Škola a rodina

Komunikácia školy s rodičmi ako prostriedok efektívneho riadenia školy

Komunikácia školy s rodičmi ako prostriedok efektívneho riadenia školy
Rodina, rodičia dieťaťa zohrávajú výnimočnú úlohu nielen pri hodnotení kvality školy. Sila ich potenciálu spočíva predovšetkým v tom, že rodičia sú možno jediní priami partneri školy, ktorí sa zásadne môžu spolupodieľať aj na vytváraní kvality školy.

Zdôrazňujeme „môžu“ preto, lebo mieru participácie (formu, hĺbku) im v zásade určuje škola. Domnievame sa, že v prípade, ak iniciatíva o zvyšovanie participácie na riadení školy vychádza od samotných rodičov, stretáva sa u učiteľov s nepochopením a často odmietaním. Preto je potrebné, aby škola sama chcela rodičom vytvárať priestor na zabezpečenie realizácie účasti na rozhodovacích procesoch v otázkach výchovy a vzdelávania vlastných detí.

Rodičia majú nezastupiteľné miesto aj pri budovaní (pozitívneho) imidžu školy. Každý manažment školy nesporne veľmi starostlivo sleduje záujem rodičov o školu, ktorý sa manifestuje najmä pri zápise dieťaťa do školy. Rodičia sú často bývalí absolventi školy, ktorí rozhodujú o tom, či svoje dieťa do školy zapíšu alebo nie.

A pri rozhodovaní môže zohrávať významnú úlohu bývalá osobná skúsenosť rodiča so školou, podmienená jeho pozitívnymi alebo negatívnymi zážitkami. Rodičia tieto zážitky zdieľajú s ostatnými členmi komunity, inými rodičmi, sú schopní tak šíriť dobré, ale aj zlé meno školy – ovplyvňujú verejnú mienku. Škole by teda malo úprimne záležať na tom, aby ju rodičia pozitívne vnímali a mali možnosť sa na jej živote zúčastňovať. To predpokladá vytvorenie účinnej, obojsmernej komunikácie školy s rodinou, založenej na partnerstve a vzájomnej úcte – rešpektovaní.

To je možné za predpokladu, že škola bude vyvíjať úsilie o systematické mapovanie požiadaviek a očakávaní rodičov školy a bude mať snahu tieto požiadavky zakomponovať do cieľov a obsahu školského vzdelávacieho programu. Z výsledkov výskumu týkajúceho sa hodnotiaceho vzťahu rodičov k škole, ich záujmu o spoluprácu so školou a najmä ich predstavy o súčasnej i budúcej škole – materskej, základnej a strednej vyplýva veľmi nelichotivý názor rodičov, ktorý spočíva v konštatovaní, že rodina pociťuje priveľa jednostranných požiadaviek školy na ekonomicko-finančnú podporu.

Zaujímavé sú názory rodičov, ktorí požadujú lepšiu pedagogickú výkonnosť školy formou reforiem:

  • zníženie počtu žiakov v triedach,
  • skvalitnenie individuálneho prístupu k žiakom,
  • trvalé zvyšovanie kvalifikácie a odbornosti učiteľov,
  • intenzívnejšia výchova počas vyučovania i mimo neho.

 

Vybrané z publikácie Personalistika v práci riaditeľa školy.