Kaleidoskop – jún 2021
Dobrý deň,
tento rok sa 5. jún – Svetový deň životného prostredia sústreďuje na obnovu ekosystémov. Svetový deň bol vyhlásený na počesť prvej konferencie OSN o životnom prostredí, ktorá sa konala v Štockholme v roku 1972. Heslom podujatia bolo “Je len jedna Zem.”
Nezabúdajme na to, že máme len jednu planétu, nie je kam sa presťahovať, tak by sme sa k nej mali začať chovať s rešpektom a porozumením.
Práve sa v vám dostal posledný prírodovedný Kaleidoskop v školskom roku 2020/2021. Želáme vám, aby ste prežili letné mesiace podľa vašich predstáv. Užite si dovolenkové dni a oddýchnite, telesne aj duševne tak, ako to len bude pre vás možné.
Redakcia
Biológia - Toxicita alebo jedovatosť
Je schopnosť látky spôsobiť poškodenie organizmu, ktoré závisí nielen od veľkosti dávky, jej časového rozloženia, fyzikálnych a chemických vlastností, metabolizmu, vylučovania, ale aj zdravotného stavu. Látky do organizmu môžu vniknúť priamym kontaktom (neporušenou kožou, sliznicami), požitím, nadýchnutím alebo pri poranení.
Pri pôsobení jedovatých látok dochádza k poruche zdravia, toto poškodenie sa nazýva otrava. Toxicitou látok, konkrétne Sava sa budeme zaoberať v našom pracovnom liste.
Tematický celok:
☞ Príroda a život
☞ Spoločenstvá organizmov
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
Stiahnite si dokument
Fyzika - Odpady
Podľa Programu spojených národov pre životné prostredie, je odpad látka alebo predmet, ktorý bol alebo má byť odstránený pre jeho nepotrebnosť, alebo musí byť odstránený podľa ustanovení vnútroštátnych právnych predpisov. Podľa našej legislatívy ide o hnuteľnú vec, ktorej sa držiteľ zbavuje, chce sa jej zbaviť alebo je v súlade so zákonom alebo osobitnými predpismi povinný sa jej zbaviť.
Vedeli ste že na Slováci ročne vyprodukujú viac ako 20 miliónov ton odpadu? Určite budete súhlasiť, že tento stav je dlhodobo neudržateľný a celý svet sa borí s problematikou odpadového hospodárstva, recyklácie... V našom pracovnom liste sa venujeme odpadom v jednom konkrétnom rybníku.
Tematický celok
☞ Správanie telies v kvapalinách a plynoch
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
Stiahnite si dokument
Chémia - Voda
Vedeli ste, že väčšina sladkej vody sa nachádza v ľadovcoch, v podzemí a v pôde. Len 0,3 percenta sladkej vody sa nachádza v tekutom stave na povrchu zeme. Odborníci predpokladajú, že do roku 2025 bude väčšina krajín v Afrike a Ázii čeliť vážnemu nedostatku vodu, kvôli nárastu dopytu po vode. Situácia je vážna, sme závislí od vody. A aj napriek tomu je kvalita vody ovplyvnená najmä ľudskou činnosťou. Najväčšími znečisťovateľmi vody je priemysel a poľnohospodárstvo.
Kvalite vody a jej skúmaniu – hodnoteniu sa bude venovať aj náš pracovný list.
Tematický celok
☞ Látky a ich vlastnosti
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
Stiahnite si dokument
Matematika - Na čo sú nám lesy?
Vedeli ste, že lesy majú aj kultúrnu a umeleckú hodnotu? Okrem toho ponúkajú možnosti na trávenie voľného času, turistiku a podporujú lokálnu ekonomiku. Sú dôležitými pri regulácii klímy, pretože vyparovanie vody a odrážanie slnečných lúčov z lesa ochladzuje vzduch. Každým rokom z atmosféry odstránia 430 miliónov ton oxidu uhličitého. Filtrujú a regulujú prietok vody, predchádzajú záplavám a zabraňujú erózii pôd. Biomasa z dreva nám môže slúžiť ako palivo a aj ako materiál na výrobu stavieb i úžitkových predmetov. Stromy čistia vzduch, zachytávajú a filtrujú prachové častice zo vzduchu. Úloha lesov je nenahraditeľná. V našich podmienkach ich najviac ohrozuje nekontrolovateľná ťažba, škodcovia a lesné požiare. Práve posledným menovaným sa budeme bližšie venovať v našom pracovnom liste.
Tematický celok:
☞ Vytvorenie oboru prirodzených čísel
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
Stiahnite si dokument
Prírodoveda - Život, ale z pohľadu prírodných vied
Najstaršie paleontologické nálezy sú z obdobia spred minimálne 3,5 milióna rokov. Ide o zložité mikroskopické bunkové útvary – ide o mikrofosílie podobné dnešným siniciam. Momentálne s určitosťou vieme, že sa len na planéte Zem vyskytuje život. Je na nej prítomná biosféra, sféra, ktorá poskytuje vhodné podmienky pre život. Pripravili sme si pre vás pracovný list zameraný na rozlíšenie neživej a živej prírody.
Tematický celok:
☞ Neživá príroda a skúmanie prírodných javov
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
☞ vedieť porovnávať predmety a javy a zoskupovať ich, triediť podľa identifikovaných znakov,
☞ vysvetliť rozdiel medzi živými a neživými súčasťami prírody,
☞ triediť na základe znakov, identifikovaných vlastným pozorovaním, prírodné objekty na živé, neživé a odumreté.