Škola a rodina
Asertívna komunikácia riaditeľa školy

Riaditeľ školy v nepríjemných, konfliktných a záťažových komunikačných situáciách nepotrebuje opúšťať rokovania s pocitom zlosti či bezmocnej porážky, hroziac päsťou a vykrikujúc. Ak vie dosiahnuť prijateľný kompromis súčasne so zladením očakávaní okolia a jeho požiadavkami, môže mať právom pocit sociálnej kompetentnosti.
Sebauplatňujúceho riaditeľa charakterizuje snaha prevziať riziko; taký riaditeľ je vyrovnaný, váži si diskutujúceho. Na druhej strane je konkrétny, iniciatívny, neodsudzuje, hovorí jasnou rečou, je spontánny a sebavedomý:
- Hovorí v prvej osobe a pozorne počúva;
- Žiada, čo chce a nepožaduje to, čo nechce;
- Zhodnotí svoje možnosti, následne rozhodne;
- Vypočuje si kritiku, následne ju prijme alebo odmietne;
- Prijme pochvalu, uzná a pochváli dobré vlastnosti a výsledky iných;
- Pripustí, že iní môžu mať určité obmedzenia;
- Dá najavo pozitívne i negatívne pocity;
- Pripustí a uzná vlastné nedostatky, slabosti;
- Charakterizuje ho zdravé sebavedomie;
- Vychutnáva si súčasnosť, vytyčuje si budúce ciele;
- Motivuje seba aj iných na dosiahnutie spoločných cieľov.
Každý z nás sa rozhoduje sám, ako sa bude správať, asertivita nás však motivuje k tomu, aby sme v budúcnosti preferovali sebapresadzovacie komunikačné správanie sa.
Vybrané z publikácie Veľká kniha rétoriky.