Legislatíva
Dobrá zmena pre prváčikov. Zápis má byť až na jar

Oslovené riaditeľky základných škôl časový posun pre zápis detí jednoznačne vítajú, viaceré školy o to žiadali už takmer 20 rokov.
„Apríl nám určite vyhovuje z viacerých dôvodov. V prvom rade však ide o školskú zrelosť detí. U niektorých detí v tomto veku rozhodujú naozaj dni a týždne. Dieťa sa môže úplne inak javiť v januári ako v apríli,“ hovorí riaditeľka základnej školy v Miloslavove neďaleko Bratislavy Alena Jančeková.
U väčšiny detí sa síce podľa nej dá určiť, či je dieťa zrelé na školu, ale posun termínu zápisu môže byť vhodnejší napríklad pre deti, ktoré sa narodili v lete. „Medzi deťmi, ktoré sa narodili v júni, júli, a deťmi, ktoré sú o pár mesiacov staršie, býva veľký rozdiel v zručnostiach a vedomostiach, ktoré získali v škôlke, ale aj v sociálnej oblasti. Niektoré sú plaché, je pre ne ťažší kontakt s rovesníkmi,“ vysvetľuje Jančeková.
„Pol roka v živote v tomto veku robí veľa. Aj u dieťaťa, ktoré je v januári mierne nezrelé, môžu niektoré oblasti napríklad jemná motorika dozrieť,“ hovorí Eva Smiková z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie. Pripomína, že ak sa u dieťaťa prejavujú nejaké problémy, napríklad logopedické, učiteľky materských škôl odporúčajú rodičom návštevu odborníka skôr a pri neskoršom zápise môže byť budúci školák lepšie pripravený.
Oslovené psychologičky sa zároveň zhodujú, že kompletné testy školskej zrelosti pri deťoch, kde sú pochybnosti, je dobré robiť čo najneskôr v čase pred začiatkom školy. V praxi sa stáva, že deti šli najskôr na zápis a až potom sa u niektorých robili testy školskej zrelosti v pedagogicko–psychologických poradniach. „Zmena termínu zápisu je určite dobrá. Veď vyšetrenie školskej zrelosti sa robieva od apríla, deti však chodili na zápis v januári,“ upozorňuje detská psychologička Elena Bentelhauserová.
Rozdielne termíny zápisov a posudzovania školskej zrelosti v poradniach tak komplikovali situáciu aj v školách, ktoré nemali do poslednej chvíle jasno, koľko zo zapísaných detí napokon dostane odklad školskej dochádzky. Pre rodičov to znamenalo, že školy sa snažili vydávať rozhodnutia o prijatí čo najneskôr. Na to, či posun termínu zápisov ovplyvní aj počet odkladov školskej dochádzky, majú učiteľky a psychologičky rozdielne názory. Podľa Smikovej z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie by to mohlo viesť k zníženiu počtu detí, ktoré majú odklad školskej dochádzky. „Odborný proces posúdenia školskej zrelosti sa nemení, ale dieťa, ktoré bude testované, môže byť zrelšie. Aj keď niektorí rodičia chcú dať robiť testy školskej zrelosti pre dieťa čo najskôr,“ dodáva Smiková.
Riaditeľky škôl nepredpokladajú, že sa počet odkladov výrazne zníži, pretože aj teraz v prípadoch, kde sú pochybnosti o školskej zrelosti, je možnosť dať dieťa otestovať ešte aj v lete. Zmena termínu zápisu však môže ovplyvniť názory rodičov na odklad, najmä tých, ktorí ho uprednostňujú. „Mnohým rodičom sa v januári – februári zdá, že dieťa nie je zrelé na školu a dosť tlačia na to, aby dieťa dostalo odklad, aj keď ho psychológovia neodporúčajú,“ hovorí Tatiana Kizivatová, riaditeľka Základnej školy na Komenského ulici v Bratislave. Tým, že deti sa v tomto veku rýchlo učia a dozrievajú, pri odklade zápisu o dva mesiace by podľa nej rodič možno už tak veľmi na odklad netlačil.
Podobne to vidí aj učiteľka materskej školy Andrea Benková. „Stáva sa, že deti pri zápise nesplnia očakávania rodičov, tí sa preľaknú a začnú uvažovať o odklade. Niektorým je to ťažké vyhovoriť, aj napriek tomu, že v materskej škole sa dieťa javí ako zrelé,“ hovorí Benková. Pri neskoršom termíne zápisov je tak podľa nej väčšia šanca, že dieťa bude úspešnejšie aj rozhodnutie bude jednoduchšie a istejšie.
Aj podľa Benkovej je posun termínu zápisu správny. V apríli viac detí už dosiahne alebo sa priblíži k veku šiestich rokov, čo je vo vývine významný medzník. „Deti dozrievajú tak po stránke fyzickej, ako aj psychickej, sú sociálne zrelšie, citovo stabilnejšie, sú smelšie, odvážnejšie, dokážu sa lepšie sústrediť a byť pozornejšie,“ vysvetľuje Benková.
A čo odporúčajú riaditeľky základných škôl rodičom budúcich prváčikov? „V prvom rade nechať posúdenie toho, či je dieťa zrelé, alebo nezrelé, na odborníkov,“ hovorí riaditeľka bratislavskej základnej školy Kizivatová. Rodičia, ktorí ešte nemali prváka, by sa tiež mali pripraviť na to, že sa im život úplne zmení a pribudne obrovské množstvo povinností.
Riaditeľka základnej školy v Miloslavove zas rodičom odporúča, aby deti nestrašili slovami typu – veď počkaj, pôjdeš do školy. „Budem rada, keď sa budú do školy tešiť. Veď aj na zápise bývajú nadšené a všetko sa im páči. Dôležitý je rodič, ako dieťa pripraví, aby škola v žiadnom prípade nebola strašiakom,“ dodáva Jančeková.
Zdroj: Pravda