Legislatíva

Otvorenie kľúčových zákonov v 2014 bolo dôležité, tvrdí Slovenská komora učiteľov

Otvorenie kľúčových zákonov v 2014 bolo dôležité, tvrdí Slovenská komora učiteľov
Školstvo v roku 2014 najzásadnejším spôsobom ovplyvnili politické udalosti a rozhodnutia, ktorých dôsledkom bola dvojnásobná výmena na poste ministra. Dôležité bolo tiež otvorenie procesu zmeny kľúčových školských zákonov, ktorý sa však práve výmenou ministrov stal nečitateľným. Rok 2014 v školstve tak hodnotí Slovenská komora učiteľov (SKU). Ako pre agentúru SITA povedal viceprezident SKU Vladimír Crmoman, neprehľadná situácia z rovnakých dôvodov vznikla aj okolo inovácie štátnych vzdelávacích programov.

Pozitívnou zmenou v školstve v tomto roku je podľa komory učiteľov najmä posilnenie počtu asistentov na základných školách a schválenie finančných zdrojov na rozširovanie kapacít maters kých škôl. Slovenská komora učite ľov víta aj schválenie nového vzdelávacieho programu pre materské školy a legislatívne zmeny, ktoré znemožňujú prepúšťanie učit eľov počas letných prázdnin. Učitelia kvitujú aj posunutie testovania deviatakov na koniec apríla.

Naopak, učiteľom chýba ucelená strategická vízia na nápravu pomerov v školstve. Upozorňujú pritom, že Správa o stave školstva sa stále nedostala na vládu a namiesto riešení sa neustále prepracúvajú a analyzujú budúce kroky. "Chýba jednoznačná vízia, na čo sa musíme, nielen chceme, zamerať,"uvádza Crmoman.

Slovenská komora učite ľov pri hodnotení roka 2014 upozorňuje aj na problém mobbingu a bossingu na školách, tiež na roztrieštené financovanie na originálne a prenesené kompetencie, čo podľa učiteľov vyvrcholilo nespravodlivým prideľovaním odmien pedagógom v závere roka. "Stále tiež pretrváva nízke finančné ohodnotenie učite ľov, čo má za následok, že elita o štúdium na pedagogických fakultách a o povolanie učiteľ a nejaví záujem,"upozorňuje Crmoman zo Slovenskej komory uči teľov.

Učitelia kritizujú aj nedostatok peňazí v školstve a pretrvávajúcu byrokraciu. Medzi negatívne body zahrnula komora uč iteľov aj nutnosť riaditeľov uprednostňovať ekonomické riadenie škôl pred pedago gickým, čiže šetrenie na úkor kvality a bezpečnosti. Učitelia vo svojom hodnotení tiež spomínajú, že v roku 2014 chýbali objektívne kritéria kvality školy a v zverejňovaných rebríčkoch škôl nie sú komplexné údaje.

Zdroj: SITA