Legislatíva
Prijímanie detí na predprimárne vzdelávanie

V odborných literatúrach sa uvádza, že riaditeľ MŠ vydá rozhodnutie o neprijatí dieťaťa do MŠ podľa § 5 ods. 14 písm. a zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, podľa § 28 a § 59 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a podľa § 3 Legislatíva MŠ SR č. 306/2008 Z. z. o materskej škole v znení zmien a doplnkov Legislatíva MŠ SR č. 308/2009 Z. z.
V § 28 zákona č. 245/2008 Z. z. sa o prijímaní detí nehovorí nič, len v ods. 9 sa uvádza najvyšší počet detí v triede v závislosti od vekového zloženia detí. Kompetenciu rozhodovať napr. aj o prijatí dieťaťa do materskej školy (a o iných veciach) ustanovuje riaditeľovi materskej školy (aj riaditeľovi ZŠ s MŠ voči dieťaťu MŠ) § 5 ods. 14 zákona č. 596/2003 Z. z. Podľa § 5 ods. 14 zákona č. 596/2003 Z. z. riaditeľ materskej školy rozhoduje o nasledovných skutočnostiach:
- prijatie dieťaťa do materskej školy,
- zaradenie dieťaťa v materskej škole na adaptačný alebo diagnostický pobyt,
- prerušenie dochádzky dieťaťa,
- predčasné ukončenie predprimárneho vzdelávania,
- určenie príspevku zákonného zástupcu dieťaťa na čiastočnú úhradu nákladov spojených s predprimárnym vzdelávaním (vydávajú ich len riaditeľky špeciálnych materských škôl zriadených KŠÚ, pretože len oni – pozri § 28 ods. 4 školského zákona – určujú výšku príspevku rodiča na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy).
Na rozhodnutie vo vyššie uvedených veciach, o ktorých rozhoduje riaditeľ materskej školy (aj riaditeľ ZŠ s MŠ voči dieťaťu MŠ) zriadenej obcou, sa v súlade s ustanovením § 38 ods. 4 zákona č. 596/2003 Z. z. nevzťahuje všeobecne záväzný právny predpis o správnom konaní (zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov). Tieto rozhodnutia nemajú žiadnym právnym predpisom určenú formu ani obsah a dáva sa na ne obdĺžniková (hranatá) pečiatka.
Treba zdôrazniť, že ide o rozhodovanie, teda o proces, v rámci ktorého riaditeľ materskej školy berie do úvahy:
- kapacitné možnosti materskej školy,
- ustanovenie § 28 ods. 9 školského zákona o najvyššom počte detí v triedach (v závislosti od veku detí),
- podmienky ustanovené v § 59 ods. 1 a 2 školského zákona,
- ostatné podmienky prijímania detí (pozri § 3 ods. 2 Legislatíva MŠ SR č. 306/2008 Z. z. o materskej škole v znení zmien a doplnkov Legislatíva MŠ SR č. 308/2009 Z. z.).
Rodič nepožaduje neprijatie dieťaťa (teda riaditeľ nerozhoduje o neprijatí), ale požaduje prijatie. Riaditeľ materskej školy po preskúmaní všetkých okolností (berúc do úvahy všetky vyššie uvedené skutočnosti) vydá rozhodnutie (lebo rozhodnutia sú v súlade s § 9 ods. 3 Legislatíva o materskej škole súčasťou dokumentácie), v ktorom uvedie „prijíma“, alebo „neprijíma“ dieťa do materskej školy XY od DD. MM. RRRR na predprimárne vzdelávanie.
Podobne je to aj v ktoromkoľvek inom druhu školy. Napríklad aj riaditeľ strednej školy buď žiaka na základe splnenia prijímacích kritérií „prijme“, alebo „neprijme“ a v § 5 ods. 4 písm. a) zákona č. 596/2003 Z. z. je pritom ustanovené len to, že rozhoduje „o prijatí žiaka na štúdium na strednej škole“. Pritom vo vzťahu k tomuto vôbec nie je relevantné, že na rozhodovanie riaditeľa strednej školy sa vzťahuje všeobecne záväzný právny predpis o správnom konaní (zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov).
Vybrané z publikácie Materská škola a jej riadenie.