Personalistika

Elektronický dotazník ako výskumný nástroj

Elektronický dotazník ako výskumný nástroj
Rozšírenie počítačov a prístup na internet otvára nové možnosti i pri dotazníkových výskumoch, prieskumoch. Počítač uľahčuje dostupnosť respondentov, výhody sú však aj v iných aspektoch.

Takýto dotazník je lacnejší ako dotazník rozdávaný v papierovej forme a oveľa lacnejší ako dotazník rozosielaný poštou. Respondenti vyplňujú dotazník na obrazovke a potom ho odošlú zadávateľovi. Vyššia ekonomickosť a dostupnosť dovoľujú pracovať s väčšími vzorkami respondentov, ako je to pri papierovej administrácii dotazníkov.

Kľúčovú úlohu pri elektronických dotazníkoch hrá schopnosť respondentov pracovať s počítačom. Skúsení užívatelia počítača, e-mailu a internetu nemajú s elektronickým vyplňovaním dotazníka zásadné problémy, začiatočníci môžu byť vystresovaní, vyľakaní, čo môže ovplyvniť kvalitu odpovedí a návratnosť dotazníka.

Výber respondentov je zásadnou vecou aj pri elektronických dotazníkoch, i keď je internet rozšírený, treba si premyslieť, ktorých respondentov vybrať a ako získať ich elektronickú adresu.

Kvalita odpovedí nezávisí, samozrejme, len od použitej formy dotazníka. Do deja vstupuje veľké množstvo faktorov počnúc obsahom dotazníka, jednoznačnosťou jeho otázok a osobnostnými vlastnosťami respondentov.

Návratnosť elektronického dotazníka ovplyvňujú podobné faktory ako pri administrácii s papiermi.

Navyše sem pristupujú niektoré nové prvky. Okrem neschopnosti osloveného respondenta narábať s elektronickým dotazníkom to môže byť nesprávna adresa alebo to, že prijímateľ e-mailovej pošty kvalifikuje zásielku ako spam a zlikviduje ju.

Z technického hľadiska možno rozoznávať:
E-mailový dotazník

- je asynchrónny, respondent dostane e-mailovú správu, v ktorej je požiadavka na vyplnenie dotazníka, inštrukcia a pod.,
Webový dotazník
- je synchrónny, to znamená, že odpovede sa priamo prenášajú do databázy, ktorú vytvoril výskumník.

Na konci etapy zberu výskumných údajov má skúmateľ k dispozícii všetky údaje a v ďalšej etape ich spracúva. Dáta treba dať do prehľadnej podoby, a tou je obyčajne elektronická databáza, t. j. súbor dát, ktorý je usporiadaný a uložený v počítači.

Údaje do tabuliek a grafov sa získavajú matematicko- štatistickými metódami, na ktoré existujú aj špeciálne štatistické softvéry. Zisťujú sa napr. absolútne a relatívne (percentuálne) hodnoty, stredné hodnoty (aritmeticky priemer, medián, modus), smerodajné odchýlky, korelácie.

Mnohí, najmä ľudia z praxe, zostávajú však na úrovni jednoduchej deskripcie a z neznalosti nevyužívajú tieto metódy. Z výsledkov výskumu robia často odvážne zovšeobecnené závery, bez konzultácie so skúsenými odborníkmi.

Vybrané z publikácie Personalistika v práci riaditeľa školy.