Legislatíva

Učebnice musia zohľadniť sociálno-kultúrne prostredie

Učebnice musia zohľadniť sociálno-kultúrne prostredie
Ministerstvo školstva zabezpečilo v tomto školskom roku pre základné školy 75 percent učebníc. Riaditeľka Spojenej školy Zoltána Fábryho v Rožňave a odborníčka na školstvo za stranu Most-Híd Mária Prékop však tvrdí, že realita je iná, najmä v prípadoch menšinových škôl. „Navyše, nedisponujeme žiadnymi údajmi o tom, či dosahujeme priemer podľa školskej reformy z roku 2008. Žiaľ, každý môj kolega pozná výraz barterový obchod, keďže každý rok si musíme so školami z okolitých obcí vymieňať učebnice. Tento stav trvá od poslednej reformy už šesť rokov,” vysvetlila situáciu Prékop.

Čoraz viac sa podľa jej slov potvrdzuje, že situácii by mohla pomôcť liberalizácia trhu učebníc, alebo zrušenie monopolného postavenia štátu. „Nič sa však v tomto smere nezmenilo. Napriek tomu, že poskytovanie učebníc je bezplatné, ich kvalita je neraz otázna, pričom aj škála ponúkaných učebníc je chudobná, dokonca prichádzajú s oneskorením,” upozornila odborníčka strany Most-Híd .

Asi najlepším riešením by podľa nej mohla byť zlatá stredná cesta. „Štát by financoval učebnice a zároveň by dal pedagógom možnosť výberu. Pedagóg by tak v danom školskom roku mohol uprednostniť učebnice s ohľadom na ten-ktorý región či sociálno-kultúrne prostredie,” dodala Mária Prékop.

Zdroj: SITA