Kaleidoskop – október 2019

Dobrý deň ,

vedeli ste, že prvé cestoviny do Talianska údajne priviezol Marco Polo, keď sa v roku 1271 vrátil z Číny? A že svetový deň cestovín pripadá na 25. októbra sa slávi od roku 1998? Inicioval ho Taliansky zväz výrobcov cestovín a Zväz výrobcov cestovín v Európskej Únii na zasadnutí v Neapoli, s cieľom podporiť ich konzumáciu a najmä poukázať na význam kultúrnych a sociálnych hodnôt pri spoločnom stolovaní.

Minulý tok boli hlavné oslavy 20. výročia prekvapivo v Dubaji, organizovala ich Medzinárodná organizácia cestovín (IPO).

Dobrú chuť (k našim úlohám aj experimentom).

Tím redakcie

Biológia - Semolina

Je pšeničná krupica pripravená z tvrdozrnnej pšenice (Triticum durum). Používa sa najmä na výrobu kvalitných cestovín, ktorá sa nerozvárajú, majú vyššiu nutričnú hodnotu a nižší glykemický index. V pracovnom liste sme sa zamerali na pšenicu a spolu s ňou aj iné obilniny, poznáte ich?

Tematický celok:

  Rastliny

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

 Pozorovať prírodné objekty a vedieť z pozorovania vyvodiť závery.
 Poznať základné časti rastlinného tela.
 Poznať súvislosti medzi životom rastliny a jej životným prostredím.

Stiahnite si dokument

Fyzika - Cestoviny

Vedeli ste, že ich vznik sa datuje do čias pred naším letopočtom? Taliansko? Čína? Blízky Východ? Kto ich vynašiel? Najstaršia písomná zmienka pochádza z Číny, z obdobia vlády dynastie East Han v rokoch 25 - 220 p.n.l. Najstarší archeologický nález pochádza tiež z Číny, zo severozápadu. Vek misky žltých cestovín sa odhaduje na 4 000 rokov. Čo klasika? Naše rezance alebo slížiky? Predstavte si, že ako prví ich výrobu zdokumentovali Nemci v 13. storočí.

Máte radi špagety? Ak áno, skúste si náš vedecký experiment.

Tematický celok: Svetlo

  Sila a pohyb. Práca. Energia

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  Vedieť vysvetliť silu ako mieru vzájomného pôsobenia telies.

  Znázorniť sily v konkrétnej situácii a určiť telesá, na ktoré tieto sily pôsobia.

Medzipredmetové vzťahy:
Chémia: Vlastnosti látok.

Stiahnite si dokument

Chémia - Múka

Získava sa z obilia mletím. Triedi sa podľa veľkosti častíc, množstva minerálnych látok a druhu použitého obilia. Múka hrubá zlatý klas sa používa najmä na výrobu cestovín, múka polohrubá výberová na múčniky z kysnutého cesta, cestovín a koláčov, múka hladká špeciál 00 Extra na piškótové korpusy, bábovku alebo bublaninu múka hladká T650 na pečenie pšeničného chleba.

Tematický celok

  Zlúčeniny uhlíka

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

 Poznať vlastnosti a použitie prírodných látok (sacharidy, tuky, bielkoviny)
 Spracovať s vyhodnocovať údaje získané pri pozorovaní, meraní, experimente.

Stiahnite si dokument

Matematika - Koľko cm majú…

Vedeli ste, že aj veľkosť cestovín sa riadi istými pravidlami? Napríklad Fettucine sú 3 až 5 mm široké rezance (vhodné sú k smotanovej omáčke s hubami). Podobajú sa na nich Pappardelle, bývajú stočené do klbka a široké asi 1 cm. Ich okraj býva hladký alebo zvlnený. A čo Lazane? Ich rozmer je 2,5 x 8 sme (nezabudnite výborné sú zapečené, prekladané mäsovou alebo zeleninovou plnkou a bešamelom).

Nie, pravítko nepotrebujete, nebudeme merať cestoviny. Pripravili sme pri vás dva príklady, ktoré majú spoločnú jednu surovinu nevyhnutnú na výrobu cestovín.

Tematický celok:

  Slovné úlohy

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

 Riešiť jednoduché slovné úlohy.

Prírodoveda - Zloženie cestovín

Základnou surovinou je múka a voda. Najmä od kvality múky sa potom odráža aj celková nutričná hodnota cestovín. Tie vyrobené z celozrnnej, obsahujú aj minerály a vitamíny skupiny B. Podľa obsahu vajec delíme cestoviny na bezvaječné, jednovaječné, dvojvaječné a viacvaječné. Viete o tom, že cestoviny vedia tancovať? Nie? Poďme na to…

Tematický celok:

 · Neživá príroda a skúmanie prírodných javov

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

 že, látky môžu byť v troch skupenstvách - tuhé, kvapalné a plynné,
 že, niektoré látky plávajú vo vode, iné klesajú ku dnu,
 navrhnúť postup, ako z neplávajúceho predmetu vytvoriť plávajúci a naopak,
 o že predmety sa javia na vzduchu ťažšie ako vo vode.

 

Stiahnite si dokument