Legislatíva
BUDEME ICH ŠKRTAŤ Súkromných škôl je veľa.

* Veľa rokov sa hovorí, že naše školy zaostávajú v prepojení na prax, na firmy. Aké kroky robíte, aby sa situácia zlepšila?
Iniciatívu musia vyvíjať tak vysoké školy, ako aj firmy. My im budeme na to vytvárať možnosti. Teraz napríklad beží národný projekt Motory rozvoja informačnej spoločnosti, pri ktorom sa testuje, ako firmy dokážu vstupovať do spolupráce s vysokými školami. Dúfame, že v ďalších rokoch vytvoríme také právne rámce, aby spolupráca medzi firmami a školami bola bezproblémová. V ďalšom rámcovom programe EÚ, ktorý sa volá Horizont 2020, sú vyčlenené peniaze na tzv. priemyselné doktoráty. Vysoká škola bude môcť doktorandom zadávať výskumné projekty, ktoré pochádzajú z firemného prostredia. V severských krajinách to má už niekoľkoročnú, veľmi úspešnú tradíciu.
* Ako prebieha príprava pre prax na stredných škôlách?
Do medzirezortného pripomienkového konania sme dali zákon o odbornom vzdelávaní. Obsahuje prvky duálneho modelu. To znamená, že študent absolvuje teoretickú prípravu v škole a praktickú na konkrétnom pracovisku.
* Nestačí sa na takejto spolupráci dohodnúť, treba zákon?
Tam, kde je vôľa, dá sa duálne vzdelávanie zorganizovať aj teraz. My však zákonom chceme dať silný impulz, aby školy a firmy takto postupovali a zároveň pomôcť, aby sa duálne vzdelávanie organizovalo jednoduchšie. Pomôže to napríklad firmám získať certifikát pre pracovisko, na ktorom sa budú študenti pripravovať. Firmám na to poskytneme aj určitú finančnú motiváciu.
* Ktoré študijné odbory chcete podporovať ?
Bývalý minister školstva Peter Pellegrini povedal, že peniaze treba dať na tie odbory, o ktoré je záujem zo strany firiem. Napríklad technické smery budú podporené aj motivačnými štipendiami. Môžu ich získať študenti v odboroch ako je biológia, biomedicínske inžinierstvo, biotechnológie, drevárstvo, elektronika, ale aj fyzika, matema tika a ďalšie. Dovedna ide o približne 50 odborov. Aj budúci učitelia si môžu prilepšiť motivačným štipendiom. V rámci odboru učiteľstvo akademických predmetov ide o programy s aprobačnými predmetmi fyzika, chémia, geografi a, bioló gia, informatika a matematika.
* Aká bude výška štipendia?
Výber študentov, ktorým bude poskytnuté vo vybraných študijných odboroch, si robí vysoká škola podľa vlastných pravidiel. Maximálna výška štipendia môže byť až 1 000 eur.
* Na vysokých školách, ktorých je u nás 37, ste rozbehli komplexnú akreditáciu. Máte už výsledky?
Najviac ma trápi počet súkromných škôl, ktorých je veľa. Prichádzajú signály, že niektoré z nich majú problém s biznis plánom. Hoci nemáme priame páky na ich zrušenie, dáme jasný signál, že ich nebudeme ďalej podporovať.
* Plánujete počet škôl znížiť?
Konsolidácia vysokých, škôl ako ju vidíme napríklad v Poľsku, sa u nás ešte nezačala. Tam vzniklo v minulosti veľa vysokých škôl, ale skôr ako u nás sa v Poľsku začal aj proces ich konsolidácie. Školy sa začali zlučovať, lebo ubudlo študentov a potreby praxe sa začali napĺňať. V Poľsku začali s racionalizáciou škôl firmy. Myslím si, že to isté čaká aj nás.
* Ako to bude reálne vyzerať?
Minister Peter Pellegrini povedal, že ak dostane od akreditačnej komisie kvalifi kované rozhodnutie, že niektorá zo škôl by mala zaniknúť, tak ho podpíše. Ak akreditačná komisia povie, že niektorá škola nemá potrebnú kvalitu, dá parlamentu podnet na jej zrušenie a poslanci rozhodnú. Je dôležité, aby sa vytvorila konštruktívna spoločenská atmosféra a ľudia si uvedomili, že potrebujeme mať kvalitné školy.
* Kedy by sa mala racionalizácia škôl skončiť?
V lete na budúci rok budeme mať výsledky komplexnej akreditácie všetkých vysokých škôl. Získame tak informácie, ktoré odobria alebo neodobria ich existenciu. O tom môže rozhodnúť aj samotný zriaďovateľ školy.
***
KTO JE JURAJ DRAXLER Narodil sa 13. decembra 1975. Ako vysokoškolský učiteľ pôsobil na University of New York v Prahe a vyučoval aj na tamojšej Angloamerickej univerzite. V septembri 2014 sa stal štátnym tajomníkom a v novembri ministrom školstva.