Vzdelávanie a výchova

Chýbajúce učebnice zvyšujú náklady

Chýbajúce učebnice zvyšujú náklady
Hoci sa blíži koniec roka, základným školám stále chýbajú niektoré učebnice. Najmä v reformných ročníkoch. Pedagógovia hovoria o zlyhaní systému.

„Je to naozajstná katastrofa. Chýbajú nám niektoré druhé časti učebníc, a aj tie prvé prišli už na konci prvého pol roka. Učebnice všeobecne chodia s veľkým oneskorením, ak vôbec k nám dorazia,“ povedala riaditeľka Základnej školy v Korni Jaroslava Srničková. Problém s učebnicami pretrváva už niekoľko rokov. Ročníky, ktoré sa postupne začínajú učiť podľa novej školskej reformy, ktorú schválila predošlá vláda v roku 2008, sa boria rok čo rok s problémami. Učebnice, podľa ktorých by sa mali reformné ročníky učiť, totiž chýbajú. Pre učiteľov je tak príprava na vyučovací proces o to náročnejšia.

Neustále musia niečo vyhľadávať na internete, pomáhajú si aj starými učebnicami. Učitelia hovoria, že nie je zvládnutý systém. „Učitelia namiesto toho, aby sa mohli ďalej školiť a vzdelávať, musia pracne hľadať materiály na vyučovanie. Pomáhajú si najmä informáciami z internetu. Všetko však musia tlačiť, čím sa nám zvyšujú náklady na tlač, papier,“ sťažuje sa Srničková.

Školy si pomáhajú navzájom
Podobný názor majú aj v Základnej škole na Mládežníckej ulici v Krásne nad Kysucou. Aj tam je najväčší problém s kopírovaním či tlačením. „Snažíme sa šetriť na iných veciach tak, aby sme mohli potom vyrovnať náklady na chod školy, ktoré sa zvyšujú práve neustálym kopírovaním či tlačením vyučovacích materiálov,“ povedal riaditeľ školy Vladimír Targoš. Už teraz sa obáva toho, ako to bude vyzerať v septembri, na začiatku nového školského roka. „Reformnými sa stanú ďalšie ročníky, to znamená ďalšie chýbajúce učebnice. Navyše, učebnice prichádzajú v menšom počte, v akom sme ich nahlásili. Musíme potom obvolávať ostatné školy či im nejaké neostali a podobne,“ hovorí Targoš.

S interaktívnymi tabuľami to ide ľahšie O niečo jednoduchšie to majú v Zborove nad Bystricou, kde má miestna základná škola v každej triede interaktívnu tabuľu. „To nás asi zachránilo. Využívame virtuálnu knižnicu, internet.  Tak, ako vo všetkých školách, aj nám chýbajú nové učebnice. Vieme si to však vykryť práve vďaka interaktívnym tabuliam,“ povedala na margo problému riaditeľka Alena Kinierová. Na riešenie niekoľkoročného problému sme sa spýtali aj príslušného ministerstva. Hovorkyňa rezortu školstva Miriam Žiaková označila problém s reformnými učebnicami ako problém, ktorý zdedili po predchádzajúcom vedení ministerstva.

„Považujeme ho za jeden z najväčších a najťažšie riešiteľných. Situácia bola omnoho katastrofálnejšia než sme očakávali. Vydavateľom a autorom kníh chýbali v zmluvách aj také základné údaje, ako termíny dodania rukopisov či sankcia za nedodanie produktu,“ povedala Žiaková. Ministerstvo si vraj po nástupe nového vedenia stanovilo urýchlenie procesu prípravy a dodania učebníc ako jednu z priorít, dokonca na urýchlenie procesov prijalo špecialistu. „Špecialista – interim manažér teraz otvára všetky doposiaľ uzatvorené zmluvy ministerstva s autormi a vydavateľmi, aby podmienky spolupráce nastavil tak, aby sa učebnice dostávali do škôl v mnoho rýchlejšom tempe ako doposiaľ,“ vysvetlila Žiaková.

Reformné učebnice pre žiakov 4. a 8. ročníka v súčasnosti vydavateľsky spracúvajú. Ministerstvo očakáva, že ich k začiatku nového školského roku 2011/2012 bude pre školy k dispozícii viac než za predchádzajúcich pravidiel.  Predpokladá tiež ich doplnenie aj pre ďalšie ročníky. Pre zefektívnenie a urýchlenie procesu výberu a schvaľovania učebníc ministerstvo schválilo smernicu, ktorou sa upravuje postup ministerstva a priamo riadených organizácií pri výbere a schvaľovaní učebníc účinnú od 15. februára 2011.

Zdroj: SITA (Kysucké Echo)