Prevádzka školy

Alternatívna pedagogika narazila na pochybnosti štátu

Alternatívna pedagogika narazila na pochybnosti štátu
Alternatívna, waldorfská pedagogika narazila na pochybnosti Štátneho pedagogického ústavu. Učitelia školy sa obávajú o jej existenciu. Odborník na pedagogiku Miron Zelina pripomína, že waldorfskí žiaci majú dobré výsledky a alternatívne školstvo systému prospieva.

V uplynulom období sa pedagógia waldorfskej školy obrátili na rodičov s informovaním o stave tohto typu školstva na Slovensku. V liste vyjadrili obavy o existenciu školy. Dôvodom je stanovisko Štátneho pedagogického ústavu, ktorý vyslovil hypotézu, že "waldorfská pedagogika nie je v súlade s princípmi vzdelávania." Táto formulácia podľa pedagógov znamená, že tento typ školstva má byť u nás zrušený, keďže podľa dnes platného školského zákona nemôže na Slovensku pôsobiť žiadna škola, ktorá nie je zaradená v sieti štátnych škôl.

Ukazujú dobré výsledky
Waldorfská škola pôsobí na Slovensku od roku 2001. Odvtedy je v režime experimentálneho overovania jej vzdelávacieho programu. V roku 2010 odporúčal ŠPÚ predĺženie tohto overovania do roku 2013, kedy budú môcť výstupy žiakov z waldorfskej školy porovnať s výstupmi žiakov reformných ročníkov klasických škôl. V celoštátnych testovaniach jej deviataci preukázali nadpriemernosť. Pozitívne výsledky ale podľa učiteľov posudzovateľ neberie vôbec do úvahy.

"Osemročné sledovanie waldorfskej školy v Bratislave ukázalo, že ako po stránke výkonov žiakov v učení, tak aj po stránke výchovnej, škola dosahuje dobré výsledky," komentuje expert na pedagogiku Miron Zelina. Školy tohto typu majú podľa neho právo byť zaradené do riadnej siete škôl podobne ako iné súkromné školy. "Pokiaľ sú pochybnosti, zákon umožňuje ich zaradenie ako experimentálnych škôl," pripomína.

ŠPÚ sa nepáčia niektoré pojmy
ŠPÚ na otázku, či môže byť tento typ školy ohrozený, odpovedal, že ak sa potvrdí nesúlad s princípmi a cieľmi vzdelávania, potom školské vzdelávacie programy nemôžu byť vypracované na báze waldorfskej pedagogiky. Waldorf sa pritom uchádza o otvorenie strednej školy. Tá práve pre pochybnosti musí počkať. Nesúlad podľa svojho stanoviska našiel SPÚ napríklad v interpretácii času a priestoru, prekážajú mu aj pojmy "v embryológii hra mužských a ženských vplyvov“ či "poznanie zemskej podstaty." "Pojem zemská podstata nie je vo vede definovaný," odôvodnil jeden z príkladov.

Otáznik vyslovil aj nad jedným z cieľov pedagógov, ktorí si dávajú za úlohu vypracovať u dieťaťa "objektivitu v cítení." Všetky svoje pochybnosti chce teraz ŠPÚ podrobiť výskumu, čo môže znamenať ďalšie oddialenie zaradenia školy do riadneho systému. "V podobnej situácii je aj druhá alternatívna pedagogika na Slovensku - Montessori, kde provizórium experimentu trvá už 20 rokov pre neochotu štátu rešpektovať práva rodičov na voľbu vzdelania pre svoje deti," napísala škola rodičom.

Zelina: Alternatíva môže byť plus
Zelina v ďalšom kvalitatívnom výskume problém nevidí. Pripomenul ale, že alternatívne školy môžu systém školstva obohatiť. "Vytvárajú konkurenciu hlavnému prúdu, inovujú metódy, postupy, pomáhajú realizovať sa tvorivým učiteľom. Boli by sme jediná krajina Európy, keby sme nepodporovali alternatívne školy. To ale neznamená anarchiu," poznamenal. Na Slovensku dnes máme len niekoľko alternatívnych škôl. Na porovnanie, kým u nás je jediná škola s waldorfskou pedagogikou, v Nemecku je ich vyše 200, v Holandsku zhruba stovka.

Zdroj: SITA (aktualne.sk)