Legislatíva
Hromadná pripomienka proti obmedzeniam kreditového systému, politizácii školstva a za skvalitnenie školského zákona

Sme proti politizácii školstva
V navrhovanej úprave zákona 596/2003 zásadne odmietame, aby zriaďovatelia škôl, čiže starostovia, predsedovia samosprávnych krajov a prednostovia okresných úradov, získali právo vetovať návrh Rady školy na riaditeľa, ktorý vzišiel z výberového konania. Navrhovaná úprava povedie k politizácii školstva, mnoho schopných ľudí stratí motiváciu kandidovať za riaditeľa a vytvorí sa priestor pre korupciu, klientelizmus a rodinkárstvo.
Sme proti okliešťovaniu možností, ako získať kredity
Zásadne odmietame návrh novely zákona č. 317/2009, ktorá ruší možnosť získať kredity za vykonanú štátnu jazykovú skúšku, rigoróznu skúšku, špecializačné štúdium a tvorivé aktivity. Zároveň navrhujeme, aby mali pedagogickí a odborní zamestnanci opäť možnosť získať kredity overením profesijných kompetencií. Profesijné kompetencie predsa pedagogickí zamestnanci získavajú výkonom pedagogickej činnosti, výkonom odbornej činnosti alebo sebavzdelávaním a nie len povinnou účasťou na školeniach.
Sme za okamžité skončenie obmedzenej platnosti kreditov
Učitelia od prijatia zákona č. 317/2009 najviac kritizovali obmedzenú sedemročnú platnosť kreditov. Toto ustanovenie zrušila novela zákona č. 390/2011 s účinnosťou od 1. januára 2013. Následne bola účinnosť posunutá zákonom 325/2012 účinnosť posunutá na 1. január 2015 a neskôr zákonom 377/2014 na 1. január 2016. Týmto návrhom zákona sa má účinnosť posunúť dokonca až na 1. január 2 018, s čím zásadne nesúhlasíme a navrhujeme, aby nezmyselná a ničím neodôvodnená obmedzená platnosť kreditov prestala platiť 1. septembra 2015.
Sme za skvalitnenie školského zákona
Charakter vzdelávania v materskej škole sa značne líši od povahy vzdelávania na iných typoch škôl. Existencia učebných osnov v prípade materských škôl je neprimeraným didaktizovaním predškolského vzdelávania. V školskom zákone učebné osnovy vymedzujú výchovno-vzdelávacie ciele, obsah a rozsah vyučovania jednotlivých vyučovacích predmetov podľa učebného plánu. Materské školy nemajú ani vyučovacie predmety a ani učebný plán. Existencia učebných osnov je teda pri tomto type škôl neopodstatnená.
Riaditeľka materskej školy môže do triedy prijímať aj deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Potreby takýchto detí sú nezriedka nadštandardné a vyžadujú sústavný individuálny prístup učiteľky. Dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa však môže aktívne zúčastňovať edukačného procesu, ak mu v tom pomáha asistent učiteľa, ktorý individuálnym prístupom k danému dieťaťu umožňuje jeho aktívne začlenenie do diania v triede bez súčasného narušenia vyučovacieho procesu. Inkluzívne vzdelávanie má poskytovať šance a rovnosť pre všetkých. Preto považujeme za nutnosť (nie len za možnosť) znížiť v triedach, kde je začlenené dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, celkový počet detí a zabezpečiť asistenta učiteľa na celú dobu dochádzky takéhoto dieťaťa do materskej školy.
Hromadnú pripomienku možno podporiť najneskôr do štvrtka 2. apríla 2015!!!
Viac informácií nájdete tu: http://www.komoraucitelov.org/clanok-247-hromadna-pripomienka-proti-obmedzeniam-kreditoveho-systemu-politizacii-skolstva-a-za-skvalitnenie-skolskeho-zakona.html
Zdroj: Slovenská komora učiteľov
Štítky: ministerstvo školstva