Škola a rodina

Asertívna komunikácia riaditeľa školy

Asertívna komunikácia riaditeľa školy
Asertívna komunikácia je vedomý výber formy správania sa, prostredníctvom ktorej objavíme, ako v sebe rozvíjať vnútornú silu, udržať si ju a ako ju uplatniť v medziľudských vzťahoch, prihliadajúc na základný princíp rovnosti.

Riaditeľ školy v nepríjemných, konfliktných a záťažových komunikačných situáciách nepotrebuje opúšťať rokovania s pocitom zlosti či bezmocnej porážky, hroziac päsťou a vykrikujúc. Ak vie dosiahnuť prijateľný kompromis súčasne so zladením očakávaní okolia a jeho požiadavkami, môže mať právom pocit sociálnej kompetentnosti.

Sebauplatňujúceho riaditeľa charakterizuje snaha prevziať riziko; taký riaditeľ je vyrovnaný, váži si diskutujúceho. Na druhej strane je konkrétny, iniciatívny, neodsudzuje, hovorí jasnou rečou, je spontánny a sebavedomý:

  • Hovorí v prvej osobe a pozorne počúva;
  • Žiada, čo chce a nepožaduje to, čo nechce;
  • Zhodnotí svoje možnosti, následne rozhodne;
  • Vypočuje si kritiku, následne ju prijme alebo odmietne;
  • Prijme pochvalu, uzná a pochváli dobré vlastnosti a výsledky iných;
  • Pripustí, že iní môžu mať určité obmedzenia;
  • Dá najavo pozitívne i negatívne pocity;
  • Pripustí a uzná vlastné nedostatky, slabosti;
  • Charakterizuje ho zdravé sebavedomie;
  • Vychutnáva si súčasnosť, vytyčuje si budúce ciele;
  • Motivuje seba aj iných na dosiahnutie spoločných cieľov.

 

Každý z nás sa rozhoduje sám, ako sa bude správať, asertivita nás však motivuje k tomu, aby sme v budúcnosti preferovali sebapresadzovacie komunikačné správanie sa.

Vybrané z publikácie Veľká kniha rétoriky.