Kaleidoskop – máj 2021
Dobrý deň,
„Hlupák má jednu veľkú výhodu pred človekom vzdelaným - je sám so sebou spokojný.“ „Hlupák má jednu veľkú výhodu pred človekom vzdelaným - je sám so sebou spokojný.“ Tento citát je pripisovaný Napoleonovi Bonaparte. Vedeli ste, že 5. mája to bolo 200 rokov odkedy tento malý - veľký Korzičan zomrel v exile na ostrove Svätá Helena?
Napoleon “zatriasol” dejinami Európy ako málokto. Bol francúzskym cisárom, jeho reforma občianskeho práva Code civil des Français ovplyvnila európske právne systémy. Vo vojnách porážal početnejšie silnejších súperov. Pochádzal zo starej šľachtickej rodiny, pôvodom z Janova a jeho vojenské ťaženia sú súčasťou štúdií na vojenských akadémiách dodnes.
Úlohy sme si pripravili tak, aby ste sa mohli o Napoleonovi dozvedieť niečo viac… Veríme, že sa pri májovom kaleidoskope nebudete nudiť.
Redakcia
Biológia - Boje v oblasti Damasku …
Napoleonova armáda bola značne oslabená nedostatkom zásob a chorobami. Medzi vojakmi sa šíril najmä bubonický mor. Armáda už nebola schopná dobiť ani pevnosť Akko a musela sa stiahnuť späť do Egypta. Traduje sa, že aby Napoleon urýchlil postup, prikázal nakazených vojakov otráviť, čo však odporuje zápiskom britských očitých svedkov.
V pracovnom liste, ktorý sme si pre vás pripravili budeme študovať šírenie infekcie…
Tematický celok:
☞ Človek a jeho telo
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
Stiahnite si dokument
Fyzika - Napoleon, námorníctvo a egyptská expedícia
Koncom 18. storočia si bol Napoleon plne vedomý skutočnosti, že francúzske námorné sily nie sú dostatočne silné na to, aby mohli konkurovať Kráľovskému námorníctvo v Lamanšskom prielive. Tak sa Napoleon rozhodol obsadiť aspoň Egypt, aby tak znemožnil (alebo sťažil) prístup Britom do Indie. Vedeli ste, že bol aj členom Francúzskej akadémie vied? Súčasťou jeho expedície do Egypta bolo aj 167 vedcov, veľkým úspechom bol nález Rosettskej dosky.
A čo náš experiment? Tiež si v ňom zaplávame (aj keď to nebude do Egypta).
Tematický celok
☞ Správanie sa telies v kvapalinách a plynoch
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
Stiahnite si dokument
Chémia - Korzika
Korzika je ostrov v Stredozemnom mori (štvrtý najväčší). Nachádza sa severne od Sardínie. Administratívne patrí pod Francúzsko. Hlavným mestom ostrova je Ajaccio - rodisko Napoleóna Bonaparte. Viac ako 80 % exportu tvoria poľnohospodárke výrobky, víno, ovocie, najmä to citrusové - citróny, pomaranče, mandarínky a cedráty).
Pri citrusoch zostaneme aj pri našom experimente.
Tematický celok
☞ Zlúčeniny uhlíka.
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
Stiahnite si dokument
Matematika - Matematika a Napoleon
Napoleon študoval na vojenskej akadémii v Brienne-le-Château. Vynikal v oblasti matematiky, histórie a geografie do takej miery, že jeden z učiteľov o ňom vyhlásil, že bude iste dobrý námorník.
Vo svojich štúdiách pokračoval na elitnej École Millitaire v Paríži, kde sa zameral na výcvik dôstojníkov delostrelectva, tu skončili jeho námorné ambície. Bol prvým Korzičanom, ktorý absolvoval École Millitaire.
Pripravili sme si pre Vás úlohu - budete overovať platnosť jedného geometrického tvrdenia.
Tematický celok:
☞ Geometria a meranie
☞ Uhol a jeho veľkosť, operácie s uhlami
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
Stiahnite si dokument
Prírodoveda - Posledné roky
V roku 1813 bol Napoleon porazený v bitke národov pri Lipsku. V nasledujúcom roku koalícia opäť vpadla do Francúzska, donútila Napoleona abdikovať a poslala ho do exilu na ostrov Elba. O necelý rok sa mu podarilo z ostrova utiecť a vrátil sa k moci. Definitívne bol v roku 1815 porazený v bitke pri Waterloo. Posledných 6 rokov života strávil vo vyhnanstve na ostrove Svätá Helena. Ako príčinu smrti pitva stanovila rakovinu žalúdka, údajne v dôsledku otravy arzénom. Posledné výskumy však naznačujú, že to nie je pravda a obsah arzénu v tele Napoleona bol porovnateľný s ľuďmi žijúcimi v danom období.
Pripravili sme si pre Vás tajničku.
Tematický celok:
☞ Človek
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
☞ Poznať základné orgány v tele a ich funkciu.