Personalistika

Dekani chcú spojené päťročné učiteľské štúdium

Dekani chcú spojené päťročné učiteľské štúdium
Podľa dekanov súčasná dvojstupňovosť štúdia nezaručuje naplnenie požiadaviek zákona na úplné magisterské vzdelanie učiteľa.

Asociácia dekanov pedagogických fakúlt Slovenska a Česka (AD PF) podporuje štúdium učiteľských študijných odborov ako spojeného päťročného magisterského štúdia, ktoré by bolo alternatívou súčasného štúdia členeného na bakalársky a nadväzujúci magisterský stupeň. Takéto stanovisko adresovala asociácia Akreditačným komisiám SR a ČR a obidvom národným ministerstvám školstva.

„Dôvodom je, že súčasná dvojstupňovosť štúdia nezaručuje naplnenie požiadaviek zákona o pedagogických zamestnancoch na úplné magisterské vzdelanie učiteľa. Absolvent – bakalár, je v školstve uplatniteľný len za cenu výnimiek zo zákona,“ odôvodňuje AD PF. Dodáva, že na zamestnávanie pedagogických asistentov – asistentov učiteľov – v školskom systéme chýbajú finančné prostriedky. „Ohrozená je kvalita výučby, pretože ani v bakalárskom, ani v magisterskom štúdiu nie je dostatočný priestor pre kontinuálnu realizáciu odborných pedagogických praxí a semestrálne študijné pobyty v zahraničí, dôležitých pre absolventa s komplexom poznatkov a praktických spôsobilostí uplatniteľných na európskom trhu práce," konštatuje asociácia.

Dekani pedagogických fakúlt tiež navrhujú ministerstvám školstva SR a ČR prehodnotiť finančné aspekty zabezpečenia kontinuálneho vzdelávania a celoživotného vzdelávania prostredníctvom pedagogických fakúlt ako centier pedagogického výskumu a vedy. AD PF sa pripája k názoru slovenského ministra školstva Eugena Jurzycu. Ten zdôrazňuje naliehavú potrebu a ochotu štátu podporiť výskum v pedagogických vedách a v implementovaní výsledkov výskumov do vzdelávacej činnosti. „Súhlasíme s tým, že posilnenie vedy je nástrojom zvyšovania kvality vo vzdelávaní.

Na základe analýz zúčastnených fakúlt odporúčame ministerstvám školstva v SR a ČR pre splnenie týchto cieľov a predovšetkým v záujme zvyšovania kvality kontinuálneho a celoživotného vzdelávania prehodnotiť kompetenciu subjektov pre realizáciu kontinuálneho a celoživotného vzdelávania prednostne, respektíve výlučne pre vysoké školy,“ dodáva AD PF.

Zdroj: SITA (Noviny stredného Považia)