Prevádzka školy
Aký zmysel majú oslavy vzniku školy?

Kdesi som čítala, že hlavným cieľom má byť „zviditeľnenie“ školy. Žiaľ, podobné ciele zdeformovali naše školstvo aj preto, že ich mnohí prijali ako nemenný fakt a naplnili nimi svoju činnosť. V čom teda vidieť skutočný zmysel osláv a pripomínania si histórie školy? Každá veľká oslava znamená veľa práce a to je najlepšia príležitosť ako spojiť ľudí a vytvoriť medzi nimi dobré pracovné aj ľudské vzťahy. Je to teda aj príležitosť, ako vytvárať a upevňovať dobrú pracovnú atmosféru. To však len za podmienky, že pracovné úlohy budú včas, rovnomerne a primerane rozdelené a že každý svoju úlohu prijme dobrovoľne, bez nátlaku. Naopak, ak rozdelenie úloh včas nepremyslíme, môže to spôsobiť zbytočné konflikty a negatívne ovplyvniť medziľudské vzťahy. Za oveľa dôležitejšie než „zviditeľňovanie školy“ treba chápať aj potrebu aktivizovania žiakov s cieľom budovania žiackej samosprávy. Tam, kde žiadna žiacka rada ešte nepracuje, je oslava výročia školy najlepšou príležitosťou, ako ju na škole začať cieľavedome vytvárať.
Dobré vzťahy medzi učiteľmi, žiakmi a rodičmi musia byť pre nás vyššou prioritou než je vzťah a požiadavky okolia a „verejnosti“ ku škole. Len skutočným nadšením a „pozitívnou energiou“, nie organizovaním akcií pre akcie, umelým vytváraním dojmu o „úspešnosti“, môžeme presvedčiť aj okolie, ktoré chceme k našej škole pritiahnuť.
Ako teda využiť oslavy výročia školy na vytvorenie dobrej pracovnej atmosféry a dobrých pracovných vzťahov? Ako dosiahnuť, aby naša činnosť súvisiaca s oslavami mala dlhodobo zmysel?
Odporúčame dodržať tieto pravidlá a postupy:
- Podrobne zdokumentovať históriu a súčasnosť školy je veľmi dôležité. Poriadok v dokumentoch – faktografických zoznamoch, fotografiách, prehľadoch úspechov – nám umožňuje rozvíjať systém v práci, dodáva nám istotu a šetrí náš čas. Dôslednosť v práci znamená aj zdokumentovať a vyhodnotiť naše skúsenosti pre budúcnosť.
- Pokúsiť sa objektívne zhodnotiť históriu a súčasnosť školy predpokladá, nezamerať sa len na vychvaľovanie a vyzdvihovanie úspechov. S odstupom času môžeme „vyspovedať“ bývalých zamestnancov a zistiť, aké pravidlá v ich čase na škole platili, aká bola pracovná atmosféra, ako posudzujú „úspechy“ školy z hľadiska súčasnosti, akí boli riaditelia školy a čo skutočne chceli. História môže byť pre nás ponaučením len vtedy, ak vychádzame z úplných, pravdivých a nezaujatých informácií. Preto zrealizujme anonymný prieskum a jeho výsledky využime pri plánovaní našej ďalšej práce.
- V prípade, že nám prieskum potvrdí nesprávne postupy práce v minulosti, je potrebné prehodnotiť súčasné pravidlá fungovania školy, ktoré boli z minulosti prevzaté do pracovného poriadku alebo do vnútorného školského poriadku. Nesprávne pravidlá, ktoré boli zavedené do činnosti pri vzniku školy, sa tiahnu celou jej históriou a môžu byť príčinou zlých medziľudských vzťahov a napätej atmosféry ešte po mnohých rokoch, ba aj desaťročiach.
- Hladký priebeh osláv vyžaduje, zapojiť do prípravy všetkých učiteľov aj žiakov a tiež čo najviac rodičov takým spôsobom, aby všetci „museli“ navzájom čo najužšie spolupracovať. Ich spoluprácu by mal sledovať a koordinovať poverený pedagóg. Úlohou koordinátora nie je rozhodovať ani kontrolovať, ale zhromažďovať aktuálne informácie a poskytovať ich tým, ktorí ich práve potrebujú. Na to, aby túto úlohu mohol koordinátor správne plniť je potrebné, aby mu všetci (najmä vedúci pracovných skupín) potrebné informácie včas a v potrebnej kvalite poskytovali.
Uvedené pravidlá samozrejme neplatia len pre „okrúhle“ oslavy, ale aj pre organizovanie všetkých väčších (tradičných) podujatí a projektov.
Autorka: Mgr. Jarmila Blažeková