Legislatíva
Nové ŠVP pre základné školy

Úpravy Štátneho vzdelávacieho programu, na ktorých sa pracovalo od mája 2012 do jesene 2013 vstúpia definitívne do platnosti v septembri 2015. Podľa slov Juraja Draxlera si prax vyžiadala predovšetkým zmenu rámcového učebného plánu, ktorý bude dostupný v dvoch variantoch. Bude to tzv. variant po ročníkoch a otvorený variant, v ktorom si školy budú môcť zvoliť časovú dotáciu predmetov pre jednotlivé ročníky. Voliteľnými hodinami si škola, tak ako doteraz, bude môcť definovať svoju profiláciu.
Ďalšou zo zmien, ktoré inovovaný ŠVP prináša, je navýšenie časovej dotácie pre prírodovedné predmety. Posilnenie sa udeje aj smerom k predmetom pracovné vyučovanie na 1. stupni ZŠ a technika na 2. stupni ZŠ, pretože podľa slov šéfa rezortu školstva „deti strácajú motorické zručnosti a je dôležité aby mali aký taký kontakt s prácou a jednoduchými úkonmi.“ Podľa jeho slov by v priebehu nasledujúcich 2-3 rokov malo byť v školách zabezpečené dostatočné materiálno-technické vybavenie na vyučovanie techniky a pracovného vyučovania. Malo by sa tak udiať najmä prostredníctvom štrukturálnych fondov. Školy, ktoré zatiaľ toto zázemie nemajú sa zamerajú na vyučovanie tematického celku ekonomika domácnosti, v rámci ktorej sa budú deti napríklad učiť variť a rozvíjať finančnú gramotnosť. Štátny vzdelávací program tiež obsahuje návrh materiálno-technického vybavenia škôl.
Predmet výchova umením bude nahradený predmetmi výtvarná výchova a hudobná výchova, ktoré budú zároveň posilnené.
Zmeny sa dotknú aj vyučovania cudzích jazykov. V platnosti zostáva povinná výučba anglického jazyka od 3. ročníka ZŠ. Druhý cudzí jazyk už nebude od septembra 2015 povinný, no škola bude povinná ho od siedmeho ročníka ponúkať. Žiaci si tak budú môcť vyberať aj z nemčiny, taliančiny, francúzštiny, ruštiny a španielčiny. Cieľom rezortu školstva je aj takýmto spôsobom zvýšiť u žiakov citlivosť na jazyky.
„ŠVP má za cieľ posilniť učebno-bádateľský prístup k získavaniu vedomostí, snaží sa akcentovať aktívne získavanie vedomostí a zručností, čím pokračujeme v trende odísť od klasického modelu, kde učiteľ len nalieva vedomosti do žiaka. Chceme, aby žiak bol aktívny, aby aktívne kládol otázky v rámci vyučovacích predmetov. Nové vzdelávacie programy majú viesť žiakov, ale aj učiteľov k tomu, aby aktívnejšie komunikovali a takto odovzdávali a získavali nové vedomosti,“ zhrnul šéf rezortu hlavné zámery zavádzaných úprav v ŠVP.
Dodajme, že ŠVP upravujú aj drobné „technické“ detaily ohľadne štandardov a medzipredmetové vzťahy tak, aby na seba jednotlivé obsahy predmetov nadväzovali.
Úspešné začlenenie inovovaného ŠVP do procesu vzdelávania, má zabezpečiť kontinuálne vzdelávanie učiteľov a aj zabezpečenie kvalitného digitálneho obsahu.
Pracovnú verziu ŠVP pre 1. aj 2. stupeň ZŠ si môžete pozrieť na stránke MŠVVaŠ SR: http://www.minedu.sk/nove-svp-pre-zakladne-skoly/
Zdroj: RAABE