Reformy školstva
Koaličná zhoda: miliardy školám

Plán obnovy počíta s miliardami eur na platy učiteľov a rekonštrukcie budov. Vláda bude musieť nájsť prienik s pravidlami Únie.
Najlepšia cesta, ako naliať miliardy z fondu Next Generation EU do nových generácií, je prostredníctvom školstva. Zhodli sa na tom zástupcovia koaličných strán v ankete HN o pláne obnovy. V rámci tohto fondu dostaneme na najbližšie roky 6,3 miliardy eur. Školstvo pritom ako jednu z hlavných oblastí vymenovali aj minister financií Eduard Heger s prezidentkou Zuzanou Čaputovou. „Dúfam, že tentoraz to nezostane len na papieri,“ hovorí Gabriel Kalna, riaditeľ základnej školy Pavla Marcelyho v Bratislave. V predbežnom pláne reforiem sú zatiaľ vyčíslené opatrenia za viac než štyri miliardy eur, z toho najväčší kus uhryzne rekonštrukcia škôl. Otázne je, ako vláda spojí zatepľovanie s cieľmi Európskej komisie na zlepšenie zručností detí.
Platy ako reforma
Školská reforma si za svoj cieľ dáva do roku 2030 dostať žiakov na priemer krajín OECD v rámci testovania PISA. V dokumente zatiaľ nie je ukázané, ktoré konkrétne opatrenia k tomu povedú. Na reformu, ktorá by mala smerovať k získaniu zručností a zvyšovaniu gramotnosti, je v pláne vyčlenených len 26 miliónov eur na štyri roky. Podľa Kalnu by pomohlo najmä zvyšovanie platov učiteľov. „Ak budú zarábať slušné peniaze, v tomto povolaní sa zlepší konkurencieschopnosť,“ hovorí. S týmto opatrením plán ráta, a to až vo výške jednej miliardy na najbližšie štyri roky. Návod od Komisie, ktorý prišiel až potom, ako ministerstvo financií vytvorilo plán reformného menu, však hovorí, že výdavky z plánu obnovy by sa nemali každoročne opakovať. To sa pri platoch učiteľov povedať nedá.
Z nového návodu tiež vieme, že z 6,3 miliardy má aspoň pätina ísť na digitalizáciu a 37 percent na zelenú obnovu. Reforma školstva tak bude musieť byť aspoň sčasti napísaná tak, aby peniaze cez ňu minuté mohli byť zarátané aj do týchto cieľov. „Nepochybujem, že sa to ministerstvu podarí,“ myslí si Robert Chovanculiak, analytik INESS. Digitalizácia je priamo jeden z bodov návrhu školskej reformy. Aj keď pri nej nie sú náklady odhadnuté, plány ministra školstva Branislava Gröhlinga sú ambiciózne. Každému žiakovi od druhého stupňa by chcel zabezpečiť notebook a podobne technologicky vybaviť chce aj učiteľov.
Chcete si prečítať článok až do konca?
Prosím prihláste sa alebo zaregistrujte pre získanie benefitov Školského portálu
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.