Vzdelávanie a výchova

Krúžková činnosť v materskej škole

Krúžková činnosť v materskej škole
V súlade s § 4 ods. 9 Legislatíva MŠ SR č. 306/2008 Z. z. o materskej škole v znení Legislatíva č. 308/2009 Z. z. sa v materskej škole môže v súlade so školským vzdelávacím programom organizovať aj krúžková činnosť.

Krúžkovú činnosť v súlade s vyhláškou o materskej škole majú zabezpečovať v prvom rade kmeňové učiteľky. Úzko to súvisí najmä s veľmi širokým odborným potenciálom učiteliek materských škôl, ktoré majú to šťastie, že vzhľadom na absolvované stredoškolské, príp. aj vysokoškolské vzdelanie nie sú úzko predmetovo špecializovane, ale sú výborné tak v oblasti výtvarnej, ako aj hudobnej, pohybovej (vrátane tanečnej), literárno-dramatickej či spoločensko-vednej, alebo prírodovednej.

Krúžková činnosť sa organizuje v popoludňajších hodinách a na základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu. Realizácia v dopoludňajšom čase znamená porušovanie Legislatíva o materskej škole.

Cieľom realizácie krúžkovej činnosti, rešpektujúc pritom to, že najúčinnejšou formou, metódou aj prostriedkom krúžkovej činnosti je hra a hrová činnosť, je:

  • utvárať u detí návyk zmysluplne využívať voľný čas (primárna prevencia pred negatívnymi sociálno-patologickými javmi),
  • kultivovať a celostne rozvíjať osobnosť dieťaťa,
  • rozvíjať u detí špecifické kompetencie, na ktoré majú predpoklady,
  • viesť deti ku kooperácii, spolupráci,
  • rozvíjať u detí potrebu aktívneho sebarozvoja, sebaregulácie a sebareflexie.

 

Pri rozhodovaní sa o ponuke krúžkovej činnosti v konkrétnej materskej škole odporúčame rešpektovať:

  • zameranie a profiláciu materskej školy,
  • záujmy, nadanie a rozvojové možnosti a schopnosti detí,
  • záujmy rodičov/zákonných zástupcov,
  • špecifiká učenia a učenia sa detí predškolského veku,
  • personálne možnosti materskej školy (odborný potenciál kmeňových učiteliek),
  • materiálno-technické podmienky materskej školy,
  • priestorové podmienky materskej školy (možnosti interiéru aj exteriéru),
  • možnosti spolupráce, napr. s centrom voľného času, základnou umeleckou školou, rodičmi, kultúrnymi centrami, jazykovými školami, rôznymi odborníkmi atď.

 

Vybrané z publikácie Materská škola a jej riadenie.