Vzdelávanie a výchova

Hodnotenie testovania sklamalo žiakov i učiteľov

Pred tohtoročným testovaním deviatakov boli obavy pred opakovaným únikom otázok. Šok tentoraz prišiel po vyhodnotení písomných prác.

Úlohy z matematiky a slovenčiny riešilo na Slovensku takmer 46-tisíc žiakov. Deviataci sa sťažovali na mimoriadne náročné písomné testy z matematiky a geometrie. Učitelia a rodičia sú nespokojní s tým, ako dopadlo hodnotenie testov z matematiky.

Výsledky prekvapili
Žiaci deviatych ročníkov základných škôl preukazovali 9. marca svoje znalosti v celoštátnej písomnej skúške Monitor 9. V centrálne zadávaných testoch odpovedali na zadania z matematiky a slovenčiny. Dosiahnuté výsledky svojich žiakov sa školy predbežne dozvedeli v závere marca.

Mnohých prekvapila skutočnosť, že celková úspešnosť žiakov v teste z matematiky nezodpovedá aritmetickému priemeru pôvodne získaných bodov. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania v Bratislave totiž počas spracovania výsledkov identifikoval tri príklady testu z matematiky ako problematické a upravil v tomto prípade bodové skóre. Všetkým testovaným žiakom pridelil bod, aj keď danú úlohu neriešili alebo vyriešili ju nesprávne.
  
Kritériá by sa upravovať nemali
„Uvedený krok hodnotiteľov zmenil výslednú úspešnosť žiakov. V našej základnej škole v tomto roku absolvovalo Monitor presne 67 žiakov v troch triedach deviateho ročníka.“ povedala riaditeľka 4. základnej školy v Leviciach Mária Čuková. „Pre vedenie školy a pedagógov boli tieto doplnky prekvapením. Zmätočne ale pôsobia najmä na žiakov. Myslím si, že termín, kedy sme sa o takomto spôsobe hodnotenia dozvedeli, bol príliš neskoro. Pokiaľ totiž ktokoľvek chce niečo hodnotiť, musí dopredu vedieť aj kritériá. Potom by aj toto hodnotenie bolo v poriadku,“ dodala. Zdôraznila, že žiaci majú právo byť za vedomosti, ktoré sa v priebehu deviatich rokov naučili, spravodlivo posudzovaní. Takýmto spôsobom sa podľa nej a väčšiny pedagógov stráca výpovedná hodnota polročného testovania.

Testy boli náročné, času málo
Náročnosť tohtoročného Monitoru 9 na celom Slovensku kritizovali učitelia matematiky. Čas na vypracovanie matematických úloh bol nepomerne krátky. Na dvadsať zadaní mali žiaci 60 minút. Rovnako vnímali situáciu aj školy v Leviciach. Zdôraznila to aj koordinátorka Monitoru v 4. ZŠ v Leviciach Hedviga Burínová: „Osobitne náročné boli úlohy z geometrie. Stanovený čas na ich vyriešenie bol veľmi krátky. My na vyučovaní venujeme geometrii na matematike asi dvadsať percent z celkového učiva.“  

Výsledky testov sú smerodajné
Výsledkové listy, v ktorých bude uvedená percentuálna úspešnosť deviatakov v celoslovenskom testovaní, budú doručené školám 18. až 20. apríla. Externé testovanie žiakov 9. ročníka základných škôl sa koná každoročne od roku 2003. Jeho účelom je zisťovanie individuálnej úrovne vedomostí a zručností žiakov. Výsledky testovania slúžia riaditeľom stredných škôl ako jedno z kritérií na prijatie žiaka na strednú školu.

Zdroj: SITA (Týždeň na Pohroní)