Personalistika
Kontinuálne vzdelávanie poskytované školou

Je vecou riaditeľa školy, pre ktorú alternatívu vzdelávania vlastných zamestnancov sa rozhodne: či zvolí vzdelávanie prostredníctvom školy (školského zariadenia), alebo prostredníctvom iného poskytovateľa vzdelávania.
Školy alebo školské zariadenia, ktoré zabezpečujú vzdelávacie programy (aktualizačné alebo špecializačné) vlastnými erudovanými zamestnancami, ktoré majú optimálne materiálne a technické podmienky a sú dobre organizované z hľadiska finančného a organizačného zabezpečenia výchovno-vzdelávacieho procesu, majú v procese získavania akreditácie výhodu.
Aké druhy akreditovaného vzdelávania môže škola poskytovať?
V súlade s ustanovením § 35 ods. 2 písm. a) zákona č. 317/2009 Z. z. a § 1 ods. 2 až 4 Legislatíva Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 445/2009 Z. z. škola alebo školské zariadenie poskytuje adaptačné vzdelávanie (tento program nemôže vykonávať iný poskytovateľ kontinuálneho vzdelávania), aktualizačné vzdelávanie a špecializačné vzdelávanie.
Pedagogickým zamestnancom so stredným vzdelaním ukončeným maturitnou skúškou a s vyšším odborným vzdelaním ukončeným absolventskou skúškou môžu stredné odborné školy poskytovať vzdelávanie ako doplnenie kvalifikačných predpokladov na spĺňanie pedagogickej spôsobilosti a špeciálno-pedagogickej spôsobilosti v súlade s ustanovením § 8 ods. 1 až 3 zákona č. 317/2009 Z. z.
Aké sú výhody a nevýhody získavania a poskytovania kontinuálneho vzdelávania v škole?
Ak sa stotožníme s filozofiou, že vzdelávací program je orientovaný na sústavné nadobúdanie vedomostí, zručností a spôsobilostí a že jeho hlavným cieľom je udržiavať, obnovovať, zdokonaľovať a najmä rozširovať a dopĺňať profesijné kompetencie pedagogických alebo odborných zamestnancov, ktoré sú nevyhnutné na výkon pedagogickej alebo odbornej činnosti, potom kontinuálne vzdelávanie môžu zabezpečovať aj školy alebo školské zariadenia.
Vychádzajúc z tejto filozofie škola alebo školské zariadenie má predpoklady úspešne vykonávať kontinuálne vzdelávanie vo vlastných podmienkach, ale len za predpokladu, že bude dodržiavať kritériá na vypracovanie vzdelávacieho programu, ktorý bude v súlade s čl. 2 Legislatíva č. 18/2009-R, a bude ho vykonávať po jeho akreditácii. Tieto kritériá sa vzťahujú bez rozdielu na všetkých poskytovateľov programov kontinuálneho vzdelávania.
V prípade, že sa škola alebo školské zariadenie rozhodne využiť svoje zákonné právo v oblasti poskytovania kontinuálneho vzdelávania, treba upozorniť na nasledujúce skutočnosti:
1. Škola alebo školské zariadenie môže poskytovať len vymedzené druhy kontinuálneho vzdelávania (podľa § 1 ods. 2 Legislatíva MŠ SR č. 445/2009 Z. z.), a to:
- adaptačné vzdelávanie, ktoré poskytuje každému začínajúcemu pedagogickému a odbornému zamestnancovi; program adaptačného vzdelávania nepodlieha inštitútu akreditácie;
- aktualizačné vzdelávanie;
- špecializačné vzdelávanie.
2. Personálne zabezpečenie vzdelávacieho programu vlastnými zamestnancami je podmienené splnením ich kvalifikačných predpokladov podľa čl. 2 ods. 12 Legislatíva č. 18/2009-R.
Zamestnanci, ktorí sú zainteresovaní do kontinuálneho vzdelávania, môžu pracovať ako:
- lektor, ktorý musí mať lektorské skúsenosti a spĺňať odborné požiadavky,
- garant, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady, má minimálne druhú atestáciu, prípadne absolvovaný tretí stupeň vysokoškolského vzdelania (PhD.), má päť rokov príslušnej praxe alebo je zamestnaný ako vysokoškolský učiteľ s titulom docent alebo profesor.
3. Finančné, materiálne, technické, informačné a priestorové vybavenie potrebné na nerušený priebeh vzdelávania zamestnancov musí byť v súlade s čl. 2 ods. 13 Legislatíva č. 18/2009-R.
4. Ciele vzdelávacieho programu musia vychádzať z potrieb konkrétnej cieľovej skupiny (kategória, podkategória alebo kariérová pozícia), čo znamená, že ciele musia jasne vyjadrovať profesijné kompetencie, ktoré účastník absolvovaním vzdelávacieho programu získa.
Čítajte viac v mesačníku Právny kuriér pre školy.