Vzdelávanie a výchova
Krajina geometrických tvarov

Neviem kresliť také tvary
Neviem kresliť také tvary,
vraví Jožko vždy usmiaty.
Smutný teraz pozerá,
ako sa to začína.
Pozri, Jožko, ideme,
takto kresliť budeme:
Čiarka dlhá, druhá krátka,
spoja sa jak kamarátka.
Spojíme to ešte raz,
obdĺžnik tu máme zas.
Štyri čiarky rovnaké,
štyri rohy špicaté.
Rovnaké sú – to je vec,
nakreslili sme štvorec.
Čo sa táto čiarka krúti?
Kdeže sa tak veľmi rúti?
Zatočí sa okolo,
kruh je z nej a hotovo.
Šikmá čiarka, k tomu druhá,
tretia to zas uzatvára.
Čo nakreslil malý Nick?
Veď je to trojuholník.
(Ľubica Šupová)
„Skúsime si ich nakresliť?“
Postup
Hra: Kreslíme geometrické tvary
Deti majú pred sebou veľký výkres, ktorý si rozdelia na štyri časti vodorovnou a zvislou čiarou tak, aby im vznikli štyri „domčeky“ (podľa vzoru učiteľky). Inštruujeme deti: Nakreslite vpravo hore trojuholník – bude to domček trojuholníkový. Vpravo dole štvorec, vľavo hore obdĺžnik a vľavo dole kruh. Potom si môžu do domčekov nakresliť niektoré predmety, ktoré majú podobný tvar ako ten, ktorý označuje domček.
Hra: Obchody
Spoločne s deťmi si pripravíme peniaze z rôznych geometrických tvarov s bodkami, ktorých počet vyjadruje hodnotu (1 – 10). Deti si peniaze vyfarbia a vystrihnú. Cena vystaveného tovaru je daná počtom bodov na cenovkách.
a) Budeme mať pripravené štyri obchody a v každom sa bude dať platiť len jedným druhom peňazí: potraviny – kruhové, hračky – štvorcové, zelenina a ovocie – trojuholníkové a papiernictvo – obdĺžnikové.
b) Okrem zvyčajnej komunikácie v obchode dávame deťom ešte ďalšie praktické úlohy.
c) Využívame otázky typu: „Čo môžeš kúpiť za … eur?“ „Môžeš si kúpiť ešte autíčko?“ „Ako s Miškom spolu zaplatíte za čokoládu?“
Hra: Čo nám vznikne zo štvorca?
Hra a cvičenia na určovanie premeny geometrických tvarov a ich veľkosti na základe skladania (spravidla z papiera či iného ľahko tvarovateľného materiálu). Napríklad pripravíme papierový štvorec so stranou 10 cm. Úlohou dieťaťa je preložiť štvorec na polovice a rozstrihnúť ich tak, že vzniknú dva obdĺžniky. Potom každý obdĺžnik preloží opäť na polovicu tak, že vzniknú štyri štvorce a zároveň hovorí: Veľký štvorec som zložil na dve polovice a vznikli mi z neho dva obdĺžniky. Veľký obdĺžnik som zložil na dve polovice a vznikli mi z neho dva malé štvorce. Z dvoch obdĺžnikov mi vznikli spolu štyri malé štvorce a pod. Podobným spôsobom môže dieťa z jedného veľkého štvorca po uhlopriečke poskladať a vystrihnúť dva menšie trojuholníky a z dvoch veľkých trojuholníkov zasa štyri malé trojuholníky.
Obmena: Dieťa skladá a strihá papier v tvare štvorca na ďalšie obdĺžniky, štvorce alebo trojuholníky podľa vopred zadaného nákresu. Po aktivitách tohto typu možno na spestrenie zaradiť aktivitu Malý a veľký dom… (alebo zvieratko, vec, postava…), v ktorej je úlohou dieťaťa čo najsamostatnejšie skladať, vymýšľať a tvoriť rôzne obrazce, ucelené obrázky alebo veci z týchto rôzne poskladaných geometrických tvarov, dotvárať ich rôznymi pracovnými či výtvarnými technikami, príp. aj slovne komentovať, čo predstavujú tvary, ktoré sú vľavo od štvorca a ktoré sú vpravo od štvorca a pod.
Pracovný list Veselé postavičky na stiahnutie >>
Viac aktivít spolu s výkonovými štandardmi nájdete v publikácii Dieťa a jeho svet.