Vzdelávanie a výchova
Autoevalvácia v materskej škole

Návrh na konkrétne postupy evalvácie materskej školy
V procese autoevalvácie materskej školy by si mala každá materská škola vedieť zvoliť svoj optimálny postup. Nasledujúce fázy nie sú predpísané, ide však o kroky, ktoré sú odskúšané, a môžu preto pomôcť ľahšie sa orientovať v spleti mnohých rôznorodých postupov.
Sú to tieto fázy v procese autoevalvácie školy:
MOTIVAČNÁ:
vzniká vo chvíli potreby autoevalvácie. Riaditeľ v rámci svojej riadiacej práce a vedenia ľudí buduje sieť pracovných kontaktov a vzťahov, získava sympatizantov a spojencov. Motivácia súvisí s prijatím zodpovednosti za realizáciu evalvácie a spoluúčasti na sebahodnotení školy. Dôležité je presvedčenie všetkých ľudí o zmysle evalvácie pre materskú školu. Bez tohto presvedčenia je úspešná realizácia značne otázna. Minimálne by nej nemal byť žiadny zamestnanec proti.
PRÍPRAVNÁ:
zahŕňa premyslenie projektu (plánu), zámery a ciele autoevalvácie. Stanovujú sa pravidlá a spracováva sa projekt, určuje sa, čo sa pokladá za úspech a čo nie. Spresňuje sa chápanie dôležitých premenných.
Je dôležité stanoviť si:
- čo bude materská škola evalvovať (aké sú oblasti evalvácie),
- podľa akých kritérií sa bude evalvácia vykonávať (ukazovatele, indikátory),
- aké nástroje budú využité pri zbere informácií,
- kto ju bude uskutočňovať (zodpovednosť zamestnancov),
- kedy a ako často sa bude evalvácia vykonávať (časový harmonogram).
Pre túto fázu je typický myšlienkový chaos, hľadanie, diskusia a dohadovanie, zháňanie informácií a externých odborníkov (spolupracovníkov, poradcov).
REALIZAČNÁ:
konkretizujú sa doterajšie poznatky podľa podmienok školy, určujú sa konkrétne postupy, projekt sa stále priebežne aktualizuje, koriguje a reviduje. Je dokončený výber premenných a spôsob ich merania. Na spoluprácu sú prizvaní externí odborníci. Rôznymi nástrojmi sa zbierajú informácie a údaje z rôznych oblastí evalvácie v súlade s evalvačným projektom. Už v priebehu tejto fázy dochádza k určitému skvalitňovaniu práce.
EVALVAČNÁ:
získané údaje a informácie sa vyhodnocujú. Na ich základe je spracovaná autoevalvačná správa. V správe sa zaznamenávajú pozitívne aj negatívne zistenia, nič sa nemá zakryť, príp. zatajiť. Ide totiž o skvalitnenie vlastnej práce, nielen o spracovanie formálnej správy. Zatajenie, resp. nepriznanie si dôležitých záporných prvkov v práci by neumožnilo prácu posunúť kvalitatívne dopredu.
KOREKTÍVNA:
završuje celý evalvačný proces. Záverečná správa pomenúva doterajšiu činnosť školy a vypracúvajú sa korekcie nezrovnalostí (napr. prehodnotenie vzdelávacích cieľov, obsahu, metód a foriem výchovno-vzdelávacieho procesu, organizačnej štruktúry školy), príp. dochádza k vypracovaniu nového inovovaného projektu, vzdelávacieho programu a pod.
Pri evalvácii ide o nikdy sa nekončiaci proces. Ukončením korektívnej fázy sa nič nekončí, práve naopak, začína sa ďalší kruh (tento sa však nemusí začínať v motivačnej fáze).
Proces evalvácie sa dá znázorniť nasledujúcou schémou:
Tému hodnotenia vonkajšieho a vnútorného prostredia materskej školy nájdete v publikácii Právo v materskej škole.