Kaleidoskop – jún 2021

Dobrý deň,

tento rok sa 5. jún – Svetový deň životného prostredia sústreďuje na obnovu ekosystémov. Svetový deň bol vyhlásený na počesť prvej konferencie OSN o životnom prostredí, ktorá sa konala v Štockholme v roku 1972. Heslom podujatia bolo “Je len jedna Zem.”

Nezabúdajme na to, že máme len jednu planétu, nie je kam sa presťahovať, tak by sme sa k nej mali začať chovať s rešpektom a porozumením.

Práve sa v vám dostal posledný prírodovedný Kaleidoskop v školskom roku 2020/2021. Želáme vám, aby ste prežili letné mesiace podľa vašich predstáv. Užite si dovolenkové dni a oddýchnite, telesne aj duševne tak, ako to len bude pre vás možné.

Redakcia

Biológia - Toxicita alebo jedovatosť

Je schopnosť látky spôsobiť poškodenie organizmu, ktoré závisí nielen od veľkosti dávky, jej časového rozloženia, fyzikálnych a chemických vlastností, metabolizmu, vylučovania, ale aj zdravotného stavu. Látky do organizmu môžu vniknúť priamym kontaktom (neporušenou kožou, sliznicami), požitím, nadýchnutím alebo pri poranení.

Pri pôsobení jedovatých látok dochádza k poruche zdravia, toto poškodenie sa nazýva otrava. Toxicitou látok, konkrétne Sava sa budeme zaoberať v našom pracovnom liste.

Tematický celok:

   Príroda a život

   Spoločenstvá organizmov

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  chrániť prírodu a šetriť prírodné zdroje,
  plánovať a realizovať jednoduché projekty v oblasti biológie,
  pozorovať prírodniny mikroskopom, lupou.

Stiahnite si dokument

Fyzika - Odpady

Podľa Programu spojených národov pre životné prostredie, je odpad látka alebo predmet, ktorý bol alebo má byť odstránený pre jeho nepotrebnosť, alebo musí byť odstránený podľa ustanovení vnútroštátnych právnych predpisov. Podľa našej legislatívy ide o hnuteľnú vec, ktorej sa držiteľ zbavuje, chce sa jej zbaviť alebo je v súlade so zákonom alebo osobitnými predpismi povinný sa jej zbaviť.

Vedeli ste že na Slováci ročne vyprodukujú viac ako 20 miliónov ton odpadu? Určite budete súhlasiť, že tento stav je dlhodobo neudržateľný a celý svet sa borí s problematikou odpadového hospodárstva, recyklácie... V našom pracovnom liste sa venujeme odpadom v jednom konkrétnom rybníku.

Tematický celok

   Správanie telies v kvapalinách a plynoch

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  riešiť problémy postupom: formulovanie problému - vyslovenie hypotézy - realizácia pokusov a meraní - spracovanie, posúdenie a interpretovanie výsledkov, pokusov a meraní,
  vysvetliť vybrané javy správania sa telies v kvapalinách pomocou hustoty.

Stiahnite si dokument

Chémia - Voda

Vedeli ste, že väčšina sladkej vody sa nachádza v ľadovcoch, v podzemí a v pôde. Len 0,3 percenta sladkej vody sa nachádza v tekutom stave na povrchu zeme. Odborníci predpokladajú, že do roku 2025 bude väčšina krajín v Afrike a Ázii čeliť vážnemu nedostatku vodu, kvôli nárastu dopytu po vode. Situácia je vážna, sme závislí od vody. A aj napriek tomu je kvalita vody ovplyvnená najmä ľudskou činnosťou. Najväčšími znečisťovateľmi vody je priemysel a poľnohospodárstvo.

Kvalite vody a jej skúmaniu – hodnoteniu sa bude venovať aj náš pracovný list.

Tematický celok

   Látky a ich vlastnosti

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  rozumieť pokynom na realizáciu praktických činnosti a podľa návodu ich uskutočniť,
  realizovať a plánovať pozorovania, merania a experimenty,
  spracúvať a vyhodnocovať údaje získané pri pozorovaní, meraní a experimentovaní,
  dodržiavať zásady správneho a bezpečného zaobchádzania s laboratórnymi pomôckami,
  vysvetliť rozdiely medzi rôznymi druhmi vôd,
  uviesť príklady rôznych druhov vôd.

Stiahnite si dokument

Matematika - Na čo sú nám lesy?

Vedeli ste, že lesy majú aj kultúrnu a umeleckú hodnotu? Okrem toho ponúkajú možnosti na trávenie voľného času, turistiku a podporujú lokálnu ekonomiku. Sú dôležitými pri regulácii klímy, pretože vyparovanie vody a odrážanie slnečných lúčov z lesa ochladzuje vzduch. Každým rokom z atmosféry odstránia 430 miliónov ton oxidu uhličitého. Filtrujú a regulujú prietok vody, predchádzajú záplavám a zabraňujú erózii pôd. Biomasa z dreva nám môže slúžiť ako palivo a aj ako materiál na výrobu stavieb i úžitkových predmetov. Stromy čistia vzduch, zachytávajú a filtrujú prachové častice zo vzduchu. Úloha lesov je nenahraditeľná. V našich podmienkach ich najviac ohrozuje nekontrolovateľná ťažba, škodcovia a lesné požiare. Práve posledným menovaným sa budeme bližšie venovať v našom pracovnom liste.

Tematický celok:

   Vytvorenie oboru prirodzených čísel

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  Rozvíjať logické a kritické myslenie.
  Spoznať matematiku ako súčasť ľudskej kultúry a nástroj pre spoločenský pokrok.
  Čítať s porozumením primerané súvislé texty obsahujúce čísla, závislosti ,vzťahy a nesúvislé texty obsahujúce tabuľky, grafy a diagramy.
  Vyhľadávajú, získavajú a spracúvajú informácie z primerane náročne spracovaných zdrojov, vrátane samostatnej práce.
  Riešiť jednoduché slovné úlohy, v ktorých sa vyskytujú ako podnet dáta (tabuľky, grafy, mapy, schémy).

Stiahnite si dokument

Prírodoveda - Život, ale z pohľadu prírodných vied

Najstaršie paleontologické nálezy sú z obdobia spred minimálne 3,5 milióna rokov. Ide o zložité mikroskopické bunkové útvary – ide o mikrofosílie podobné dnešným siniciam. Momentálne s určitosťou vieme, že sa len na planéte Zem vyskytuje život. Je na nej prítomná biosféra, sféra, ktorá poskytuje vhodné podmienky pre život. Pripravili sme si pre vás pracovný list zameraný na rozlíšenie neživej a živej prírody.

Tematický celok:

  Neživá príroda a skúmanie prírodných javov

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  vedieť porovnávať predmety a javy a zoskupovať ich, triediť podľa identifikovaných znakov,

  vysvetliť rozdiel medzi živými a neživými súčasťami prírody,

  triediť na základe znakov, identifikovaných vlastným pozorovaním, prírodné objekty na živé, neživé a odumreté.

Stiahnite si dokument