Vzdelávanie a výchova

Dieťa s telesným postihnutím v škole

Dieťa s telesným postihnutím v škole
Pri práci s dieťaťom s telesným postihnutím je dôležité rešpektovať špecifiká, ktoré si táto práca vyžaduje. Bez niektorých pravidiel by mohla mať starostlivosť o dieťa skôr negatívny dopad.

Preto je podstatne dodržiavať tieto zásady:

  • Spolupracujte s odborníkmi a rodičmi žiaka.
  • Aktívne pôsobte na žiaka, na kolektív spolužiakov, na ich rodičov a ostatných zamestnancov, aby akceptovali telesné postihnutie, poruchy aj dôsledky, ktoré postihnutie vyvoláva.
  • Berte do úvahy prejavy správania – napríklad menšia miera koncentrácie, pozornosti, poruchy pamäte, slabá úroveň čítania a písania, motorickej koordinácie, pohybové obmedzenia, pomalšie pracovné tempo, väčšia a skoršia únava, neprimerané mimické prejavy a gestá a iné.
  • Venujte pozornosť oblasti kompenzácie telesného postihnutia, klaďte primerané požiadavky na žiaka (zohľadňujte možnosti, ktoré telesné postihnutie ponúka, dávajte pozor na neadekvátne malé nároky a neakceptujte úľavy v školských povinnostiach).
  • Spolupracujte so špecialistami pri vypracovávaní individuálneho vzdelávacieho plánu/programu i príprave na vyučovanie, kooperujte pri vyhodnocovaní výsledkov žiaka, ale aj pri výchovných problémoch.
  • Podporujte u žiaka sebarealizáciu, sebauvedomenie, sebakompetenciu, samostatnosť a sebadôveru vychádzajúce z neho samého.
  • Dodržiavajte psychohygienu žiakov.

Občianska náuka je vhodným prostriedkom na doplnenie informácií, ktoré deti v žiadnom inom predmete nenájdu. Viaceré témy občianskej náuky sa úzko dotýkajú problematiky ľudí s postihnutím. Jednou z tém je napríklad: „Občan so zmenenou pracovnou schopnosťou“.  V tomto predmete možno využiť mnoho prostriedkov, aktivít, ktoré pomôžu žiakom s telesným znevýhodnením v praktickom živote.

V integrovaných triedach môžu témy priblížiť nevýhody ľudí s postihnutím zdravej populácii žiakov.

V rámci občianskej náuky možno realizovať aj jednoduché aktivity, ktoré vedú k tolerancii a pochopeniu žiaka so znevýhodnením.

Vybrané z publikácie Sociálne vzťahy a problémy na školách.