Kaleidoskop – máj 2022
Dobrý deň,
vedeli ste, že 20. máj je Svetovým dňom metrológie? Pripomína výročie podpísania Metrickej konvencie z roku 1875, ktorá poskytuje základy pre celosvetový jednotný merací systém. Presné merania sú v súčasnosti považované už za samozrejmosť. Často si ani neuvedomujeme, že za meraniami je celá vysokošpecializovaná komunita vedcov, expertov v oblasti metrológie, veda o meraní. Meranie podlieha zákonnej kontrole. 1 kilogram, 1 meter alebo 1 stupeň Celzia je rovnaký nielen v Európe, ale aj na celom svete.
Meraniam, jednotkám a porovnávaniu sme sa venovali aj v našich pracovných listoch. Dúfame, že sa zabavíte a aj niečo nové dozviete.
Redakcia Školského portálu
Biológia - Zväčšovanie
Mikroskop je prístroj, ktorý nám umožňuje pozorovať objekty, ktoré sú príliš malé na to, aby sme ich mohli sledovať voľným okom. Prvý mikroskop skonštruoval v roku 1590 Zaccharius Jansen. O 65 rokov neskôr ho Robert Hook vylepšil tak, že na pozorovanie použil dva systémy šošoviek. Vynález mikroskopu bol nevyhnutým v skúmaní buniek, prvokov a baktérií. Pripravili sme pre vás experiment, v ktorom bude nevyhnutné využiť optický (svetelný) mikroskop.
Tematický celok:
☞ Príroda a život
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
Stiahnite si dokument
Fyzika - Slnečné hodiny
Vedeli ste, že najstaršie správy o používaní hodín zaznamenali v Číne a Egypte okolo roku 1500 pred naším letopočtom? V Grécku zostrojil prvé slnečné hodiny Alexander Lakedimonský v prvej polovici 5. storočia pred Kristom. Boli zložené z pologuľovej misy so zvislým polomerom, ktorý slúžil ako os. Koniec tyče zapadal do stredu gule a vodorovného kruhu, ktorý bol okrajom pologule. Polkruh bol rozdelený na 12 rovnakých dielov a tyč vrhala v priebehu dňa na polkruh svoj tieň. O niečo neskôr začali používať slnečné hodiny v Ríme, priniesol ich tam zo Sicílie v roku 264 p. n. l. konzul Manlius Valerius Massala zo Sicílie. V našom pracovnom liste sme si pre vás pripravili návod, ako zostrojiť slnečné hodiny. Vyskúšate si to s nami?
Tematický celok
☞ Teplota. Skúmanie premien skupenstva
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
Stiahnite si dokument
Chémia - Meranie objemu v chemickom laboratóriu
Objem v chemickou laboratóriu meriame pomocou odmerných nádob. Odmerné nádoby sa vyrábajú z chemicky odolného skla s malou rozťažnosťou.
Na približné meranie objemu používame odmerné valce. Najčastejšie sa vyrábajú v nasledovných objemoch: 10, 25, 50, 100, 250, 500, 1000 a 2000 ml. Na stenách majú značky po jednom alebo viacerých mililitroch a zvyčajne majú výlevku. Bývajú vyrobené z hrubostenného skla. Neznášajú náhle zmeny teploty, a preto ich nepoužívame na meranie objemu horúcich roztokov.
Pripravili sme si pre vás pracovný list, budeme sa v ňom zameriavať na pomôcky v chemickom laboratóriu slúžiace na meranie objemu.
Tematický celok
☞ Látky a ich vlastnosti
☞ Významné chemické prvky a zlúčeniny
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
Stiahnite si dokument
Matematika - Meranie teploty
Prvé termoskopy (prístroje na meranie teploty) sa objavili koncom 16. storočia. Avšak spočiatku im chýbala stupnica, z ktorej by bolo možné zistiť, ako je teplo alebo ako je zima. Prvým z vedcov, ktorý mal snahu o vytvorenie stupnice bol Santoriu Santoriu v roku 1619. V minulosti sa dokonca v jednom období používalo naraz 35 rôznych stupníc. Viete si predstaviť ten chaos? Rozšírenia do celého sveta sa dočkali len dve z nich – Celsiova a Fahrenheitova.
V rámci matematiky sme si pripravili pre vás úlohu týkajúcu sa počasia. Koľko bude stupňov?
Tematický celok:
☞ Slovné úlohy
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
Stiahnite si dokument
Prírodoveda - Na čo sú nám fyzikálne veličiny a ich jednotky?
Fyzikálna veličina vystihuje vlastnosť alebo stav fyzikálneho objektu. Je produktom fyzikálneho skúmania. Ku každej fyzikálnej veličine sa priraďuje značka – symbol, ktorá sa označuje písmenom. Zároveň je ku každej fyzikálnej veličine priradená merná jednotka. Ich poznanie nám umožňuje hlbšie porozumieť prírode.
Na začiatku 19. storočia vznikali sústavy veličín a jednotiek. Medzinárodný obchod a spolupráca viedli k stanoveniu jednotnej sústavy veličín po celom svete. Aktuálne používame Medzinárodnú sústavu jednotiek SI (Système international d'unités).
Pripravili sme si pre vás pracovný list na porovnávanie, podarí sa vám ho vypracovať?
Tematický celok:
☞ Neživá príroda a skúmanie prírodných javov
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne: