Personalistika
Elektronický dotazník ako výskumný nástroj

Takýto dotazník je lacnejší ako dotazník rozdávaný v papierovej forme a oveľa lacnejší ako dotazník rozosielaný poštou. Respondenti vyplňujú dotazník na obrazovke a potom ho odošlú zadávateľovi. Vyššia ekonomickosť a dostupnosť dovoľujú pracovať s väčšími vzorkami respondentov, ako je to pri papierovej administrácii dotazníkov.
Kľúčovú úlohu pri elektronických dotazníkoch hrá schopnosť respondentov pracovať s počítačom. Skúsení užívatelia počítača, e-mailu a internetu nemajú s elektronickým vyplňovaním dotazníka zásadné problémy, začiatočníci môžu byť vystresovaní, vyľakaní, čo môže ovplyvniť kvalitu odpovedí a návratnosť dotazníka.
Výber respondentov je zásadnou vecou aj pri elektronických dotazníkoch, i keď je internet rozšírený, treba si premyslieť, ktorých respondentov vybrať a ako získať ich elektronickú adresu.
Kvalita odpovedí nezávisí, samozrejme, len od použitej formy dotazníka. Do deja vstupuje veľké množstvo faktorov počnúc obsahom dotazníka, jednoznačnosťou jeho otázok a osobnostnými vlastnosťami respondentov.
Návratnosť elektronického dotazníka ovplyvňujú podobné faktory ako pri administrácii s papiermi.
Navyše sem pristupujú niektoré nové prvky. Okrem neschopnosti osloveného respondenta narábať s elektronickým dotazníkom to môže byť nesprávna adresa alebo to, že prijímateľ e-mailovej pošty kvalifikuje zásielku ako spam a zlikviduje ju.
Z technického hľadiska možno rozoznávať:
E-mailový dotazník
- je asynchrónny, respondent dostane e-mailovú správu, v ktorej je požiadavka na vyplnenie dotazníka, inštrukcia a pod.,
Webový dotazník
- je synchrónny, to znamená, že odpovede sa priamo prenášajú do databázy, ktorú vytvoril výskumník.
Na konci etapy zberu výskumných údajov má skúmateľ k dispozícii všetky údaje a v ďalšej etape ich spracúva. Dáta treba dať do prehľadnej podoby, a tou je obyčajne elektronická databáza, t. j. súbor dát, ktorý je usporiadaný a uložený v počítači.
Údaje do tabuliek a grafov sa získavajú matematicko- štatistickými metódami, na ktoré existujú aj špeciálne štatistické softvéry. Zisťujú sa napr. absolútne a relatívne (percentuálne) hodnoty, stredné hodnoty (aritmeticky priemer, medián, modus), smerodajné odchýlky, korelácie.
Mnohí, najmä ľudia z praxe, zostávajú však na úrovni jednoduchej deskripcie a z neznalosti nevyužívajú tieto metódy. Z výsledkov výskumu robia často odvážne zovšeobecnené závery, bez konzultácie so skúsenými odborníkmi.
Vybrané z publikácie Personalistika v práci riaditeľa školy.