonávame koordinované pohyby a dávame veciam istý význam. Subjektívne vnímanie ovplyvňujú skúsenosti, pamäť, myslenie, city, psychické stavy a vlastnosti človeka. Významnú úlohu zohráva pri vnímaní aj prostredie – rodina a škola – v ktorom sa vaše dieťa učí odhaľovať a analyzovať vlastnosti a znaky predmetov.
Čo ak je vnímanie porušené?
Pri poruchách vnímania vznikajú ťažkosti pri spracúvaní zmyslových vnemov a ich následnej zmysluplnej integrácii. Ide o odchýlky od normy v uvedomovaní si skutočnosti, ktorá je sprostredkovávaná zmyslovými orgánmi. Poruchy vnímania môžete u svojho dieťaťa spozorovať napr. pri pohybe, v reči, počas hry a v emocionálnych prejavoch.
Ako sa prejavujú poruchy vnímania?
Poruchy sa môžu týkať sluchového vnímania, zrakového vnímania, vnímania časového sledu, priestoru a telesnej schémy. S tým súvisia aj rôzne prejavy poruchy.
Pri poruchách sluchového vnímania môže ísť o:
- zámenu znelých a neznelých spoluhlások,
- neschopnosť analyzovať vetu na jednotlivé slová,
- nedostatočnú diferenciáciu dlhých a krátkych samohlások, mäkkých a tvrdých spoluhlások,
- neschopnosť rozloženia a skladu slova z hlások,
- problémy pri rozlišovaní vysokých a nízkych tónov a i.
K prejavom porúch zrakového vnímania patrí:
- zámena číslic – napríklad 3, 6 a 9,
- zámena písmen, napr. d – b, b – p, m – n, k – h, S – Z, L – J,
- ťažkosti pri skladaní puzzle,
- problémy s čítaním,
- obťažné rozlišovanie podobných vzorov,
- problémy s rozoznávaním detailov na obrázku a ich vzájomného vzťahu a i.
Vnímanie časového sledu znamená vnímanie následnosti javov a prejavuje sa tak, že dieťa:
- vynecháva písmená a nedodržuje poriadok písmen,
- má ťažkosti s menami mesiacov a ich poradím v roku,
- obťažne sa učí akýkoľvek rad informácií (abecedu, násobilku, a pod.),
- problematicky menuje rad čísel a i. pospiatky.
Vnímanie priestoru súvisí so zrakom, sluchom a hmatom. Pohyby dieťaťa s poruchou vnímania priestoru sú nekoordinované, má problém s bicyklovaním, jedením lyžicou, porucha sa prejavuje aj pri maľovaní, písaní a strihaní nožnicami.
Poruchy vnímania tela spôsobuje nemotorné, nekoordinované a neobratné správanie, kedy dieťa:
- má problémy urobiť kotúľ letmo,
- nedokáže ísť pospiatky,
- pri obliekaní zamieňa strany,
- zaobchádza nešikovne s náradím,
- nedokáže napodobniť držanie ceruzky a i.
Ako komunikovať s dieťaťom, ktoré má poruchy vnímania?
Dieťa s poruchou vnímania sa často hanbí, ak iní spozorujú jeho nešikovnosť. Využíva často jednoduché a odskúšané praktiky a pri neúspechu môžu reagovať ustráchane, ale aj agresívne. Preto si treba dávať pozor na komunikáciu. Riadiť sa môžete aj nasledujúcimi zásadami:
- Chváľte dieťa nielen za dobrý výkon, ale aj za snahu – avšak, nepreháňajte to.
- Aktívne načúvajte dieťaťu.
- Vyjadrujte dieťaťu pochopenie.
- Klaďte reálne ciele.
- Nároky zvyšujte veľmi pomaly.
- Buďte trpezliví.
- Pokyny dávajte jednoznačne, pokojne a stručne.
- Pri práci odstráňte všetky rušivé vplyvy z prostredia, aby sa dieťa mohlo plne koncentrovať.
- Navoďte príjemnú a pokojnú atmosféru na prácu.
- Netrestajte dieťa za stratu sebakontroly, aby ste nenavodili pocit viny. Pôsobte na dieťa upokojujúco a stanovte jasné hranice.
- Nenúťte dieťa pracovať násilne, plačlivé správania môže byť znakom nadmerného zaťaženia.
- Zabráňte alebo neutralizujte prejavy ako vysmievanie, kritizovanie, urážanie a vynechávanie dieťaťa z aktivít.
- Pomáhajte dieťaťu nájsť cesty, ako prekonávať ťažkosti.
- Vytvorte dieťaťu dôverné prostredie – konštantné priestorové usporiadanie a denný režim. Na zmeny dieťa pripravte.
Ako riešiť poruchy vnímania?
Je nevyhnutné, aby ste boli dieťaťu stále nablízku, dôsledne ho kontrolovali, chválili a podporovali za úspechy a snahu. Cieľom je prinavrátenie chute napr. k čítaniu. U dieťaťa sa musíte snažiť o vytvorenie radosti z úspešnej práce. Ako to docieliť? Pracujte s ním formou hier. Dosiahnete tak viac, ako keď mu prikážete: „Poď čítať!“
Kde je možné nájsť cvičenia a aktivity vhodné pre dieťa s poruchami vnímania?
Na reedukácii porúch vnímania a učenia sa v súčasnosti dá efektívne pracovať aj pomocou špecifických učebných pomôcok.
Existujú pracovné zošity, ktoré umožňujú žiakom na prvom stupni základnej školy rozvíjať ich zrakové a sluchové vnímanie, pozornosť a orientáciu, čím pomáhajú pri reedukácii špecifických porúch učenia.
Rôznorodé aktivity, ktoré zošity obsahujú, je možné využiť na vyučovacích hodinách alebo pri domácej príprave. Sami rodičia tak môžu pracovať so svojimi deťmi a sledovať ich pokroky. Príkladom sú pracovné zošity KuliFerdo – špecifické poruchy učenia, ktoré vytvorili odborníci na špecifické poruchy učenia. Súbor siedmich zošitov sa zameriava na pozornosť, sluchové a zrakové vnímanie, orientáciu.
A takisto série pracovných zošitov Kuliferdo - číselká a Kuliferdo - písmenká, ktoré sa zameriavajú práve na elimináciu problémov s rozlišovaním čísel aj písmen a napomáhajú v osvojovaní si základov ku zvládnutiu písania a čítania aj počítania.
AKTUÁLNA INFORMÁCIA PRE ŠKOLY:
Jednotlivé časti pracovných zošitov Kuliferdo číselka a Kuliferdo písmenká nájdete teraz aj na ministerskom zozname učebníc a pracovných zošitov, na kúpu ktorých je možné pre školský rok 2021/2022 využiť tzv. ministerský príspevok.
VŠETKY MINISTERSKÉ TITULY NÁJDETE TU
VŠETKY PRACOVNÉ ZOŠITY KULIFERDO NÁJDETE TU
Zdroj: Raabe Slovensko
Chcete si prečítať článok až do konca?
Prosím prihláste sa alebo zaregistrujte pre získanie benefitov Školského portálu
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.